• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Red Vignette på Breitling Kitchen i Genève
IMG_2557.jpeg

Senast ändrad:
Dels vikten men trots att bägge mäter 36 finns en del skillnader. Framförallt tjockleken märks av (dd något tjockare) men också lite annorlunda dimensioner på räfflade ringen (bredare på datejust). Bilderna är 16014 och 18038.
IMG_0640.jpeg
IMG_0641.jpeg
Tack för bra bilder!
Nej ingen specifik modell utan mer spontant, klämt lite på DJ av lite äldre modeller (80/90 tal) och spontan känslan att de är små/lite rappliga (ligger nog mycket i armbanden). Inte testat någon dd alls.
Själv är jag ingen bjässe på något sätt men mer kraftig än nätt.

Tack för bra bilder!
Nej ingen specifik modell utan mer spontant, klämt lite på DJ av lite äldre modeller (80/90 tal) och spontan känslan att de är små/lite rappliga (ligger nog mycket i armbanden). Inte testat någon dd alls.
Själv är jag ingen bjässe på något sätt men mer kraftig än nätt.
Förstår känslan och mycket ligger i skicket på länken som du beskriver. Om du tycker datejusten på 36mm känns för litet skulle nog inte en dd i samma storlek göra någon större skillnad. De är mer lika än olika, om du förstår. Om du däremot kikar på senare referenser såsom 6 siffriga datejust får du lite större dimensioner overall och det ger mer närvaro på handleden. Dock bärs den annorlunda än vintage modellerna. Personligen gillar jag dom inte, framförallt på grund av blankpolerade bandhorn jmf med borstat.

Förstår känslan och mycket ligger i skicket på länken som du beskriver. Om du tycker datejusten på 36mm känns för litet skulle nog inte en dd i samma storlek göra någon större skillnad. De är mer lika än olika, om du förstår. Om du däremot kikar på senare referenser såsom 6 siffriga datejust får du lite större dimensioner overall och det ger mer närvaro på handleden. Dock bärs den annorlunda än vintage modellerna. Personligen gillar jag dom inte, framförallt på grund av blankpolerade bandhorn jmf med borstat.
Spännande! Oavsett så ligger en dd lite utanför budget i närmaste tiden men tycker de hade en fantastisk stil och approach.
Testat dj i 40/41 (?) mm men inte helt såld, dock inte testat tvåton utan endast stål.

Någon som kört Bulova Super Seville 36mm, president/jubilee och kan uttala sig om känslan att bära den? Dels utan att jämföra, men gärna också i jämförelse med dd 36mm?

Från att ha varit dödligt förälskad i two tone (gmt och dj) börjar jag känna att det är för mycket stål och alldeles för lite guld. Eftersom jag inte vet om det bara är tillfälligt vill jag inte rakt av slå till på dd, utan att veta vad jag tycker om en vecka.
Sen länge varit ett fan av Bulova och undrar om det är en "rättvis" jämförelseklocka (ingenting kan rättvist jämföra sig på riktigt) att testa med? Andra förslag på billigare jämförelseklocka, för färg, tyngd, etc.?

1736488854171.jpeg

1736488874895.jpeg

1736488890382.jpeg

1736488919116.jpeg

Bilder lånade från Google

Någon som kört Bulova Super Seville 36mm, president/jubilee och kan uttala sig om känslan att bära den? Dels utan att jämföra, men gärna också i jämförelse med dd 36mm?

Från att ha varit dödligt förälskad i two tone (gmt och dj) börjar jag känna att det är för mycket stål och alldeles för lite guld. Eftersom jag inte vet om det bara är tillfälligt vill jag inte rakt av slå till på dd, utan att veta vad jag tycker om en vecka.
Sen länge varit ett fan av Bulova och undrar om det är en "rättvis" jämförelseklocka (ingenting kan rättvist jämföra sig på riktigt) att testa med? Andra förslag på billigare jämförelseklocka, för färg, tyngd, etc.?

1736488854171.jpeg

1736488874895.jpeg

1736488890382.jpeg

1736488919116.jpeg

Bilder lånade från Google
Du får nog en bra jmf i storlek och färg men där slutar likheterna vill du åt tyngden så måste du gå med en i guld eller en subc typ.

IMG_2249.jpeg

18038 anno 1982 med Jubilee (AKA computer) dial
Är den där tavlan från 1982?!
Stämmer säkert, jag tycker mest att den där typen ser så modern ut.
Det finns ju liknande (nyversion) på Datejusts (och Day-Dates) från…. Ca 2012?
Ingen expert, men lysmassan ser ut att vara till äldre referenser.

Inga konstigheter med tavlan, baserat på bilden. Tidskorrekt ”T Swiss T” tavla till en 18038. Sägs att dessa urtavlor släpptes för att fira Rolex 40-årsjubileum för Datejust, dvs år 1985. I en 18038 från år 1982 ska det sitta en ”T Swiss T” och inte en ”T Swiss Made T” urtavla.

Att lysmassan åldrats på en 40 år gammal tritiumurtavla är inte heller några konstigheter.

Tillbaka
Topp