• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den absoluta StämGaffeltråden!

PR1973

Rolex
Pledge Member
A4F0B5F0-7A55-451E-8362-9C2865CD709B.jpeg


666 Feet - åtminstone innan packningen gjorde sitt bästa för att likna nån jävla lakritssörja. ;)

Så orimligt utanför min comfort zone, egentligen, med sina 44 mm, nästan lika många på höjden och sin 24 mm länk.

Men gillar den som bara den!
Jäklars vad läcker! Aldrig sett modellen innan men den var riktigt bra :)
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
A4F0B5F0-7A55-451E-8362-9C2865CD709B.jpeg


666 Feet - åtminstone innan packningen gjorde sitt bästa för att likna nån jävla lakritssörja. ;)

Så orimligt utanför min comfort zone, egentligen, med sina 44 mm, nästan lika många på höjden och sin 24 mm länk.

Men gillar den som bara den!
Grymt läcker!
Om du inte åtgärdat packningen än kan jag rekommendera att blanda bikarbonat med vatten till en pasta och sedan tvätta med det. Alla packningar kan ju vara olika, men detta var rena mirakelmedlet för mig, klibbet stelnade direkt och det gick sedan lätt att ta bort. Gjorde ett inlägg om det i fix o trix för några veckor sedan
 

tdn-dk

Panerai
Denna er lige ankommet.
Fandt den på Tradera som renoveringsobjekt så forventede ikke den virkede.
Har rengjort den inde (Gasket gum) og ude og sat et nyt Renata 344 batteri og det virker og holder tiden indenom 0 sek/dag :)
Omega Geneve ref. 198.030, cal. 1250 fra ca. 1972
Super fin boett och tavla


1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
6.JPG
7.JPG
8.JPG
9.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Denna er lige ankommet.
Fandt den på Tradera som renoveringsobjekt så forventede ikke den virkede.
Har rengjort den inde (Gasket gum) og ude og sat et nyt Renata 344 batteri og det virker og holder tiden indenom 0 sek/dag :)
Omega Geneve ref. 198.030, cal. 1250 fra ca. 1972
Super fin boett och tavla


1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
6.JPG
7.JPG
8.JPG
9.JPG
Vacker! Stämgaffel är fortfarande väldigt underskattade. :)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej på er,
Jag har blivit lite sugen på att skaffa en stämgaffel nu. Vad kan man räkna med att en service kan kosta? Det finns förstås många variabler, men mellan tummen och pekfingret. Pratar vi Rolex eller ETA rent prismässigt?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bump!
Bulova Accutron Spaceview 770.
Uthämtad igår men startade dessvärre inte trots ett nytt batteri.. Jagar service nu, tips mottages!
3810835 (1).jpg
De där går på specialbatterier med annan spänning, det finns adaptrar att köpa men jag är ganska säker på att de inte ska fungera med något butik som finns att köpa i svensk handel. Flera år sedan jag läste om det där, men googla lite så borde du hitta.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
De där går på specialbatterier med annan spänning, det finns adaptrar att köpa men jag är ganska säker på att de inte ska fungera med något butik som finns att köpa i svensk handel. Flera år sedan jag läste om det där, men googla lite så borde du hitta.
Hmm gick efter det här: https://www.accutrons.com/battery-size-table köpte ett 394-batteri, den där plastdistansen fanns i klockan redan. Men batteriet är på 1.55v, ska det vara 1.65v tro? Gör det så stor skillnad?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

oftast

Panerai
2-Faktor
Ska man köra ett 1,55v batteri så har jag förstått det som att verket måste modifieras.

Här är tråden jag läst.

Hmm intressant! Och rörigt :)
Verkar som att vissa 214-verk borde iaf fungera med 1.55v-batteri utan modifiering, andra inte. Verkar också som att 1.35v är korrekt, inte 1.65v. Får se om jag kan få tag i ett 1.35v-batteri och testa. Klockan går iaf inte alls igång med 1.55v. Tack för hjälpen @eriksson850 !

Någon annan här som varit liknande situation?
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Min urmakare har förklarar för mig hur man kan lösa detta. Kommer dock inte alls ihåg hur han förklara det, men jag kan skicka hans kontaktuppgifter till dig @oftast
 
Topp