• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tjyvad bild... Gillar allt...
20191214_200103.jpg
En bild som precis sätter fingret i smeten ... eller vad det heter. Fesgrön och guld. Nej tack. :)

Du kan leva med "snålverket", det är helt okej och fortfarande tämligen coolt.

Alternativ som matchar ungefär vad du vill ha baserat på storlek, WR och gummi-funkis är Luminor 1950 i 42mm: 1392/722, 392, 1523, 523, 1028, 977, 1535, 535, 1537 eller Luminor Submersible i 42mm: 1055, 683 (som sagt), 682, 959, 960, 974, 973 (nya 682). Det finns helt enkelt inte så mycket att välja på i just 42mm.

Så, min slutsats är väl att du ska köra 683. Det låter rimligt.
Tack mårt. Ska kolla dina övriga exempel. Tror 683 kan bli rätt för mig. Undrar också över andrahandsvärdet. När jag avyttrade mina rolex tappade jag 1k på datejusten och gick 40k plus på Hulken. Kan också vara intresserad av beg men eftersom klockan är så ny finns de få på c24 i alla falll.

Jag syftade till artiklar som påstått att 683 har ett enklare verk än 682 och därav inte motiverar den högre prisbilden. Sedan var det någon som sa att 683 är tunnare vilket gör klockan mer intressant för mig som är helt ny på Panerai.
Trodde någon syftade på att P.9010 var snålverk. Det som sitter i 683 får väl ses som ”snålare” jämfört med P9010. Well, fin jävla klocka oavsett verk.

Tack mårt. Ska kolla dina övriga exempel. Tror 683 kan bli rätt för mig. Undrar också över andrahandsvärdet. När jag avyttrade mina rolex tappade jag 1k på datejusten och gick 40k plus på Hulken. Kan också vara intresserad av beg men eftersom klockan är så ny finns de få på c24 i alla falll.
682 verkar ha sålts för runt 57-60kkr här på KS. Värdepappet borde väl hamna i samma storleksordning på 683

Alltså, förlåt, men andrahandsvärde ¯\_(ツ)_/¯ ... räkna med att du tappar. Det är inte därför vi köper Panerai. :)

Jag tror 682/683 finns inne både på Krons i PK och Nymans på Biblioteksgatan.
Nymans hade ingen 682 förra veckan och skulle inte få in då den blivit ersatt av 973. Så 682 verkar vara discontinued. Finns inte på Panerais www heller. Borde sålt min för 120K... För det är väl så det funkar med ”sportstål”?

Nymans hade ingen 682 förra veckan och skulle inte få in då den blivit ersatt av 973. Så 682 verkar vara discontinued. Finns inte på Panerais www heller. Borde sålt min för 120K... För det är väl så det funkar med ”sportstål”?
Det är synd att det inte funkar med 42mm och mig. Gillar bezelringen på 973 skarpt

Vad var det som du hade svårt att förlika sig med?
Jag tycker det blir lite mycket klistermärken och dekaler. Att de som tex med 683 stoppar i ett verk som är sämre (på pappret) men höjer priset med 1000 euro, keramisk bezel aside. Samma sak med 973 med hänvisning till servicekostnader och annat ”hittepå”. Visst, tunnare och marginell prisjustering upp, men, well... Bara några exempel. Är väldigt mycket marknadsföring. Inget fel i det, jag är en del av det daglig dags, men tycker det går lite bonkers och känner inte att det är motiverat kontra produkt. Hade en 112 för några år sen, den var för stor för mig tyckte jag, men känslan av Panerai var det samma. De bygger svinbra klockor, absolut, och jävligt coola och fina klockor framför allt, men får inte ihop det i huvudet. Vet att jag svär i kyrkan nu och bashar inte Panerai eller dess följare, köper det inte på ett personligt plan bara. Det som dock är fantastiskt är Paneristi communityn. Mer dedikerade och passionerade människor får man leta efter. Ge mig ingen skitstorm nu. Svarar bara på frågan från @Caravelle33 Och med ovan sagt, kommer säkert bli någon Panerai igen i framtiden.

Jag tycker det blir lite mycket klistermärken och dekaler. Att de som tex med 683 stoppar i ett verk som är sämre (på pappret) men höjer priset med 1000 euro, keramisk bezel aside. Samma sak med 973 med hänvisning till servicekostnader och annat ”hittepå”. Visst, tunnare och marginell prisjustering upp, men, well... Bara några exempel. Är väldigt mycket marknadsföring. Inget fel i det, jag är en del av det daglig dags, men tycker det går lite bonkers och känner inte att det är motiverat kontra produkt. Hade en 112 för några år sen, den var för stor för mig tyckte jag, men känslan av Panerai var det samma. De bygger svinbra klockor, absolut, och jävligt coola och fina klockor framför allt, men får inte ihop det i huvudet. Vet att jag svär i kyrkan nu och bashar inte Panerai eller dess följare, köper det inte på ett personligt plan bara. Det som dock är fantastiskt är Paneristi communityn. Mer dedikerade och passionerade människor får man leta efter. Ge mig ingen skitstorm nu. Svarar bara på frågan från @Caravelle33 Och med ovan sagt, kommer säkert bli någon Panerai igen i framtiden.
Jag förstår vad du menar. Kollade själv på BMG tech och upptäckte att listpris höjdes från 99kkr till 129kkr under slutet av året utan någon som helst förändring på själva klockan.

Jag förstår vad du menar. Kollade själv på BMG tech och upptäckte att listpris höjdes från 99kkr till 129kkr under slutet av året utan någon som helst förändring på själva klockan.

Det där är inget unikt för Panerai och är rätt invecklat om man inte är insatt. Finns en artikel här som förklarar rätt bra: https://www.ablogtowatch.com/watch-pricing-series-part-2-watch-prices-high/

Prishöjning är som det är när det gäller nytt. En rolex 114060 och en 14060m kostar/kostade inte lika mycket t.ex. och har ungefär samma ändringar som mellan Panerai 682 och 683.

Edit: en betydande anledning till höjningen av BMG kan helt enkelt vara att råvarorna för att tillverka materialat blivit 10-20% dyrare.

Tillbaka
Topp