• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hallå folket!
Har fått möjligheten att förvärva en PAM005 men är orolig över storleken. Jag bär Sub 114060 till vardags och den sitter som en smäck på min handled (17cm lite drygt)
Jag vet att Panerai ska vara lite större och jag tycker det är en del av charmen men allt har sin gräns, eller hur :)
Någon med erfarenhet och lite wrist shots som kan dela med sig av hur den känns på armen? Tröttnar man på storleken?
Vi är många som har haft olika modeller med samma boett. Jag har just nu typ 17.2cm runt handleden och min motsvarande 005 är en 416, som jag tycker sitter skitbra. Jag uppskattar att den just sitter helt platt mot handleden horn till horn, till skillnad från många andra klockor. Har aldrig varit intresserad av Rolex så jag vet inte hur en sub sitter. Och ja, man tröttnar på storleken och önskar sig en 47mm emellanåt.

Jag har försökt gå ned till mindre klockor emellanåt, men det går inte. De är damklockor hela bunten. :D 43-44mm är mitt minimum, med typ 53mm horn till horn är mitt minimum. Inte ens 22mm band känns speciellt stora längre. :)

IMG_0248.jpeg

Hallå folket!
Har fått möjligheten att förvärva en PAM005 men är orolig över storleken. Jag bär Sub 114060 till vardags och den sitter som en smäck på min handled (17cm lite drygt)
Jag vet att Panerai ska vara lite större och jag tycker det är en del av charmen men allt har sin gräns, eller hur :)
Någon med erfarenhet och lite wrist shots som kan dela med sig av hur den känns på armen? Tröttnar man på storleken?
Jag bar under massor av år allehanda Rolex men framförallt Submariner och Exp2 och min första panna blev 44mm 112, samma case som 005. Visst kändes den större men inte för stor, har 18,5mm och bär idag mestadels 47mm.
Här ett par bilder på 005 och min gamla sub på samma handled 🙂
IMG_20190910_093904.jpg
IMG_20190904_170245.jpg

IMG_1087.JPG

Hallå folket!
Inga som helst problems med en 005 skulle jag tro. Jag har också lite drygt 17,5 cm. Kör olika 40mm Rolex och har haft Pam510. Det kommer funka kanon!
Alltid svårt med handlesskott eftersom alla klockor ser mkt större ut än de upplevs i verkligheten, men här kommer ett på 510 och två olika subbar. Jag har inte kvar min 510 men börjar blir sugen på en Luminor igen. Kör!
76FC3C6D-BFB2-4080-BFC6-E54922248AF9.jpeg
212678E9-D5D3-4507-A9FA-6D8F4D079E78.jpeg
AFD705A7-F0F5-462C-ADBD-78699335F49A.jpeg

Hur brukar värdeutvecklingen vara på panerai? Jag köpte PAM 512 för 44', säg att man skulle sälja den om fem år, hur mycket sjunker den i pris då på ett ungefär? Den tillverkas ju inte längre och finns endast i 1500ex. Tänkte att det kan vara bra att veta om man skulle vilja testa någon annan variant senare.

Hur brukar värdeutvecklingen vara på panerai? Jag köpte PAM 512 för 44', säg att man skulle sälja den om fem år, hur mycket sjunker den i pris då på ett ungefär? Den tillverkas ju inte längre och finns endast i 1500ex. Tänkte att det kan vara bra att veta om man skulle vilja testa någon annan variant senare.
Jag tror den kommer att ligga kvar där, möjligen kommer det att kunna påverka upp eller ner om den är nyservad eller inte och skicket så klart. Slänger du sen alla boxar och tillbehör blir den not so hot.

Tack för alla svar och bilder!

Det känns som att den kommer vara gränsfall till mig, jag brukade köra DJ36 till vardags tidigare och detta skulle vara ett stort steg uppåt - den är så läcker dock!
Tack återigen, jag ska suga på det, men era bilder gjorde mig inte mindre nyfiken!

Jag köpte 512 för 40' för 3 år sedan och sålde en månad senare för 42' eller något sådant. Det tycks ligga kvar på samma :)

Men kolla secondhander.com

Hallå folket!

Det är en bra storlek på dig, jag sitter på lika handleder som dina och min 590 på samma mått som din framtida 005 är en dröm.

640CDBB1-1A37-4706-B3EC-F1BA18AF96AB.jpeg

Finns det ingen modell likt 372,673 eller 587 som mäter 42mm?

ni säger äger en av ovanstående modeller: upplever ni en väsentligt skillnad mot en 42mm?
Jag har en 682 som är 42mm, samt en 372. Visst är 372 större men har bättre proportioner enligt mig. Så länge man inte har smalare handleder än klockan mäter på höjden är det inget problem.

Ställer några liknande frågor som ställts på annat Paneristi forum, tänkte det kan vara kul att se hur tankarna går här...

1. Vilken/vilka Panerai har du idag? (Bilder är ok)

2. Planerar du att förändra? och varför? (sälja, byta, lägga till)

3. Vilken/vilka referenser är det då som står högst upp på listan?

//peterc

20201204_115630.jpg

Ställer några liknande frågor som ställts på annat Paneristi forum, tänkte det kan vara kul att se hur tankarna går här...

1. Vilken/vilka Panerai har du idag? (Bilder är ok)

2. Planerar du att förändra? och varför? (sälja, byta, lägga till)

3. Vilken/vilka referenser är det då som står högst upp på listan?
1. 416, 602, 692, 720
2. Inte sälja eller byta, de här fyra är för jävla bra. Lägga till om jag någon gång får några pengar att göra det för. :)
3. 694 har varit på listan länge, men, jag vet faktiskt inte just nu. Vill helst ha 605 i 44mm eller 995 fast blå. Eller ... Eller ... äh, det finns ingen just nu, så det är bra att jag inte har pengar. :D

Tillbaka
Topp