• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

100 gram 18k, så ~75 gram rent guld.
1761218365974.gif

Du behöver en motivering? Läs på lite så fattar du nog.
Vi är många här på KS som uppskattar sakliga diskussioner och att få höra andras perspektiv på olika frågor. Det är precis det som gör forumet värdefullt för oss klockentusiaster. Men för att alla ska kunna lära sig och utvecklas tillsammans är det också bra att kunna motivera sina åsikter, samt bemöta varandra med respekt. Att bara skriva att något är "ett skämt" utan att förklara varför hjälper tyvärr inte samtalet framåt. Inte heller är det uppskattat när du skriver "läs på lite så fattar du". Det är ett nedvärderande sätt att skriva på och det är något som i alla fall inte jag accepterar. Varken mot mig eller mot mina vänner här på forumet.
Om du har kunskap eller erfarenhet som kan bidra till förståelse kring prissättningen, eller andra frågeställningar, får du gärna dela med dig. Det är den typen av insikter som gör forumet roligt och lärorikt för alla. Det är så vi utvecklas. Jag hänger här för att utvecklas och för att hjälpa andra att utvecklas. Och jag hoppas innerligt att även andra klockentusiaster som hänger här har samma tankesätt.

Med det sagt vill jag önskar dig en fin fredag och en härlig helg när det väl blir dags.

Vi är många här på KS som uppskattar sakliga diskussioner och att få höra andras perspektiv på olika frågor. Det är precis det som gör forumet värdefullt för oss klockentusiaster. Men för att alla ska kunna lära sig och utvecklas tillsammans är det också bra att kunna motivera sina åsikter, samt bemöta varandra med respekt. Att bara skriva att något är "ett skämt" utan att förklara varför hjälper tyvärr inte samtalet framåt. Inte heller är det uppskattat när du skriver "läs på lite så fattar du". Det är ett nedvärderande sätt att skriva på och det är något som i alla fall inte jag accepterar. Varken mot mig eller mot mina vänner här på forumet.
Om du har kunskap eller erfarenhet som kan bidra till förståelse kring prissättningen, eller andra frågeställningar, får du gärna dela med dig. Det är den typen av insikter som gör forumet roligt och lärorikt för alla. Det är så vi utvecklas. Jag hänger här för att utvecklas och för att hjälpa andra att utvecklas. Och jag hoppas innerligt att även andra klockentusiaster som hänger här har samma tankesätt.

Med det sagt vill jag önskar dig en fin fredag och en härlig helg när det väl blir dags.
Rätt många här på forumet när man söker på deras användarnamn som inte gör något annat än att trycka ner andra eller vara ohjälpsamma - håller med dig! Bra take.

Tyvärr visste jag inte bättre än att låta Rob Engström polera vid service för sju-åtta år sen. Den finns dock rejält med material kvar det går att återställa.
Rob E?
Skumt. De borde vetat bättre. Det där är kaos. Jag skulle gå till en kunnig och fixa den innan sälj om jag var du. Förlåt men den ser horribel ut.

Slog äntligen till på en 18038 igår. Från 1986, så nästan årsklocka (1 år ifrån). Kändes helt rätt från första stund på handleden. Just nu känner jag att detta är den ultimata klockan för mig. Rolex kronjuvel. Standardutförande men riktigt bra skick. Jag är otroligt nöjd. Tack till @Stories of Time för affären och för ypperlig service.
Förlåt för dålig bild. Kommer fler bilder framöver ☺️
IMG_4836.jpeg

Är det bara 12xxxx som har keramiska rör i länken på 36 mm DD eller finns det även på sena 11xxxx?

Klämde på en 128238 för ett tag sedan och även om femsiffriga är snyggare så kan jag nog acceptera dom blanka hornen osv bara för att länken känns så sjukt mycket mer robust.

Slog äntligen till på en 18038 igår. Från 1986, så nästan årsklocka (1 år ifrån). Kändes helt rätt från första stund på handleden. Just nu känner jag att detta är den ultimata klockan för mig. Rolex kronjuvel. Standardutförande men riktigt bra skick. Jag är otroligt nöjd. Tack till @Stories of Time för affären och för ypperlig service.
IMG_4836.jpeg
Grattis! 🥂
Jag var också intresserad av samma klocka men kul att den kom till forumet iaf! 😃

IMG_4836.jpeg
Riktigt krispig! Stort grattis! Det är något extra med helguld i bra skick alltså.

Edit: skulle vara svar på tidigare disk kring smältvärde på en DD

Smältvärde på en Rolex Day-Date 36 (2025)

En 2025 Day-Date 36 mm i 18k guld väger ca 190 g, varav ca 143 g rent guld.

Med dagens guldpris runt 4 000 USD/oz (≈ 129 USD/g) blir smältvärdet:

— 143 g × 129 USD ≈ 18 400 USD.

Edit: skulle vara svar på tidigare disk kring smältvärde på en DD

Smältvärde på en Rolex Day-Date 36 (2025)

En 2025 Day-Date 36 mm i 18k guld väger ca 190 g, varav ca 143 g rent guld.

Med dagens guldpris runt 4 000 USD/oz (≈ 129 USD/g) blir smältvärdet:

— 143 g × 129 USD ≈ 18 400 USD.
Det blir tokigt när du räknar om det till 24 k guld. Det borde bli mer rätt om du tar vikten gånger priset på 18k guld för att få ut smältvärdet :)

Tillbaka
Topp