• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

En strösslad tavla hade varit uteslutet för mig för bara ett par år sedan och klockan köptes med intentionen att byta till t ex den trevliga grå som @Qwerty har. Blir dock mer och mer förtjust i denna, och skulle jag byta nu så hade det nog blivit en annan glittertavla. Måste vara ett gubb-tecken.
1000001339.jpg
Jag går och funderar på om jag inte ska stoppa tillbaka min diatavla med precis samma gubbtankar 🙂

Kikat på en 18238 (Tapestry 2 sista bilderna) som vid första anblick såg ut att vara i bra skick. Hittade sedan en annan klocka som varit till salu tidigare (diamond 2 första bilderna) som hade mer gods på bandhornen. Funderar på om det är en synvilla eller att tapestry är polerad?

Ska man walk away eller acceptera det för en 1990 och vara nöjd att den har väldigt lite stretch.
Priset är i linje med andra exemplar och behöver inte ha tapestry.

Referens exemplar:
Ref 1-1.jpg

Ref 1-2.jpg

Klockan till salu:

Ref 2-1.jpg

Ref 2-2.jpg

Senast ändrad:
Kikat på en 18238 (Tapestry 2 sista bilderna) som vid första anblick såg ut att vara i bra skick. Hittade sedan en annan klocka som varit till salu tidigare (diamond 2 första bilderna) som hade mer gods på bandhornen. Funderar på om det är en synvilla eller att tapestry är polerad?

Ska man walk away eller acceptera det för en 1990 och vara nöjd att den har väldigt lite stretch.

Referens exemplar:
Ref 1-1.jpg

Ref 1-2.jpg

Klockan till salu:

Ref 2-1.jpg

Ref 2-2.jpg
Inte helt lätt att jämföra på bilderna. Det är lite olika vinklar men tapestry boetten ser ändå tjock och fin ut. Referensbilden ser ju bättre ut men har bättre upplösning också. Tycker tapestryn har fina bandhorn men klockan är ju använd och då är inte linjerna lika skarpa som referensen.

Referens exemplar:
Ref 1-1.jpg

Ref 1-2.jpg

Klockan till salu:

Ref 2-1.jpg

Ref 2-2.jpg
Båda är förmodligen polerade. Båda är fina men tyvärr har den undre vad som ser ut som ett fult slagmärke på precis fel ställe, övre ytterkanten på nedre vänstra bandhorn.

En detalj många missar är att desto mer du slipar ner den borstade ytan på ovansidan desto bredare kommer bandhornen se ut. Därför vill man se boetten i profil från sidan.

Båda är förmodligen polerade. Båda är fina men tyvärr har den undre vad som ser ut som ett fult slagmärke på precis fel ställe, övre ytterkanten på nedre vänstra bandhorn.

En detalj många missar är att desto mer du slipar ner den borstade ytan på ovansidan desto bredare kommer bandhornen se ut. Därför vill man se boetten i profil från sidan.
Intressant. Det finns bilder i profil på boetten, men på just den vänstra sidan är bilden tagen lite underifrån.

Referensobjektet:

Utifrån Rolex märket på länken tycker mitt otränade öga att den ser ut att ha blivit polerad minst 1 gång. Vill hitta ett bra ex med så lite stretch som möjligt, men inte någon som är hyvlad och oproportionerligt polerad. I EU verkar det svårare, fler väldigt fina till salu i US däremot.

Senast ändrad:
Efter drömt om det länge börjar det bli dags att skaffa en day date. Ute efter WG, primärt sexsiffrig ref. Lite svårare att greppa skick när allt blänker så fint. Vad är tankarna kring skicket på denna? All input uppskattas!

Bilagor

• IMG_7750.png
    IMG_7750.png
    438.3 KB · Visningar: 1
  • IMG_7749.png
    IMG_7749.png
    381.2 KB · Visningar: 1
  • IMG_7748.png
    IMG_7748.png
    375.8 KB · Visningar: 2
  • IMG_7747.png
    IMG_7747.png
    437.6 KB · Visningar: 1
  • IMG_7746.png
    IMG_7746.png
    459.3 KB · Visningar: 1
Efter drömt om det länge börjar det bli dags att skaffa en day date. Ute efter WG, primärt sexsiffrig ref. Lite svårare att greppa skick när allt blänker så fint. Vad är tankarna kring skicket på denna? All input uppskattas!
En väldigt trevlig referens. Gillar verkligen denna tavla på day-daten och med hidden clasp blir länken så sömlös.

Tycker mig se tydliga spår av polering på boetten. Syns mest (på ganska dåliga bilder ändå) på bandhornens mjuka kanter. Dessa ska vara vassa. Sen brukar en bild i rak profil vara att föredra för att se om material hyvlats ner vilket inte framgår av sidobilderna här direkt. Men så länge du inte söker ett orört ex behöver den ju inte uteslutas.

En väldigt trevlig referens. Gillar verkligen denna tavla på day-daten och med hidden clasp blir länken så sömlös.

Tycker mig se tydliga spår av polering på boetten. Syns mest (på ganska dåliga bilder ändå) på bandhornens mjuka kanter. Dessa ska vara vassa. Sen brukar en bild i rak profil vara att föredra för att se om material hyvlats ner vilket inte framgår av sidobilderna här direkt. Men så länge du inte söker ett orört ex behöver den ju inte uteslutas.
Thanks! Behöver inte vara perfekt ex, men decent i alla fall är ju att föredra. Blir man något klokare av denna bilden?
Handlaren är väldigt nära där jag bor, så har möjlighet att kika på den live också.

IMG_7752.jpeg

Vassa kanter på 6-referens?

Polisen! Vad tycker du?

Tycker detta åtminstone indikerar att den inte är orörd? Kanterna kan fortf vara vassa/tydliga på 6 siffrigt även om bandhornen är blanka.

IMG_1212.jpeg

Senast ändrad:
Thanks! Behöver inte vara perfekt ex, men decent i alla fall är ju att föredra. Blir man något klokare av denna bilden?
Handlaren är väldigt nära där jag bor, så har möjlighet att kika på den live också.

IMG_7752.jpeg
Tycker den är mer än descent, ser ut som ett fint ex av bilderna att döma. Ofta kommer följdfrågan om polering också och där tyckte jag kanterna var något rundade av bilderna att döma, men inte helt säker. Säger handlaren något om skicket?

Från min research av 18238 tycker jag att skicket på loggan på armbandet lättast visar om klockan är polerad. Men jag vet inte man brukar polera armbandet endast eller ge hela klockan en behandling.

Tycker den är mer än descent, ser ut som ett fint ex av bilderna att döma. Ofta kommer följdfrågan om polering också och där tyckte jag kanterna var något rundade av bilderna att döma, men inte helt säker. Säger handlaren något om skicket?
Tack. Inte mer än att den är i ”bra skick” vilket inte är särskilt specifikt. Skall undersöka mer

Tillbaka
Topp