• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

"DAYTONA" trĂ„den! đŸ€™đŸŒ

Trevligt med ett helgsamtal frÄn lokala ADn under min lediga dag. Efter en kaffe utan bulle slog jag till pÄ denna.
Dom visste att jag ville ha svart tavla men denna fÄr duga nÀr jag vÀntat flera mÄnader. Den har ju svarta subdials Ätminstone. Annars gÄr det sÀkert att klÀmma in nÄgon svart custom-tavla som passar.
AD5E28A8-1802-4C3A-ADC4-E3B84A1342C4.jpeg

22E86C9D-DBA8-4626-AB75-D263F3103597.jpeg

Bilagor

• 93C4BACE-61A0-43AE-80FC-09895E7024B3.jpeg
    93C4BACE-61A0-43AE-80FC-09895E7024B3.jpeg
    473.4 KB · Visningar: 13
Trevligt med ett helgsamtal frÄn lokala ADn under min lediga dag. Efter en kaffe utan bulle slog jag till pÄ denna.
Dom visste att jag ville ha svart tavla men denna fÄr duga nÀr jag vÀntat flera mÄnader. Den har ju svarta subdials Ätminstone. Annars gÄr det sÀkert att klÀmma in nÄgon svart custom-tavla som passar.
AD5E28A8-1802-4C3A-ADC4-E3B84A1342C4.jpeg

22E86C9D-DBA8-4626-AB75-D263F3103597.jpeg
Vaknade du ur dröm en sedan đŸ€ŁđŸ€Ł

Vaknade du ur dröm en sedan đŸ€ŁđŸ€Ł
Ja nÀstan sÄ det kÀndes!

NÄgon som vet om man kan sÀtta pÄ en keramisk ring frÄn en oysterflex modell pÄ helguldare som min?
427DE42A-CA82-416F-B323-252967FEF446.jpeg

Vet att lÀnken inte gÄr att sÀtta pÄ of-modeller men aldrig hört om den keramiska ringen ocksÄ har nÄgot hinder för att byta mellan modeller.
Om det hade gÄtt hade man kanske sett fler helguld med keramisk. NÄgon som vet med sÀkerhet?

Ja nÀstan sÄ det kÀndes!

NÄgon som vet om man kan sÀtta pÄ en keramisk ring frÄn en oysterflex modell pÄ helguldare som min?

Vet att lÀnken inte gÄr att sÀtta pÄ of-modeller men aldrig hört om den keramiska ringen ocksÄ har nÄgot hinder för att byta mellan modeller.
Om det hade gÄtt hade man kanske sett fler helguld med keramisk. NÄgon som vet med sÀkerhet?
Jag vÀntade pÄ en med meteorittavla i vitguld men fick nöja mig med en med blÄ tavla. Sjuka priser pÄ grÄmarknaden för en daytona med meteorittavla. Stort Grattis!!

Vill egentligen inte posta de hÀr bilderna dÄ de mest kommer svida. Den bÀsta affÀren jag aldrig gjorde.
Den hĂ€r fanns till salu pĂ„ Bergströms Ur i Malmö 2013. Förstod inte riktigt dĂ„ hur speciell den var (och Ă€r). Borde bara löst finansieringen och köpt den dĂ€r och dĂ„ 
men lĂ€tt att vara efterklok.

41335C2B-B088-4862-A85F-961CE20B52AB.jpeg
30C4FF02-8E42-47EB-9257-B0C0084C19BB.jpeg
72BA17D6-5980-41FC-9073-022D0EFC40C0.jpeg

Vill egentligen inte posta de hÀr bilderna dÄ de mest kommer svida. Den bÀsta affÀren jag aldrig gjorde.
Den hĂ€r fanns till salu pĂ„ Bergströms Ur i Malmö 2013. Förstod inte riktigt dĂ„ hur speciell den var (och Ă€r). Borde bara löst finansieringen och köpt den dĂ€r och dĂ„ 
men lĂ€tt att vara efterklok.

41335C2B-B088-4862-A85F-961CE20B52AB.jpeg
30C4FF02-8E42-47EB-9257-B0C0084C19BB.jpeg
72BA17D6-5980-41FC-9073-022D0EFC40C0.jpeg
Ja, dÀr missade du ett bra köp. Den stÄr vÀl nÀstan i 10X idag.

Ja nÀstan sÄ det kÀndes!

Stort jĂ€vla grattis, hur f*n kan en AD bara "vet du ville ha en svart, men kan du köpa denna istĂ€llet?" Du ska vara vÀÀÀÀÀldigt lycklig. Tycker inte du ska sĂ€tta en keramisk ring pĂ„ den (om det ens gĂ„r?) Är du rĂ€dd om beceln sĂ„ köp ett sĂ„nt protection kit och lĂ€gg pĂ„, min bror gjorde det pĂ„ sin och det syns inte och man kan chilla lite. Vet att vissa hĂ€r inte gillar det, men det Ă€r DIN klocka och du gör vad du vill. Kolla https://invisishieldlab.com/

Stort jĂ€vla grattis, hur f*n kan en AD bara "vet du ville ha en svart, men kan du köpa denna istĂ€llet?" Du ska vara vÀÀÀÀÀldigt lycklig. Tycker inte du ska sĂ€tta en keramisk ring pĂ„ den (om det ens gĂ„r?) Är du rĂ€dd om beceln sĂ„ köp ett sĂ„nt protection kit och lĂ€gg pĂ„, min bror gjorde det pĂ„ sin och det syns inte och man kan chilla lite. Vet att vissa hĂ€r inte gillar det, men det Ă€r DIN klocka och du gör vad du vill. Kolla https://invisishieldlab.com/
KÀnns vÀldigt drastiskt att köpa en keramisk ring för 50-70k eller vad de nu kan kosta för att undvika repor pÄ den guldiga. Nej jag vill bara ha lite mer kontraster pÄ denna.
Och framförallt ville jag veta om Rolex satt nÄgon spÀrr sÄ man inte ska kunna trixa sÄsom jag vill :)

tack för tipsen men hÀr ska repas friskt.

Jag har funderat pÄ detta med "repor/dings vs glÀdjen av att anvÀnda klockan.
Kanske Àr det absolut allra tyligast bland daytonaÀgare?
Jag tycker att det mÄnga gÄnger verkar som att det Àr JOBBIGT att plocka fram och anvÀnda vissa klockor (för vissa ska understrykas).
Lite som att man vÀljer att kraftigt begrÀnsa sig samt oroa sig för om man kan gÄ "dit" eller göra "det" etc..

Jag ska akta mig för att ropa för högt dÄ jag bÄde har sÄlt av mina dyrare ur samt undviker att anvÀnda de klockor jag senare köpt med ett marknadsvÀrde som vida överstiger listpriset. SÀrskilt om klockan Àr lÀtt att kÀnna igen, som Daytona tex Àr. Om jag hade en sÄdan sÄ skulle den inte anvÀndas ofta dÄ jag inte vore bekvÀm med att bÀra en klocka för 500k, (Àven om jag inte har betalat premium för nÄgon klocka sÄ Àr ju dagsvÀrdet detsamma sÄ jag skulle ju vid en stöld förlora lika mkt som mÄgon som betalat fullt marknadspris)
Kanske Àr kÀnslan annorlunda om man köpt sin pepsi för 270k ist för 100 eller Daytona för 540k ist för 140k?
Jag vet ju inte. đŸ€”

Men jag funderar pÄ anvÀndandet av de hÀr plastskydden..

Först och frÀmst, Àr det inte lite pinsamt..?
Jag kan inte lÄta bli att dra paralleller till lite Àldre amerikanska filmer dÀr man inte jÀttesÀllan kan se vardagsrummets sittmöbler invirade i byggplast. :p

Vore det inte bara lĂ€ttare/mindre pinsamt att anvĂ€nda klockan med normal försiktighet, köpa en ny lĂ€nk NÄR man ska sĂ€lja och skicka klockan pĂ„ en ytterst försiktig polering?
För de hÀr tejpbitarna skyddar iaf inte mot REPOR eller DINGS, de skyddar mot hairlines och skickar du in den och en expert polerar den försiktigt med en "trasa" sÄ lÀr det knappast synas att den blivit "polerad".

Och skulle du ha otur och dra pÄ den en ding eller ett par rejÀla repor pÄ KLOCKAN, sÄ hade tejp, som sagt, inte skyddat den ÀndÄ. :(
Och lÀnken kan du som sagt köpa ny inför försÀljning.

SĂ„, varför..? đŸ€”

Jag har funderat pÄ detta med "repor/dings vs glÀdjen av att anvÀnda klockan.
Kanske Àr det absolut allra tyligast bland daytonaÀgare?
Jag tycker att det mÄnga gÄnger verkar som att det Àr JOBBIGT att plocka fram och anvÀnda vissa klockor (för vissa ska understrykas).
Lite som att man vÀljer att kraftigt begrÀnsa sig samt oroa sig för om man kan gÄ "dit" eller göra "det" etc..

Jag ska akta mig för att ropa för högt dÄ jag bÄde har sÄlt av mina dyrare ur samt undviker att anvÀnda de klockor jag senare köpt med ett marknadsvÀrde som vida överstiger listpriset. SÀrskilt om klockan Àr lÀtt att kÀnna igen, som Daytona tex Àr. Om jag hade en sÄdan sÄ skulle den inte anvÀndas ofta dÄ jag inte vore bekvÀm med att bÀra en klocka för 500k, (Àven om jag inte har betalat premium för nÄgon klocka sÄ Àr ju dagsvÀrdet detsamma sÄ jag skulle ju vid en stöld förlora lika mkt som mÄgon som betalat fullt marknadspris)
Kanske Àr kÀnslan annorlunda om man köpt sin pepsi för 270k ist för 100 eller Daytona för 540k ist för 140k?
Jag vet ju inte. đŸ€”

Men jag funderar pÄ anvÀndandet av de hÀr plastskydden..

Först och frÀmst, Àr det inte lite pinsamt..?
Jag kan inte lÄta bli att dra paralleller till lite Àldre amerikanska filmer dÀr man inte jÀttesÀllan kan se vardagsrummets sittmöbler invirade i byggplast. :p

Vore det inte bara lĂ€ttare/mindre pinsamt att anvĂ€nda klockan med normal försiktighet, köpa en ny lĂ€nk NÄR man ska sĂ€lja och skicka klockan pĂ„ en ytterst försiktig polering?
För de hÀr tejpbitarna skyddar iaf inte mot REPOR eller DINGS, de skyddar mot hairlines och skickar du in den och en expert polerar den försiktigt med en "trasa" sÄ lÀr det knappast synas att den blivit "polerad".

Och skulle du ha otur och dra pÄ den en ding eller ett par rejÀla repor pÄ KLOCKAN, sÄ hade tejp, som sagt, inte skyddat den ÀndÄ. :(
Och lÀnken kan du som sagt köpa ny inför försÀljning.

SĂ„, varför..? đŸ€”
Varför skulle det vara pinsamt för? Finner inget fel att ta hand om sina klockor som mÄnga gÄnger ofta kostar vÀldigt mycket, alldeles oberoende om man köpt till list eller marknadspris. Inte leker man rövarna och kör sin sommarbil eller vilken annan bil för den delen och kör pÄ skogsvÀgar eller kör riktigt snabbt pÄ grusvÀgar etc. SÀkert jÀttekul men samma argument skulle nog inte infinna sig dÄ Àr min gissning. GÄr sjÀlvklart att lacka om en bil men principen kvastÄr.

Vissa daytonas kostar redan frÄn list som en ny premiumbil och marknadsvÀrdet pÄ de Àr ofta som fina exemplar av Porsche 911or.

Varför skulle det vara pinsamt för? Finner inget fel att ta hand om sina klockor som mÄnga gÄnger ofta kostar vÀldigt mycket, alldeles oberoende om man köpt till list eller marknadspris. Inte leker man rövarna och kör sin sommarbil eller vilken annan bil för den delen och kör pÄ skogsvÀgar eller kör riktigt snabbt pÄ grusvÀgar etc. SÀkert jÀttekul men samma argument skulle nog inte infinna sig dÄ Àr min gissning. GÄr sjÀlvklart att lacka om en bil men principen kvastÄr.

Vissa daytonas kostar redan frÄn list som en ny premiumbil och marknadsvÀrdet pÄ de Àr ofta som fina exemplar av Porsche 911or.
Nja, det Àr vÀl lite skillnad pÄ att vÀlja med omsorg var och pÄ bilka vÀgar du framför sin bil nÄgonstans, jÀmförbart med var och vid vilka sysselsÀttningar du bÀr din klocka kanske?
Arbetar du som svetsare eller asfaltslÀggare sÄ tar du kanske inte sin miljondaytona till jobbet?

Du lindar ju inte in din 911 i gladpack eller hur, vet du att du ska ut pÄ en grusvÀg och köra sÄ vÀljer du en annan bil om du Àr.rÀdd för stenskott, eller har jag fel?

JAG tycker det ser pinsamt ut med dessa tejpbitar. :)

Nja, det Àr vÀl lite skillnad pÄ att vÀlja med omsorg var och pÄ bilka vÀgar du framför sin bil nÄgonstans, jÀmförbart med var och vid vilka sysselsÀttningar du bÀr din klocka kanske?
Arbetar du som svetsare eller asfaltslÀggare sÄ tar du kanske inte sin miljondaytona till jobbet?

Du lindar ju inte in din 911 i gladpack eller hur, vet du att du ska ut pÄ en grusvÀg och köra sÄ vÀljer du en annan bil om du Àr.rÀdd för stenskott, eller har jag fel?

JAG tycker det ser pinsamt ut med dessa tejpbitar. :)
Har sjÀlv PPF film pÄ min 488 Spider och Àven pÄ claspen pÄ min GMT. Kan sÀga att skulle du ens se filmen, sÄ fÄr du komma inom 20-30 cm av klockan.
RĂ€tt vanligt att folk PPF sina nya sportbilar.

• Like
Reactions: PJZ
Har sjÀlv PPF film pÄ min 488 Spider och Àven pÄ claspen pÄ min GMT. Kan sÀga att skulle du ens se filmen, sÄ fÄr du komma inom 20-30 cm av klockan.
RĂ€tt vanligt att folk PPF sina nya sportbilar.
Ja, det finns kanske olika klass pÄ tejpbitarna ocksÄ. Men jag tÀnker pÄ dem som ofta sitter pÄ bandhornen och pÄ claspen, ser ut som om du valt att inte plasta av klockan, som vi gjorde i tonÄren nÀr vi köpt en ny mobil och lÀt skyddsplastwn pÄ skÀrmen sitta i 4 dagar tills den ramlade av av sig sjÀlv (man var ju rÀdd om grejerna)

Vad jag menar Ă€r att om du Ă€r Å rĂ€dd om din klocka, att du kĂ€nner att du mĂ„ste plasta in den, har du dĂ„ inte köpt en för dyr klocka? Alternativt sĂ„ borde du lĂ„ta klockan vara en investering och inte anvĂ€nda den öht, eftersom anvĂ€ndning KOMMER att mĂ€rka klockan, och nĂ€r den Ă€r mĂ€rkt sĂ„ Ă€r den inte "ny" och din "investering" har redan mĂ€rken efter anvĂ€ndning, och 5 hairlines eller 25 Ă€r ganska betydelselösa. DenmĂ€r anvĂ€nd, den Ă€r mindre vĂ€rd. Och för DIG som bĂ€r den med sĂ„dan försiktighet, förstör inte plasten en hel del av charmen för dig sjĂ€lv nĂ€r su tittar pĂ„ klockan?
Jag Personligen hade nog kunnat att jag hellre tar de dÀr första hÄrstrÄna dag nr 2 ist för en v senare (som sagt, de KOMMER att komma ÀndÄ), och fÄr su en riktig repa eller ding sÄ hjÀlper inte en tejpbit iaf. DÄ ska du ha ett skydd som den röda hockeypucken runt den vita speedyn dÄ, isÄfall.

Jag förstĂ„r naturligtvis att man vill vara försiktig, men nĂ€r man inte kan anvĂ€nda sin klocka utan att tejpa den inför att TITTA PÅ DEN samt ha den under en skjortmanchett eller nĂ€r man ser pĂ„ tv.
DÄ tycker jag det börjar bli löjligt. Som sagt de hÀr linjerna kan du torka bort med en trasa..
Har man ett solskydd för de gĂ„nger man ska dra upp skjortĂ€rmen över klockan nĂ€r det Ă€r stark sol ocksĂ„? Eller vĂ€nder man sig bara och tĂ€cker den med kroppen? 🙄

Har precis köpt den. Gillar ocksÄ 4-liner men fick leta ett tag innan jag hittade en med full set. Vad jag har lÀst sÄ tillverkades den bara ca ett Är med den hÀr tavlan.
Kul, stort grattis!
Jamen ngt sÄnt Àr det. -89 och tidiga -90. Tycker 4linern Àr minst lika cool som floating Cosmo.
Jag fÄr hÄlla tillgodo med 5liner.
BCD64345-D3DF-4F8A-A332-DA9D455D6111.jpeg

IMG20220708135440-01.jpeg

Modern funkar ocksĂ„ 😉
En av de absolut snyggaste moderna Rolexmodellerna❀
Men jag funderar om det öht Àr vÀrt att ha kvar..
Absolut, drömklocka. Men den Ă€r aĂ„ fruktansvĂ€rt svĂ„r att se tiden pĂ„, för mig rĂ€cker det med att det Ă€r typ "skymnings ljus" ute, sĂ„ fĂ„r jag stĂ„ och vinkla pĂ„ handleden och kosa med ögonen mm mm. 🙄🙁

Upplever du/nÄn annan samma sak?
Oavsett hur snygg den Àr sÄ blir den sÀllan anvÀnd just pga att visarna "försvinner" mot tavlan, eller hur jag ska sÀga.. :/

Tillbaka
Topp