• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mina vänner.. Det fanns en tid då jag gjorde ambitiösa paketöppningar. Nu när jag uteslutande och med stort nöje sitter fast här i Paneristi-världen håller jag mig inom våra väggar och lite kortare..
Det handlar inte om en minskad ambition, utan mer om att resan till denna klocka var rätt timid jämfört med några av de andra klockor jag paketöppnat. :)

Har ju under en tid nu suttit på en Bronzo 671 Sub, en Last One for Paneristi 911 Bettarini, och BE-modellen tillika Mediterraneo Edition 932 Radiomir 1940. Har älskat bredden och var och en av klockorna men ni vet vad tiden ställer till med.. För att dels få lite action, och dels få in en riktigt tung DNA-pjäs och samtidigt en Luminor 1950 (ja 671 är per definition en Luminor 1950, men ändock), blev det så en rockad. Iväg har min underbart vackra 932 fått gå, och i dess ställe har i stället PAM217 fått göra entré!

Den släpptes 2005 i 1000 exemplar och är vad gäller case, urverk och glas identisk med syskonet PAM217 som släpptes 2002 i 1950 ex. Skillnaderna består i att 217 har en Marina Militare-märkt tavla, och inte minst att det rör sig om en Destro-modell (om någon mot förmodan inte vet vad som avses hänvisas till Paneristi Swedens lathund här i vår avdelning ;)).

...och så här ser den ut :D

2821B757-3574-4A21-91E9-88D0E12DA2A5.jpeg

501B6751-74C7-4A6A-8E5D-D317EC514A64.jpeg
Grattis! Rejält fin pjäs :)

Tjenare. Har för inte så länge sedan halkat in på klockor och har blivit helt fast. I detta så har jag fastnat för Panerai som jag först och främst är estetiskt tilltalande samt en fantastisk historia. Så min fråga här är vilken modell som ni anser vara en bra första Panerai att köpa och vart ni kan rekommendera att leta efter dessa.
Tack

Tjenare. Har för inte så länge sedan halkat in på klockor och har blivit helt fast. I detta så har jag fastnat för Panerai som jag först och främst är estetiskt tilltalande samt en fantastisk historia. Så min fråga här är vilken modell som ni anser vara en bra första Panerai att köpa och vart ni kan rekommendera att leta efter dessa.
Tack
Hej och hjärtligt välkommen!
En god start kan vara att tratta ner dina preferenser lite grovt. Vad tilltalar dig så pass mycket att du vill testa det först?

Har du hunnit läsa på lite om boetterna; Luminor, Luminor 1950, Submersible, Radiomir 1936, Radiomir 1940?
Vet du ungefär vartåt det lutar storleksmässigt; 47, 45, 44, 42 mm?

Ovanstående kan vara lite svårt att svara på som ny inom Paneraivärlden, så en möjlig hjälp på vägen kan vara att nämna att en ganska stor andel förstagångsköpare brukar inleda sin Paneraibana med en Luminor i 44mm. Här finns många modeller att välja på beroende på önskemål (tex stål resp. titanboett, subsekund eller inte). Kikar du på begagnat kan ex 111, 112, 000 mfl i stål vara alternativ, 176/177 i titan.. Kikar du på nytt är de nyligen släppta 914/915 (base resp. subsekund) väldigt fina modeller.

Ovanstående är bara ett fåtal modeller av ett större antal kandidater. Förkovra dig gärna i denna härliga tråd så kommer du stöta på ytterligare ett stort antal modeller och förhoppningsvis få idéer och inspiration :)

Kika gärna på köp & sälj här på KS då det titt som tätt dyker upp trevliga Pannor till salu.

Tack
Hej och välkommen ! :)

Radiomir, Luminor eller Submersible?

Tack
Kul! Som @Palenkovich skrev och kanske vad du har för budget?

Tack
Här en fin modell som ligger ute här på KS
https://klocksnack.se/threads/prisbump-panerai-pam560.126150/

Hej och hjärtligt välkommen!
En god start kan vara att tratta ner dina preferenser lite grovt. Vad tilltalar dig så pass mycket att du vill testa det först?

Har du hunnit läsa på lite om boetterna; Luminor, Luminor 1950, Submersible, Radiomir 1936, Radiomir 1940?
Vet du ungefär vartåt det lutar storleksmässigt; 47, 45, 44, 42 mm?

Ovanstående kan vara lite svårt att svara på som ny inom Paneraivärlden, så en möjlig hjälp på vägen kan vara att nämna att en ganska stor andel förstagångsköpare brukar inleda sin Paneraibana med en Luminor i 44mm. Här finns många modeller att välja på beroende på önskemål (tex stål resp. titanboett, subsekund eller inte). Kikar du på begagnat kan ex 111, 112, 000 mfl i stål vara alternativ, 176/177 i titan.. Kikar du på nytt är de nyligen släppta 914/915 (base resp. subsekund) väldigt fina modeller.

Ovanstående är bara ett fåtal modeller av ett större antal kandidater. Förkovra dig gärna i denna härliga tråd så kommer du stöta på ytterligare ett stort antal modeller och förhoppningsvis få idéer och inspiration :)

Kika gärna på köp & sälj här på KS då det titt som tätt dyker upp trevliga Pannor till salu.
Hej,

Stort tack för denna matnyttiga information, verkligen hjälpsam.
De jag tittat på mest är Radomir och i storlekarna 45, 44, 42mm.

Det blir till att spendare eftermiddagen på hemmakontoret till att förkovra sig i denna info och se vart det kan landa i

Tack alla för svar och hjälp

Hej,

Stort tack för denna matnyttiga information, verkligen hjälpsam.
De jag tittat på mest är Radomir och i storlekarna 45, 44, 42mm.

Det blir till att spendare eftermiddagen på hemmakontoret till att förkovra sig i denna info och se vart det kan landa i

Tack alla för svar och hjälp
Aha! Då kan du kika på exempelvis 183, 380, 609, 610, de nya och prisvärda 753/754..

Tillbaka
Topp