• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

De fula Omega-ankungarna

Exxet

Rolex
Lite Off Topic, ljudanläggningen såg brutal ut, kanske en Yamaha pc2002 och ett par JBL, vintage-HiFi.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jag måste erkänna en sak, jag tycker inte denna är så ful längre. Har gått över till att den är unik och tuff. Det är denna Multifunkction XL och den mekaniska kronografen som klarar sig från den riktiga fulfacket i Polarisserien.

Nåja så illa är den ju tyvärr inte, men man måste försöka muntra upp.. ;)

De fulaste klockor jag vet är Zenith el Primero Open; de ser ut som j-a Borger från Star Trek. Men tack o lov är de ju inte vintage. :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
-"89-talet"! Haha! Förstår att det var en felskrivning, men kul ändå. 1989 var ett speciellt år i mitt liv och känns lite som en era (lumpen, min första riktiga kärlek, flyttade och började studera etc.).
Nu vet inte jag om jag sett just XL modellen (även du min du Aurum, som brukar förespråka herrur av klassisk storlek?!) men jag vet att jag som tidig tonåring stod och dräglade över dessa i stadens (Norrköping) skyltfönster. Precis som min senaste AP från -95, är ju detta självklart vintage. Hur skulle man kunna påstå något annat så tidstypiskt -80 tal dessa är. Jag är ju också ett fan av udda ur (vissa tror att detta är lika med fula klockor men jag är ju en estetiker ut i fingerspetsarna) och jag vet inte hur detta ut ställer sig på fulskalan. Man måste ju sätta klockan i rätt tidsera för vad som gällde då i design och uttryck. Förstora kostymer och höga frisyrer, puff och överdriven smink var att betrakta som snyggt och stilfullt då.
image.jpeg
image.jpeg


För några år sedan dissade jag sjuttiotalsklockor och nu älskar jag dessa. Som sagt, då dräglade jag över dessa klockor och snar är kanske tiden mogen för åttiotalsklockorns revival? Det så bespottade tvåton har ju plötsligt kommit i ropet igen och jag har ju sedan ett år tillbaka börjat gilla de små tunna åttiotals dressklockorna. Kanske är tiden snart moget för åttiotalet inom klockvärlden, eller är det just det som håller på ske? Aurum din moderåtta, grattis till en helrätt vintagepjäs, fullset o allt!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
-"89-talet"! Haha! Förstår att det var en felskrivning, men kul ändå. 1989 var ett speciellt år i mitt liv och känns lite som en era (lumpen, min första riktiga kärlek, flyttade och började studera etc.).
Nu vet inte jag om jag sett just XL modellen (även du min du Aurum, som brukar förespråka herrur av klassisk storlek?!) men jag vet att jag som tidig tonåring stod och dräglade över dessa i stadens (Norrköping) skyltfönster. Precis som min senaste AP från -95, är ju detta självklart vintage. Hur skulle man kunna påstå något annat så tidstypiskt -80 tal dessa är. Jag är ju också ett fan av udda ur (vissa tror att detta är lika med fula klockor men jag är ju en estetiker ut i fingerspetsarna) och jag vet inte hur detta ut ställer sig på fulskalan. Man måste ju sätta klockan i rätt tidsera för vad som gällde då i design och uttryck. Förstora kostymer och höga frisyrer, puff och överdriven smink var att betrakta som snyggt och stilfullt då.
image.jpeg
image.jpeg


För några år sedan dissade jag sjuttiotalsklockor och nu älskar jag dessa. Som sagt, då dräglade jag över dessa klockor och snar är kanske tiden mogen för åttiotalsklockorns revival? Det så bespottade tvåton har ju plötsligt kommit i ropet igen och jag har ju sedan ett år tillbaka börjat gilla de små tunna åttiotals dressklockorna. Kanske är tiden snart moget för åttiotalet inom klockvärlden, eller är det just det som håller på ske? Aurum din moderåtta, grattis till en helrätt vintagepjäs, fullset o allt!
Haha, jo visst är det härligt att släppa sina hämningar och köpa ur man gillar istället för de man "bör" köpa. Kan erkänna att jag saknat Polarisen varje gång jag tagit av den sedan jag köpte den. Så jäkla härligt med titan mot huden, och guld till det. Snyggade till finishen nu med så den är helmatt. Denna XL-variant är klart ovanligare än den lilla på 32 mm och är ju charmigt assymetrisk (komma åt kronan med funktioner lättare kanske?). Tror ärligt denna modell har potential att bli en klassiker, eller iaf kult på riktigt. Välbyggd, väldesignad och väldigt egen. Men kanske den är lite för ful och kanske är folk lite för fega. Nöjd att jag slog till även om jag funderade lääänge och bestämde mig under de sista 5 min.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Klockan är verkligen stört ful, en riktig viltolycka.....dock är länken väldigt skön och följdsam. Hade samma på en SM200. Så grattis till en skön dinka.....
 

stigge

Omega
2-Faktor
Det är något fulsnygg över klockan.
Man tittar och säger
"Den var inte snygg" men fortsätter ändå att titta
Grattis!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hittade en till! Jag ger er Omega Seamaster Recife. Ett steg i Omegas high tech kapplöpning att leverera unika ur till marknaden. Lanserades 1984 med världens första kupade safirglas. Boetten och länken är tillverkade i något Omega kallar oxiderat stål, påminner mycket om titan i färgen men är tyngre. Tror boetten mäter 34 mm och sitter oförskämt bekvämt på handleden. Tunn är den också med quartzverket 1430. Hela urtavlan är även den skålad och index sitter på tavlans insida. Recife finns representerade på Omegamuséet. Måste säga att jag tycker den är riktigt härlig! Kanske inte för alla dock...
IMG_1310.JPG
IMG_1312.JPG
IMG_1382.JPG
IMG_1386.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hittade en till! Jag ger er Omega Seamaster Recife. Ett steg i Omegas high tech kapplöpning att leverera unika ur till marknaden. Lanserades 1984 med världens första kupade safirglas. Boetten och länken är tillverkade i något Omega kallar oxiderat stål, påminner mycket om titan i färgen men är tyngre. Tror boetten mäter 34 mm och sitter oförskämt bekvämt på handleden. Tunn är den också med quartzverket 1430. Hela urtavlan är även den skålad och index sitter på tavlans insida. Recife finns representerade på Omegamuséet. Måste säga att jag tycker den är riktigt härlig! Kanske inte för alla dock...
IMG_1310.JPG
IMG_1312.JPG
IMG_1382.JPG
IMG_1386.JPG
Vilket inflöde du har nu då, härligt att se! :)
 

UNO

Panerai
Hittade en till! Jag ger er Omega Seamaster Recife. Ett steg i Omegas high tech kapplöpning att leverera unika ur till marknaden. Lanserades 1984 med världens första kupade safirglas. Boetten och länken är tillverkade i något Omega kallar oxiderat stål, påminner mycket om titan i färgen men är tyngre. Tror boetten mäter 34 mm och sitter oförskämt bekvämt på handleden. Tunn är den också med quartzverket 1430. Hela urtavlan är även den skålad och index sitter på tavlans insida. Recife finns representerade på Omegamuséet. Måste säga att jag tycker den är riktigt härlig! Kanske inte för alla dock...
IMG_1310.JPG
IMG_1312.JPG
IMG_1382.JPG
IMG_1386.JPG
En Rado från Omega!
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Hittade en till! Jag ger er Omega Seamaster Recife. Ett steg i Omegas high tech kapplöpning att leverera unika ur till marknaden. Lanserades 1984 med världens första kupade safirglas. Boetten och länken är tillverkade i något Omega kallar oxiderat stål, påminner mycket om titan i färgen men är tyngre. Tror boetten mäter 34 mm och sitter oförskämt bekvämt på handleden. Tunn är den också med quartzverket 1430. Hela urtavlan är även den skålad och index sitter på tavlans insida. Recife finns representerade på Omegamuséet. Måste säga att jag tycker den är riktigt härlig! Kanske inte för alla dock...
IMG_1310.JPG
IMG_1312.JPG
IMG_1382.JPG
IMG_1386.JPG
Den där var ju otroligt kylig och fulsnygg. Man blev ju nästan lite sugen.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Hittade en till! Jag ger er Omega Seamaster Recife. Ett steg i Omegas high tech kapplöpning att leverera unika ur till marknaden. Lanserades 1984 med världens första kupade safirglas. Boetten och länken är tillverkade i något Omega kallar oxiderat stål, påminner mycket om titan i färgen men är tyngre. Tror boetten mäter 34 mm och sitter oförskämt bekvämt på handleden. Tunn är den också med quartzverket 1430. Hela urtavlan är även den skålad och index sitter på tavlans insida. Recife finns representerade på Omegamuséet. Måste säga att jag tycker den är riktigt härlig! Kanske inte för alla dock...
IMG_1310.JPG
IMG_1312.JPG
IMG_1382.JPG
IMG_1386.JPG
Futuristiskt cool! Genta den med?
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Hittade en till! Jag ger er Omega Seamaster Recife. Ett steg i Omegas high tech kapplöpning att leverera unika ur till marknaden. Lanserades 1984 med världens första kupade safirglas. Boetten och länken är tillverkade i något Omega kallar oxiderat stål, påminner mycket om titan i färgen men är tyngre. Tror boetten mäter 34 mm och sitter oförskämt bekvämt på handleden. Tunn är den också med quartzverket 1430. Hela urtavlan är även den skålad och index sitter på tavlans insida. Recife finns representerade på Omegamuséet. Måste säga att jag tycker den är riktigt härlig! Kanske inte för alla dock...
IMG_1310.JPG
IMG_1312.JPG
IMG_1382.JPG
IMG_1386.JPG
Den vänstra har jag varit nära att köpa flera gånger, den är ju snygg-snygg. Blev sugen på Recife nu. Läcker. Kanske kan Recife provocera en kollega med ny Tag Heuer...det är alltid en bonus. :)
 
Topp