• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Deklaration 2016 öppen nu

Jag är också glad, att konstant låna ut pengar till staten och (vad det verkar) inte riktigt ha koll måste vara kämpigt.

För din skull är jag extra glad eftersom du fick möjlighet att briljera lite med dina passiv-aggressiva härskartekniker såhär på tisdagseftermiddagen. Om än bakom en skärm.
Well. Min härskarteknik ligger i lä jämfört med vissa andra. Du borde kanske ha lånat mer än 10k när du ändå höll på eller har du inte tjänat mer än så?

Missförstå mig rätt nu. Jag håller med dig om att det självklart inte är listigt att betala in för mycket i skatt. Jag tycker däremot att det är lite upp till var och en och ska man prompt göra poänger så kanske det kan finnas större bedrifter än att ha tjänat en femhundring eller två på att pricka rätt i skattetabellen. Jag utgår ifrån att du känner dig rätt så listig men allt som allt så framstår du som ganska oskön när du försöker mästra andra om privatekonomi.

Kanske bara jag så gräv inte ner dig helt av denna post. :)

Lånar denna tråd också.. Någon som är bra på avdrag man kan göra?:)
Klassikerna är väl att kolla dina möjligheter till:
- Kvittning kapitalförluster/vinster om affärer gjorts utanför ISK/KF
- Resor till/från arbetet
- Dubbel bosättning
- Tjänsteresor för vilka traktamente ej betalats ut
- Rot/Rut
etc.
www.skatteverket.se är faktiskt grymt bra. Även skatteupplysningen håller hög klass.

Klassikerna är väl att kolla dina möjligheter till:
- Kvittning kapitalförluster/vinster om affärer gjorts utanför ISK/KF
- Resor till/från arbetet
- Dubbel bosättning
- Tjänsteresor för vilka traktamente ej betalats ut
- Rot/Rut
etc.
www.skatteverket.se är faktiskt grymt bra. Även skatteupplysningen håller hög klass.
Har gjort avdrsg för rot/rut men det sköts automstiskt som jag förstod det

tax-return-unnecessary-shit-1.jpg

Blev en trevlig slant ändå! Med tanke på att jag är student och inte jobbat speciell mycket.

Det där med att låna ut pengar till staten och att göra en stor grej av det förstår jag inte. En treåring klarar av att läsa en skattetabell och är man för dum för det finns det program som gör det åt en. Som vanligt handlar det istället om att vara bekväm och fokusera på saker i livet som ger något istället för att räkna ören.

Skall tydligen betala 20 662:- efter flera tjänstbyten, semesterdagarsshabbel och felaktig skattetabell.
Efter att jag drog av ca 27000:- i bilersättning visar den ca 11 000:- som skall betalas.
Hur kan det stämma?

Jag läser om "Traktamenten och andra Kostnadsersättningar".
Bor ofta på annan ort som mitt arbete betalar.
Får frukost på boendet, lunch och middag av jobb dock ej kvällsmat.
Har man rätt till dessa 110:- i avdrag då?

Min plånbok vill inte detta.
Hjälp mig :)

Jag väntar snällt på pappersversionen... Är för slapp för att skaffa e-legitimation, så behöver den tryckta koden.
Förra året var jag tvungen att betala 900kr, men hade flyttat till en kommun med lägre skatt efter datumet dom räknar ifrån, så hoppas att det beror på det och att jag får tillbaks lite i år. Eller iallafall slipper betala...

Mitt bästa tips om man vill ha mycket skatteåterbäring är:
  • be sin arbetsgivare att dra mer skatt...
  • mata in pengar på skattekontot!
Ett annat tips för att få mycket pengar är att jobba hårt. Finns inte många genvägar... Svenska spel eller bingo lotto kanske?

Mitt bästa tips om man vill ha mycket skatteåterbäring är:
  • be sin arbetsgivare att dra mer skatt...
  • mata in pengar på skattekontot!
Ett annat tips för att få mycket pengar är att jobba hårt. Finns inte många genvägar... Svenska spel eller bingo lotto kanske?

schysst tvångssparande om man avsätter x-antal procent varje månad plus extra skattetabell.

Skall tydligen betala 20 662:- efter flera tjänstbyten, semesterdagarsshabbel och felaktig skattetabell.
Efter att jag drog av ca 27000:- i bilersättning visar den ca 11 000:- som skall betalas.
Hur kan det stämma?

Du får väl tillbaka ~30% av avdraget ~10k, 10.000 - 20.662 =10.662 :)

Någon som är vass på avdrag för tjänsteresor? Får inget traktamente av min arbetsgivare men har boende + den mesta maten betald. Samtliga resor har varit till Frankrike där det nominella beloppet för 2015 är 671 kr/dag. Men jag fattar inte hur jag ska räkna för att göra avdrag.... Rör sig om 98 dagar totalt under förra året.
Fick en rätt rejäl restskatt som jag gärna vill minska så fort det går, och lägga de pengarna på en klocka istället!
Tacksam för alla tips!

Oh dear, värre än förväntat.
Måste ha gjort fina vinster förra året, inte för att jag har märkt nåt.
Komplett rudis på det här....efter alla år.:banghead:

Ska betala tillbaka ca 10K. Gratis pengar som fått förränta sig fint under tiden och jag har hela tiden varit medveten om detta. Förstår inte er som blir glatt överraskade över att få tillbaka pengar som ni lånat ut till staten, har ni inte koll på pengar? :)
Jag har ingen koll, hur menar du att att dina "lånade" pengar förräntat sig ?

Jag har ingen koll, hur menar du att att dina "lånade" pengar förräntat sig ?
På valfritt vis. Det finns ett massivt univers av investeringsmöjligheter och 10' är ju inga stora pengar. Principiellt vägrar jag dock att låna ut mina slantar till staten, eller att ha så dålig koll att jag måste vänta på deklarationsunderlaget för att se om det blir pengar in eller ut. Det verkar som att många missförstått konceptet och tror att man "får" pengar bara för att man råkat låta arbetsgivaren dra för mycket skatt under fjolåret...

Ok så i mitt fall där jag brukar få tillbaka 13000 varje år ,skulle det vara bättre att jag fick betala 13000 och investerade dom ca 2000 i månaden. Förstår jag rätt då?

Ok så i mitt fall där jag brukar få tillbaka 13000 varje år ,skulle det vara bättre att jag fick betala 13000 och investerade dom ca 2000 i månaden. Förstår jag rätt då?
Nja hur du går från 13' till 2' är oklart.
Och "investera" är ju ett vitt och brett begrepp, där man kan välja att utsätta kapitalet för risk, eller ta en mer försiktig väg. Principiellt kan du ju välja att skapa en balans så att du landar rätt på några hundralappar när. Eller placera kapital som du reserverar för skatteinbetalningen. Kanske inget man går all in i obskyra biotech-förhoppningsbolag med.

Ca 25 från svenska om alla avdrag går igenom och ca 30 från australiensiska, ska bränna allt i vegas i augusti och om det mot förmodan finns ngt kvar blir det resa till asien eller karibien i november

Någon som är vass på avdrag för tjänsteresor? Får inget traktamente av min arbetsgivare men har boende + den mesta maten betald. Samtliga resor har varit till Frankrike där det nominella beloppet för 2015 är 671 kr/dag. Men jag fattar inte hur jag ska räkna för att göra avdrag.... Rör sig om 98 dagar totalt under förra året.
Fick en rätt rejäl restskatt som jag gärna vill minska så fort det går, och lägga de pengarna på en klocka istället!
Tacksam för alla tips!

Är inte beloppet för utlandstraktamente i Frankrike 649 kronor?
https://www.skatteverket.se/privat/...aktamente/2015.4.3810a01c150939e893f71b7.html

Om din arbetsgivare bekostat alla måltider kan du som max få 10% av traktamentet dvs 64,90kr/dag.

Finns rätt bra info här: https://www.skatteverket.se/downloa...dra-kostnadsersattningar-skv354-utgava-24.pdf

Glöm inte att du ska förmånsbeskattas för fria måltider ;)

Är inte beloppet för utlandstraktamente i Frankrike 649 kronor?
https://www.skatteverket.se/privat/...aktamente/2015.4.3810a01c150939e893f71b7.html

Om din arbetsgivare bekostat alla måltider kan du som max få 10% av traktamentet dvs 64,90kr/dag.

Finns rätt bra info här: https://www.skatteverket.se/downloa...dra-kostnadsersattningar-skv354-utgava-24.pdf

Glöm inte att du ska förmånsbeskattas för fria måltider ;)
Tack för infon! Skrev fel belopp för traktamentet, tack.
Så klart man ska förmånsbeskattas... Väljer nog i det läget bara att dra av för de dagar jag ej haft middag betalt, borde ju iallafall bli netto minus på skatten istället för att jag ska betala in ännu mer....

Har några funderingar inför årets deklaration. Jag har tänkt att betala in en del av mitt uppskov, har det någon större betydelse om man betalar innan 13 februari eller väntar med allt till deklarationen? Hur gör ni för att det ska bli så bra som möjligt för er ? Har också sett att man kan begära omprövning och få tillbaka pengar. Är riktigt dåligt insatt i sånt här så jag kanske förstår helt fel.

Har några funderingar inför årets deklaration. Jag har tänkt att betala in en del av mitt uppskov, har det någon större betydelse om man betalar innan 13 februari eller väntar med allt till deklarationen? Hur gör ni för att det ska bli så bra som möjligt för er ? Har också sett att man kan begära omprövning och få tillbaka pengar. Är riktigt dåligt insatt i sånt här så jag kanske förstår helt fel.
Snacka med Skatteverket om det, de har benkoll på alla regler och kommer att ge dig korrekt stöd i allt :)

Tillbaka
Topp