• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Deklaration 2019

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Kan nån förklara logiken? Ju mer jag tjänar desto mer får jag betala i restskatt. När jag tjänade 1/4 av vad jag har idag så fick jsg oftast tillbaka på skatten. Idag, restskatt på 25k.

Har förvisso uppskov på brf köp men inget annat som spökar. Och verkar ligga på rätt skattetabell...
 

joca

Patek
2-Faktor
Kan nån förklara logiken? Ju mer jag tjänar desto mer får jag betala i restskatt. När jag tjänade 1/4 av vad jag har idag så fick jsg oftast tillbaka på skatten. Idag, restskatt på 25k.

Har förvisso uppskov på brf köp men inget annat som spökar. Och verkar ligga på rätt skattetabell...
Har du varierande månadslöner? Flera anställningar?
 

donpasta

Panerai
@Tjabo ett tips är att kolla med företaget som du jobbar på att de lagt dig i rätt skattetabel. förra året åkte jag på restskatt på 28.000kr men i år så blev det "bara" restskatt 5000kr pga jag har ringt runt till alla kommuner som jag jobbar med och bett dem lägga mig i rätt tabell. Du kan begära ut din skattetabett av skatteverket så får du korrekt tabell :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
OT, men fy f-n vad jag hatar att betala skatt när en så stor del går åt till rent slöseri, slarv och korruption. Man skulle kunna fylla en hel sida med exempel men sällan har något exemplifierat galenskapen bättre än den miljon som gått till konst för insekter. Måste kännas fint att läsa tex för den förälder som får avslag på sin LSS-ansökan på grund av minskade anslag.

https://www.expressen.se/nyheter/miljonstod-till-konst-for-mask-och-svamp/
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
@Tjabo ett tips är att kolla med företaget som du jobbar på att de lagt dig i rätt skattetabel. förra året åkte jag på restskatt på 28.000kr men i år så blev det "bara" restskatt 5000kr pga jag har ringt runt till alla kommuner som jag jobbar med och bett dem lägga mig i rätt tabell. Du kan begära ut din skattetabett av skatteverket så får du korrekt tabell :)

Men går det att göra nåt åt i efterhand?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Men går det att göra nåt åt i efterhand?
Nej, om du bara är anställd och inte har några kostnader att dra av är ju detta den slutgiltiga skatten för 2018 och går inte att göra något åt.
Se till att din arbetsgivare lägger dig i rätt tabell i framtiden så ska det i teorin vara +-0 på deklarationen varje år. Förutom eventuella avdrag då.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Får tillbaka lite men inser att jag räddas av ränteavdragen. Min arbetsgivare har missat en del i skatt vilket antagligen beror på en bonus som inte de inte tog rätt skatt på samt att jag hamnade precis runt gränsen för statlig inkomstskatt. Får detta år "tacka" banken för räntan så man slapp betala restskatt....
Tacka banken? De ska tacka dig som är så rimligt fattig att du måste vara kund........
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
2CD41329-372E-4892-A688-7907D869EDB0.jpeg
 
Topp