• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IMG_5026.jpeg

Jag körde spa för pannorna (613 är på service, för er som följer mig lite väl stalker-aktigt) i eftermiddags, saker man gör när man är sjuk liksom. De blev glänsande fina, så jag la upp dem för ett gruppfoto. Det sista jag gjorde var att ta en putsduk och tog bort några fingeravtryck, utan att tänka på att putsduken var ganska dammig. Nåja. :) Jag bjuder på dammet.

En runda bildredigering senare:
IMG_5026.jpeg

Senast ändrad:
Och, Radiomir 1940 har bandstift, eller hur, samt vissa Submersibles, utöver instegsLuminor. Jag satt och funderade på det där, tänkte att nästa panna skulle ha någon vettig teknik för bandbyte, och insåg att det är många som har bandstift these days.

1940 har bandstift korrekt. Vet inte hur det är med tex 587 som går som 1940 också, den känns långsökt att ha stift?

Har haft en 380 och en 112 tidigare tyvärr sålt båda för vill hinna testa så mycket som möjligt. Är nu sugen på en panna igen och funderar på en klassisk 005,111 eller 183,424 de lutar jäkligt mycket åt en 424 (tror jag ;) ) men om man jämför dom hur pass mycket större känns 47mm?
Ps. Skulle ha hållit mig borta från den här tråden ;)

Har haft en 380 och en 112 tidigare tyvärr sålt båda för vill hinna testa så mycket som möjligt. Är nu sugen på en panna igen och funderar på en klassisk 005,111 eller 183,424 de lutar jäkligt mycket åt en 424 (tror jag ;) ) men om man jämför dom hur pass mycket större känns 47mm?
Ps. Skulle ha hållit mig borta från den här tråden ;)
424 är pga wirelugs lite kortare än Luminor 44mm. Eftersom den inte har kronskydd så är den lite smalare också. Den sitter nära handleden så känslan är mindre. Det enda som gör att den kan kännas större är storleken på urtavlan.

424 är pga wirelugs lite kortare än Luminor 44mm. Eftersom den inte har kronskydd så är den lite smalare också. Den sitter nära handleden så känslan är mindre. Det enda som gör att den kan kännas större är storleken på urtavlan.
Tack :) tyckte att 112 va aningen topptung men satt ändå bra så då borde 424 sitta skönare o bättre. bor på Gotland o de är dåligt med ad här. Tycker att ni ska ha nästa Gtg här ;)

Tack :) tyckte att 112 va aningen topptung men satt ändå bra så då borde 424 sitta skönare o bättre. bor på Gotland o de är dåligt med ad här. Tycker att ni ska ha nästa Gtg här ;)
Det beror ju lite på vad du har för handled också, och smak i övrigt. :D Men jag tycker att Radiomir 47mm sitter bra.

Den här bilden har postats här ett antal gånger, det är dags igen.
upload_2019-10-15_7-58-46.png

Kupat glas panelen kallas härmed till möte!
Sprang på den här referensen på Facebook och hade inte riktigt den på radarn. Vet ni som vet om 368:an har likadan kupning på glaset som fiddyn? Tycker det ser så ut men bilder kan luras.
6CF2597D-15F8-4278-AE90-7853BBCD066F.jpeg
Inte riktigt lika kupat som fiddyn. Så vitt jag vet har bara Fiddyn och 217 det där extremt kupade glaset. Kupningen på 368 är mer likt 932, 375 etc.

Riktigt bra panna 368, baksidan är grymt läcker

pam00368-b9.png

Kupat glas panelen kallas härmed till möte!
Sprang på den här referensen på Facebook och hade inte riktigt den på radarn. Vet ni som vet om 368:an har likadan kupning på glaset som fiddyn? Tycker det ser så ut men bilder kan luras.
6CF2597D-15F8-4278-AE90-7853BBCD066F.jpeg
Inte riktigt lika kupat som fiddyn. Så vitt jag vet har bara Fiddyn och 217 det där extremt kupade glaset. Kupningen på 368 är mer likt 932, 375 etc.

Riktigt bra panna 368, baksidan är grymt läcker

pam00368-b9.png
Mm, stämmer. Bara Fiddy och 217 (och 267 väl, men den är ju knappt på riktigt ;)) med "extremkupningen".
368 är en ibland förbisedd modell som är riktigt förbaskat bra! Tyvärr verkar det ändå vara tillräckligt många som tycker det då priset ligger rätt högt.. Värt att notera är att det är en titanare..

Senast ändrad:
PAM346 är en panna som inte nämns så ofta.. Denna som 735 är baserad på.. 45mm, titan, sandwich, guldvisare och framför allt ett supertrevligt urverk.. Tänk bara om den hade en 3a istället för datum som 190...

7231914_xxl.jpg

pam00346-back.jpg
Citerar ett gammalt inlägg nu när vi ändå snackar om P2002...

Om någon är ute efter en Radiomir på 45mm med datum och inte har något emot titan tycker jag denna borde ligga högt upp på listan. Den är helt fantastisk med guldvisare.

Förutom 8 dagars PR och PR-indikator på baksidan har urverket 3st barrels och en "second reset" funktion.

Datumbubblan i glaset har definitivt växt på mig .. förut var den en dealbreaker. Jag tror jag skulle gilla den nu, även om 190-layouten såklart är att föredra. Efter jag testat @Matts 025 ett tag är jag inte rädd för titan heller.

Man blir ju sugen på en vit tavla....
Får jag då lov att rekommendera antingen 1523 (42mm) som du ser på @Ernesto s arm eller en 1499 (44mm), alternativt 561/563 (44mm). De flesta andra vita pannor har dubbelkupat glas, vilket gör att det blir lite grumligare gråvit känsla och inte så poppande. Jag har haft tre vita pannor med tre varianter av glas och är helnöjd med min 602 med platt glas. 655 med lättlätt kupat glas (som 1523 och 1499) var också bra, men 630 var inte bra.

Får jag då lov att rekommendera antingen 1523 (42mm) som du ser på @Ernesto s arm eller en 1499 (44mm), alternativt 561/563 (44mm). De flesta andra vita pannor har dubbelkupat glas, vilket gör att det blir lite grumligare gråvit känsla och inte så poppande. Jag har haft tre vita pannor med tre varianter av glas och är helnöjd med min 602 med platt glas. 655 med lättlätt kupat glas (som 1523 och 1499) var också bra, men 630 var inte bra.
Föredrar manuell och har snaglat lite på en 561 men det är det där med 8 days på tavlan som fick mig att sälja 560. Känns inte lika fel med texten på 561an dock.

Tillbaka
Topp