• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Edit: skulle vara svar på tidigare disk kring smältvärde på en DD

Smältvärde på en Rolex Day-Date 36 (2025)

En 2025 Day-Date 36 mm i 18k guld väger ca 190 g, varav ca 143 g rent guld.

Med dagens guldpris runt 4 000 USD/oz (≈ 129 USD/g) blir smältvärdet:

— 143 g × 129 USD ≈ 18 400 USD.

Det blir tokigt när du räknar om det till 24 k guld. Det borde bli mer rätt om du tar vikten gånger priset på 18k guld för att få ut smältvärdet :)
18k motsvarar ca 75% av guldpriset (24k).

Det blir tokigt när du räknar om det till 24 k guld. Det borde bli mer rätt om du tar vikten gånger priset på 18k guld för att få ut smältvärdet :)
Du har säkert rätt, jag ska erkänna att jag trodde priserna följde varandra men att 24k var renare än 18k och man därför tog ggr 0.75x för att brygga 18k till 24k om man vill jämföra med spotpris för guld (dvs. undvika den discount som ligger inbakat hos tex pantbacker etc.). Finns det något officiellt pris för 18k guld i dollar på samma sätt som det finns för 24k?

Edit: skulle vara svar på tidigare disk kring smältvärde på en DD

Smältvärde på en Rolex Day-Date 36 (2025)

En 2025 Day-Date 36 mm i 18k guld väger ca 190 g, varav ca 143 g rent guld.

Med dagens guldpris runt 4 000 USD/oz (≈ 129 USD/g) blir smältvärdet:

— 143 g × 129 USD ≈ 18 400 USD.
Eller typ 135’ om man ska sälja guldet själv.

Eller typ 135’ om man ska sälja guldet själv.
Absolut, men hela övningen är egentligen onödigt teoretisk. Det handlar snarare om en fingervisning för hur listpriserna kan tänkas utvecklas. Just nu är till exempel guldvärdet i förhållande till listpris rekordhögt, och det förefaller rimligt att Rolex gör ytterligare en höjning för alla ädelmetallmodeller under 2026. Den senaste höjningen var omkring 8 % (1 januari 2025), då guldpriset låg på US $ 2 623,96 per uns jämfört med dagens cirka US $ 4 112 per uns.

Som sagt, det är spekulativt. Rolex har sannolikt goda marginaler och kan justera listpriserna efter eget gottfinnande, och guldpriset kan lika gärna falla snabbt. Den som lever får se.

Tjena,

Ny på forumet men vill gärna höra era åsikter och tankar kring denna DD 18238 jag hittat.
Är sugen på att köpa den men vill gärna veta om ni ser något som jag bör vara uppmärksam på...
Enligt säljaren så är den servad 2024, alla tillbehör finns samt opolerad.

Vad är ett rimligt pris att köpa den för tycker ni?

Tack på förhand :)

Bilagor

• messaging.htm-2.jpeg
    messaging.htm-2.jpeg
    155 KB · Visningar: 10
  • messaging.htm.jpeg
    messaging.htm.jpeg
    238 KB · Visningar: 9
  • Screenshot 2025-10-28 at 12.52.36.png
    Screenshot 2025-10-28 at 12.52.36.png
    702.3 KB · Visningar: 10
  • messaging.htm-4.jpeg
    messaging.htm-4.jpeg
    38.6 KB · Visningar: 10
  • messaging.htm-6.jpeg
    messaging.htm-6.jpeg
    48.1 KB · Visningar: 14
Tjena,

Ny på forumet men vill gärna höra era åsikter och tankar kring denna DD 18238 jag hittat.
Är sugen på att köpa den men vill gärna veta om ni ser något som jag bör vara uppmärksam på...

Välkommen! Vad begär säljaren? Är den full set som i helt komplett? Går inte att bedöma om opolerad eller inte på dessa bilder men originalformerna verkar vara kvar.

Tjena,

Lite dåliga bilder men tror inte på att den skulle vara opolerad. Ser dock fin ut.

Säljaren ville ha ca 175k.
Enligt säljaren finns box, cert, servicepapper och alla länkar.
Något mer jag bör fundera över?
Rimligt prissatt givet bakgrunden. Kanske prisvärt till och med. Bättre bilder på boetten hade behövts för att värdera skicket. Service från AD? Vad du ska tänka på beror på vad som är viktigt för dig. Stor skillnad på opolerat exemplar vs bra skick. Länken brukar vara bra att vara observant på, för mycket stretch kan ge trött känsla på handleden.

Rimligt prissatt givet bakgrunden. Kanske prisvärt till och med. Bättre bilder på boetten hade behövts för att värdera skicket. Service från AD? Vad du ska tänka på beror på vad som är viktigt för dig. Stor skillnad på opolerat exemplar vs bra skick. Länken brukar vara bra att vara observant på, för mycket stretch kan ge trött känsla på handleden.
Super, tack för informationen och hjälpen!

Tjena,

Hur gick det med denna @DougL?

Tillbaka
Topp