• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
IMG_4323.jpg
Jag trodde den här var utpekad som fejk sedan länge... :) Edit: Det var visst inte denna. Bra. :D

Jag håller för övrigt med José i årtalssättningen, det som inte är med på dina foton (tack så mycket för inzoomningen), är helt uppåt väggarna. Men, hoppas det var trevligt och intressant ändå.
 
Jag glömmer att den är 8-dagars hela tiden, men blir påmind när jag ser glaset. :D

Schnöggt och grattis till ett fortsatt härligt liv tillsammans.
Sjukt bekvämt med 8-dagars faktiskt :)
Dessutom är det galet lätt att vänja sig vid storleken! Inte bara för att 44mm är mer lättburet, men den sitter också så platt på handleden jämfört med 557:an..
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ny post från José (eller ny och ny, samma gamla röra men lite fler bevis nu):
https://perezcope.com/2019/08/02/vintage-panerai-2533-frankenstein/

"After years of thorough investigation, I can say with 100% certainty that this 2533 is a Frankenstein, a watch pieced together with parts from different production periods. The dial – the most intriguing part of this watch – was made in the late 1950s."

.... men den här meningen liksom. Kom igen. :D
"Now that we have established a basic understanding as to why, how and by whom so-called Panerai watches were created, ..."
 
Senast ändrad:

oystercase

Cartier
Visst är den bra!
Enda minuset är att kanten på glasringen är såpass skarp att DLC lagret får mikroskopiska "nagg" där. Ser ut på dina foton som du fått några också?
Jag har inte ens märkt att jag slagit i och ändå... Alla kanter på boetten är mer avrundade och där händer det inte.
På ett tåg genom Frankrike..
779:an är trogen reskamrat! Så jäkla nöjd med denna panna!
image.jpg
image.jpg
 

oystercase

Cartier
Jag är mer förvånad att det går att hitta helt orörda vintage panerais...
Militärutrustning som använts och som tillverkats i antal som man kan räkna på fingrarna. Sedan övergivet, uppköpt som reservdelar för småslantar av tidiga entusiaster därefter sålt utan arkiv och historia till klock koncern som varit ute efter namn och look. Därefter stiger till skyarna med en global fanbase och big money.

Allt det här är lika mycket en del av panerais historia som bara vintage pannor. Mer än för något annat märke är frankenklockor, nya ur byggda av reservdelar, nytillverkade delar för att komplettera ofullständiga original mm. en del av Panerais historia.

Självklart ska orörda originalexemplar värderas många gånger högre än sådant som inte är 100%. Som med alla andra antikviteter, och självklart ska objekt beskrivas ärligt. I ljuset av detta tycker jag Jose's jakt är delvis felriktad. Det är inte som i Rolex världen där produktionsvolymerna varit sådana att det faktiskt finns en vettig tillgång till ärliga original klockor, att det sedan fuskas något kopiöst är en annan sak. Tyvärr saknas den vettiga debatten om olika objekt som hade kunnat finnas om man tagit varje. Vintage panna för vad den är, 80%, 50%, 30% original.

Edit: ursäkta för märkliga stavfel och särskrivningar. Min autocorrect i mobilen är dum i huvudet, vägrar bli helt avstängd dessutom. Ds
Ny post från José.
https://perezcope.com/2019/08/02/vintage-panerai-2533-frankenstein/

"After years of thorough investigation, I can say with 100% certainty that this 2533 is a Frankenstein, a watch pieced together with parts from different production periods. The dial – the most intriguing part of this watch – was made in the late 1950s."

.... men den här meningen liksom. Kom igen. :D
"Now that we have established a basic understanding as to why, how and by whom so-called Panerai watches were created, ..."
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag är mer förvånad att det går att hitta helt orörda vintage panerais...
Militärutrustning som använts och som tillverkats i antal som man kan räkna på fingrarna. Sedan övergivet, uppköpt som reservdelar för småslantar av tidiga entusiaster därefter sålt utan arkiv och historia till klock koncern som varit ute efter namn och look. Därefter stiger till skyarna med en global fanbase och big money.

Allt det här är lika mycket en del av panerais historia som bara vintage pannor. Mer än för något annat märke är frankenklockor, nya ur byggda av reservdelar, nytillverkade delar för att komplettera ofullständiga original mm. en del av Panerais historia.

Självklart ska orörda originalexemplar värderas många gånger högre än sådant som inte är 100%. Som med alla andra antikviteter, och självklart ska objekt beskrivas ärligt. I ljuset av detta tycker jag Jose's jakt är delvis felriktad. Det är inte som i Rolex världen där produktionsvolymerna varit sådana att det faktiskt finns en vettig tillgång till ärliga original klockor, att det sedan fuskas något kopiöst är en annan sak. Tyvärr saknas den vettiga debatten om olika objekt som hade kunnat finnas om man tagit varje. Vintage panna för vad den är, 80%, 50%, 30% original.

Edit: ursäkta för märkliga stavfel och särskrivningar. Min autocorrect i mobilen är dum i huvudet, vägrar bli helt avstängd dessutom. Ds

Du har rätt i att Panerai själva gjorde "frankenklockor" om nu det är definitionen, och att många därefter har plockat ihop delar för att få fullständiga ur. Det som är det mest viktiga i den här blogposten är ju att SLC/Maiale-urtavlan (Mysterious dial, som Panerai kallar den) uppenbarligen absolut inte är från 30-talet utan från slutet av 50-talet, och att gubben Ferretti som annars anses varit en dignitär på området möjligen frankensteinat ihop den enda kända 2533-klockan själv.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Blev en 1033 - Har inte riktigt insett charmen med Panerais GMT modeller förut, även om jag kan tycka det är synd att GMT handen kör 24h avläsning så får det duga bra!

Blir en perfekt resklocka att användas till alla tjänsteresor på nya jobbet i september! :)

C2CBBE86-D0A8-48AC-94BC-7F8DF04BC13B.jpeg
 
Topp