• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag vill ha 249, känns bara så bra...
pam-249-1.jpg

Stulen bild...
Också mucho bueno!
 
Paneraisuget har återkommit, jag gick fel med en 024 för några år sedan, för lite urtavla/glas.

Nu är frågorna:
-wirelugs, sitter de kvar i boetten ?
-100 eller 300 m WR ?
 
Paneraisuget har återkommit, jag gick fel med en 024 för några år sedan, för lite urtavla/glas.

Nu är frågorna:
-wirelugs, sitter de kvar i boetten ?
-100 eller 300 m WR ?
De trillar inte loss om du skruvat ordentligt :) Men man plockar bort dem när man byter band.
Och WR-aspekten är inte viktig.
 
Förtydligande: vad är rådet från kunskapsmassan i tråden; ”är” det en Panerai om den har 100 m WR(Radiomir undantaget) ?
Självklart. Helt klart. Tveklöst. Originalpannorna hade som bäst 100m WR (har för mig jag läst 15m nånstans), och det räckte långt eftersom man opererade mest i hamnar.
 
Förtydligande: vad är rådet från kunskapsmassan i tråden; ”är” det en Panerai om den har 100 m WR(Radiomir undantaget) ?
Du kan ha hört att man på en boett-typ (s.k. Bettarini, exempelvis PAM 112) under en period körde snapback istället för skruvlock och sänkte WR från 300m till 100m. Detta gjorde många irriterade, men det var egentligen inte att det är 100m WR som folk var sura över (om de visste något alls alltså) utan 200m-minskningen.
 
Ok det här med nummer på Paneraierna... En del är väl limiterade men inte alla. Men alla mina har haft nummer, alla har varit nummer X av Y men jag misstänker att det tillverkats fler än 700st Pam233 som det står på min. Eller 1500st som det stod på min 422:a?
Så varför gör de så? Är det per år eller serie eller vad o hur vet man då vad man har..?
Enlighten me please...:(
 
Ok det här med nummer på Paneraierna... En del är väl limiterade men inte alla. Men alla mina har haft nummer, alla har varit nummer X av Y men jag misstänker att det tillverkats fler än 700st Pam233 som det står på min. Eller 1500st som det stod på min 422:a?
Så varför gör de så? Är det per år eller serie eller vad o hur vet man då vad man har..?
Enlighten me please...:(
Per serie och någorlunda år; en serie är inte alltid stenhårt kopplad till ett och samma kalenderår..
 
Ok det här med nummer på Paneraierna... En del är väl limiterade men inte alla. Men alla mina har haft nummer, alla har varit nummer X av Y men jag misstänker att det tillverkats fler än 700st Pam233 som det står på min. Eller 1500st som det stod på min 422:a?
Så varför gör de så? Är det per år eller serie eller vad o hur vet man då vad man har..?
Enlighten me please...:(

Numret börjar med en bokstav, för produktionsserie. De du nämner har tillverkats i många serier.
 
Förtydligande: vad är rådet från kunskapsmassan i tråden; ”är” det en Panerai om den har 100 m WR(Radiomir undantaget) ?
Du kan ha hört att man på en boett-typ (s.k. Bettarini, exempelvis PAM 112) under en period körde snapback istället för skruvlock och sänkte WR från 300m till 100m. Detta gjorde många irriterade, men det var egentligen inte att det är 100m WR som folk var sura över (om de visste något alls alltså) utan 200m-minskningen.
Japp, vissa var väl mest sura över att man "nedgraderat" till snap-on caseback och pins (istället för skruvar) samt att glasringen inte längre var en separat modul utan satt fast i själva boetten. För många var dock dessa grejer inga dealbreakers. Vissa föredrar till och med den nyare boetten i och med att den är tunnare
 
Japp, vissa var väl mest sura över att man "nedgraderat" till snap-on caseback och pins (istället för skruvar) samt att glasringen inte längre var en separat modul utan satt fast i själva boetten. För många var dock dessa grejer inga dealbreakers. Vissa föredrar till och med den nyare boetten i och med att den är tunnare
Ok, tack.
Är det det vanliga bandstift nu för tiden ?
De som man tryckte på var väl ingen succé ?
 
Finns både och .. de allra billigaste har snap-on och pins, 510, 560, 590 mfl har skruvat baklock och skruvar
Och, Radiomir 1940 har bandstift, eller hur, samt vissa Submersibles, utöver instegsLuminor. Jag satt och funderade på det där, tänkte att nästa panna skulle ha någon vettig teknik för bandbyte, och insåg att det är många som har bandstift these days.
 
Tillbaka
Topp