• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Jag har en 118238 med den gröna tavlan som diskuteras ovan.
Det är tyvärr den klocka jag använder minst. Det blir en dag ibland, kanske varannan månad. Den är således i mer el mindre nyskick vilket gör att jag undviker att bruka den pga rädsla för att slå i den och liknande.
Jag funderar på om det kanske är bättre att sälja av och låta någon annan få sätta sina spår på den. 😕
Men vilken eller vilka klockor skulle kunna vara ett alternativ?
En DD är såklart inte jämförbar med nåt annat men när den bara ligger 😶
Hade själv en DJ 16200 i så nära nos skick man kan tänka sig och hamnade i samma fälla. Efter ett år med sporadisk handledstid på kvällarna hemma fick den gå vidare. Köpte nyligen en DD 18038 som även den är i väldigt bra skick men inte nos. Det var en helt annan grej för mig, enkel att bära och utan oro. Men hamnar man i det läget och inte vill behålla klockan på spekulation är det alla dagar bättre att släppa och hitta något annat, imo.

Hade själv en DJ 16200 i så nära nos skick man kan tänka sig och hamnade i samma fälla. Efter ett år med sporadisk handledstid på kvällarna hemma fick den gå vidare. Köpte nyligen en DD 18038 som även den är i väldigt bra skick men inte nos. Det var en helt annan grej för mig, enkel att bära och utan oro. Men hamnar man i det läget och inte vill behålla klockan på spekulation är det alla dagar bättre att släppa och hitta något annat, imo.
Köpte du din 18038 härifrån eller från Chrono24?

Ja det kanske är dags att släppa taget. Jag vill ju använda mina klockor och inte gå och titta på den en gång i veckan när jag byter klocka.
Skulle kanske bytt mot en använd men fin 18238 ist?
Eller skiljer de sig kanske inte mycket i pris?

Mvh Perry

Ja det kanske är dags att släppa taget. Jag vill ju använda mina klockor och inte gå och titta på den en gång i veckan när jag byter klocka.
Skulle kanske bytt mot en använd men fin 18238 ist?
Eller skiljer de sig kanske inte mycket i pris?

Mvh Perry
Skiljer en del mellan 118xxx och 18xxx. Allt är ju relativt men du får en trevlig budget för 118238 att hitta annat för, så låter som en klok idé.

Jag kollade Chrono24punktse nu. Ligger de verkligen så högt som det ser ut?
Hur ser marknaden ut? Är de påväg uppåt eller nedåt?
Skiljer en del mellan 118xxx och 18xxx. Allt är ju relativt men du får en trevlig budget för 118238 att hitta annat för, så låter som en klok idé.

Ja nu vet ju Daydate folket att det finns en fin klocka jag är villig att släppa. Så om det är någon som har något som skulle kunna vara intressant så tar jag gärna delbyte. Tänker att jag nämner det här först innan jag ev lägger ut en annons.

Mvh Perry

Ja nu vet ju Daydate folket att det finns en fin klocka jag är villig att släppa. Så om det är någon som har något som skulle kunna vara intressant så tar jag gärna delbyte. Tänker att jag nämner det här först innan jag ev lägger ut en annons.

Mvh Perry
Chrono är dopat, ta priserna med en nypa salt. Valutan är inte heller till vår fördel vid internationell jämförelse.

Mvh Perry
Upp med bild på skönheten 👌

Så! Jag kom ihåg att ta bilderna :)

En av världens finaste klockor enligt mig.
men jag kan inte bära den utan att hela tiden gå och tänka på att jag har just den på mig så jag blir äckligt försiktig och det är fruktansvärt dränerande. Så jag har inte använt den de senaste åren.
Den har provats nån eftermiddag då och då när man setat i soffan å känt sig säker framför Vasaloppet hehe. Så den får nog gå. Jag tror jag har bestämt mig
❤️‍🩹

20240916_170218.jpg
20240916_171028.jpg
20240916_170300.jpg
20240916_171007.jpg

men jag kan inte bära den utan att hela tiden gå och tänka på att jag har just den på mig så jag blir äckligt försiktig och det är fruktansvärt dränerande. Så jag har inte använt den de senaste åren.
Den har provats nån eftermiddag då och då när man setat i soffan å känt sig säker framför Vasaloppet hehe. Så den får nog gå. Jag tror jag har bestämt mig
❤️‍🩹

20240916_170218.jpg
20240916_171028.jpg
20240916_170300.jpg
20240916_171007.jpg
Ett riktigt fint exemplar 👌

❤️‍🩹

20240916_170218.jpg
20240916_171028.jpg
20240916_170300.jpg
20240916_171007.jpg

🤤🤤🤤🤤

❤️‍🩹

20240916_170218.jpg
20240916_171028.jpg
20240916_170300.jpg
20240916_171007.jpg
Grymt fin men nästan lite sorgligt att den inte har spår av att ha levt. Jag tycker de blir snyggare med fysiska minnen 😊

❤️‍🩹

20240916_170218.jpg
20240916_171028.jpg
10-poängare! :)

Men jag tänker som i mitt fall där jag ska säljs, då bör jag väl gynnas av valutan och c24 blir en rimligare måttstock än om jag skulle ha varit köpare?

Mvh Perry
Helt klart. Handlar man i utländsk valuta mot SEK får man rabatt. Märks en del på auktionsfirmorna där utländska handlare är mer frekventa köpare än tidigare (läs: några år sen).

Helt klart. Handlar man i utländsk valuta mot SEK får man rabatt. Märks en del på auktionsfirmorna där utländska handlare är mer frekventa köpare än tidigare (läs: några år sen).
Jo en vän nämnde det också att om jag säljer mot tex dollar eller pund så är inte priserna c24 lika extrema jämfört med vad vi är vana vid påbett litet forum som klocksnack.

Mvh Perry

Använder min flitigt 👌
IMG_0664.jpeg
Jag använde min med de första åren, nån gång i veckan blev till nån gång i månaden som blev till att jag de senaste åren provat min egen klocka på handleden framför skåpet, varannan månad kanske, när jag ska byta bruksklocka. Några enstaka gånger har jag lånat hem den och använt den en eftermiddag framför TVn. Jag tycker det är så jäkla synd för det är verkligen en av de absolut vackraste/snyggaste klockor en man kan bära enligt mig.

Så det känns ledsamt att släppa den, samtidigt så binder den upp såpass mycket pengar och är i så fint skick så det skulle av nån märklig anledning faktiskt kännas bra om någon annan som vågade använda den fick sätta sina egna battlescars och minnen på och med den.
Den är ju gjord för att användas. Jag kan bara inte förmå mig.... 😪

Jag använde min med de första åren, nån gång i veckan blev till nån gång i månaden som blev till att jag de senaste åren provat min egen klocka på handleden framför skåpet, varannan månad kanske, när jag ska byta bruksklocka. Några enstaka gånger har jag lånat hem den och använt den en eftermiddag framför TVn. Jag tycker det är så jäkla synd för det är verkligen en av de absolut vackraste/snyggaste klockor en man kan bära enligt mig.

Så det känns ledsamt att släppa den, samtidigt så binder den upp såpass mycket pengar och är i så fint skick så det skulle av nån märklig anledning faktiskt kännas bra om någon annan som vågade använda den fick sätta sina egna battlescars och minnen på och med den.
Den är ju gjord för att användas. Jag kan bara inte förmå mig.... 😪
Äsh sörj inte, bättre att lyssna på hjärtat än att gå runt och vara obekväm. Du får byta den mot något mindre i iögonfallande helt enkelt. Du kan ju alltid köpa en ny om du skulle ångra dig

Jo en vän nämnde det också att om jag säljer mot tex dollar eller pund så är inte priserna c24 lika extrema jämfört med vad vi är vana vid påbett litet forum som klocksnack.

Mvh Perry
Tillägg där är ju att C24 tar 6.5% plus att du får betalt i utländsk valuta som ska växlas av din bank eller någon mellanhand tex paypal. Många nordiska banker ger ganska pissiga kurser och paypal ger både pissig kurs och tar bra betalt för transaktionen. Det kanske är värt det men du ska få ut ganska mycket mer för att det ska vara värt att köra c24

Tillägg där är ju att C24 tar 6.5% plus att du får betalt i utländsk valuta som ska växlas av din bank eller någon mellanhand tex paypal. Många nordiska banker ger ganska pissiga kurser och paypal ger både pissig kurs och tar bra betalt för transaktionen. Det kanske är värt det men du ska få ut ganska mycket mer för att det ska vara värt att köra c24
Absolut. Och jag säljer hellre face to face, då kan köparen se innan han/hon betalar att skicket är så mint det kan bli utan att vara ny. Både jag och köparen vet exakt vem vi gör affär med och jag kan tycka att det är värt att göra affären över en fika istället för att jag ska skicka klockan även halva världen till någon som sedan hävdar att de fått en sten i boxen, eller att skicket är galet jämfört med min beskrivning.
Det är värt några tior för min del.

Day-Daters! Kollar på 118239/209 Med silver tavla eller möjligen svart. Sleeper.

Ser många varianter av svart och silver dock

1) är tavlorna ovan ref-korrekta för modellen?
2) Finns det likadana tavlor fast utan lysmassa (men där det är lysmassa på visarna) eller har man då blandat referenser?
Edit: exempel
1728979888875.png

1 - ja det är korrekta tavlor till 118239/209

2 - nej den där tavlan är till 18239

Day-Daters! Kollar på 118239/209 Med silver tavla eller möjligen svart. Sleeper.

Ser många varianter av svart och silver dock

1) är tavlorna ovan ref-korrekta för modellen?
2) Finns det likadana tavlor fast utan lysmassa (men där det är lysmassa på visarna) eller har man då blandat referenser?
Edit: exempel
1728979888875.png

Tillbaka
Topp