• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IMG_20201214_230116.jpg
Har börjat fundera på om den här kanske är lite för mycket åt dresshållet för att vara Panerai. Samtidigt väldigt fin men börjar fundera på om jag hade blivit gladare över något annat... Kanske bäst att vänta några veckor och inte göra något förhastat...

Anser ni att den verkligen andas Panerai?

IMG_20201214_230116.jpg
Har börjat fundera på om den här kanske är lite för mycket åt dresshållet för att vara Panerai. Samtidigt väldigt fin men börjar fundera på om jag hade blivit gladare över något annat... Kanske bäst att vänta några veckor och inte göra något förhastat...

Tycker det där är så personligt egentligen. Panerai har mycket kul, allt ifrån stenhård vintage till moderna Subs i (relativt) små storlekar till klassiska 47or a la 372. Lite ”pick your poison” ang vad du tycker Panerai är för dig. Alla olika modeller, gamla som moderna, som ändå andas Panerai är det som gör att Panerai är typ roligaste märket att nörda enl mig.

Med det sagt finns det ju andra modeller med mer DNA som kan vara intressanta att utforska. Luminor i 44mm brukar vara ett bra första steg :)

God kväll!

Anmäler mig härmed som medlem i klubben då jag äntligen fått tummen ur och skaffat mig min första Panna.
Kanske är detta första steget från lurker till fullblods Paneristi och strap(-on)-afficionado?

Valet av första Panna var för mig både lätt och svårt.
Jag visste att jag ville ha en Luminor med Bettarini-boett och gärna sandwich dial då det är vad jag förknippar med Panerai.

Jag har under några år funderat fram och tillbaka på 111/112 och 510/560 men aldrig slagit till.

I år kom ju, som ni alla här säkert vet, 914 och 915.
Den tickar helt enkelt alla mina boxar med p5000 och dessutom är den, enligt mig, cleanare med three liner-tavla och "8 Giorno"än föregångaren.

Kanske var det så enkelt att 914/915 var det jag väntat på?

Och så dök tillfället upp att köpa en 914 genom @Ernesto på Krons.
Det blev inte så mycket att fundera på utan jag slog till och det ångrar jag inte en sekund :)

Förutom en fantastisk klocka är service och kundbemötande från @Ernesto på Krons i världsklass.

Slänger med en snabb bild nedan på nyförvärvet

Jag har även det svarta och det militärgröna OEM-gummit som ska på inom kort.
Särskilt det gröna är ju helt magiskt mot indexets varma, nästan khaki-ton.

Har redan börjat snegla på band från Oleg... fan också...

Trevlig kväll!

Stort grattis!
God kväll!

Anmäler mig härmed som medlem i klubben då jag äntligen fått tummen ur och skaffat mig min första Panna.
Kanske är detta första steget från lurker till fullblods Paneristi och strap(-on)-afficionado?

Jag visste att jag ville ha en Luminor med Bettarini-boett och gärna sandwich dial då det är vad jag förknippar med Panerai.

Jag har under några år funderat fram och tillbaka på 111/112 och 510/560 men aldrig slagit till.

Den tickar helt enkelt alla mina boxar med p5000 och dessutom är den, enligt mig, cleanare med three liner-tavla och "8 Giorno"än föregångaren.

Det blev inte så mycket att fundera på utan jag slog till och det ångrar jag inte en sekund :)

Förutom en fantastisk klocka är service och kundbemötande från @Ernesto på Krons i världsklass.

Trevlig kväll!

DSC05017.jpeg
Stort grattis! Jag skulle rekommendera att du kontaktar @oddface för grymma band med överlägsen snabbhet i leverans.

God kväll!

Trevlig kväll!

DSC05017.jpeg
Stort grattis och välkommen :)

IMG_20201214_230116.jpg

Jag tycker att den är skitfin, testa med ett ammo-strap eller något liknande om du vill dressa ner den lite. Eller ett ruffigt canvas kanske.

Tycker det där är så personligt egentligen. Panerai har mycket kul, allt ifrån stenhård vintage till moderna Subs i (relativt) små storlekar till klassiska 47or a la 372. Lite ”pick your poison” ang vad du tycker Panerai är för dig. Alla olika modeller, gamla som moderna, som ändå andas Panerai är det som gör att Panerai är typ roligaste märket att nörda enl mig.

Med det sagt finns det ju andra modeller med mer DNA som kan vara intressanta att utforska. Luminor i 44mm brukar vara ett bra första steg :)
Är van vid lite mer sportiga dykare, borstade länkar och boeter etc. Är nog en vanesak men känns lite mer dress och ömtåligt med en så polerad boet. Men det är ju iofs inte specifikt för den här modellen.

God kväll!

Trevlig kväll!

DSC05017.jpeg

Tack själv! Riktigt bra val! :D

Tack! Och tack för tipset!
Hur står sig deras band mot t,ex Olegs som jag hört mycket bra om?
Full ärlighet ur mitt perspektiv. Jag tycker Oddface har blivit asmycket bättre under det gångna året. Han var mer av en nybörjare förra året, men nu är det riktigt bra grejer (speciellt med avseende på pris och leveranstid). Jag kan samtidigt tycka att med Oleg är det ibland lite hit or miss, han är ganska slarvig emellanåt, och emellanåt blir det jättebra. Så, jag skulle nog säga ganska mycket samma lika, helt okej kvalitet, fast de gör lite olika saker, så vad du beställer är nog mer baserat på vad du gillar än vilken kvalitet de håller? Jag skulle i alla fall inte tveka att beställa från Oddface, vilket jag gör med jämna mellanrum.

Jag skulle fortfarande värdera ex. Mays Berlins generella kvalitet högre än Oddface och Oleg, men då får man också ganska dålig kommunikation, inget skräddarsytt direkt, och högre pris, med det köpet.

Som ett mellanting så skulle jag rekommendera Kyros också.

Kort sagt, det finns mycket att sampla därute. Börja med Oddface. :)

Här är en bild på några av mina. Oleg är jättebra men det är @oddface också. Klara fördelar med Oddface är att han är i Stockholmsområdet. Du kan diskutera fram vad hur du vill ha bandet, han har alltid låtit mig vara med i processen. Korta ledtider och snabb leverans. Han gör liksom Oleg coola egna spännen. Jag har ett par canvas, ett par ammo, ett strutsben och ett av en gammal sadel. Han har gjort band av gummistövlar, cykeldäck osv så har du något som du håller kärt, dina favorit kängor, gamla älsklingsjeans, din gamla skinnjacka eller din gamla navelsträng så är han absolut rätt person. Min personliga åsikt är att han har utvecklats till att ligga uppe i toppskiktet bland dom tillverkare jag testat, och det är ett antal, jag har band från Mays, Simona di Stefano, Oleg, Mark Sanders, Toshi mfl men har märkt att det alltid sitter ett Oddface på armen.
E3AC5652-C2D9-43E0-AAE7-500DBB868ABB.jpeg

Senast ändrad:
Full ärlighet ur mitt perspektiv. Jag tycker Oddface har blivit asmycket bättre under det gångna året. Han var mer av en nybörjare förra året, men nu är det riktigt bra grejer (speciellt med avseende på pris och leveranstid). Jag kan samtidigt tycka att med Oleg är det ibland lite hit or miss, han är ganska slarvig emellanåt, och emellanåt blir det jättebra. Så, jag skulle nog säga ganska mycket samma lika, helt okej kvalitet, fast de gör lite olika saker, så vad du beställer är nog mer baserat på vad du gillar än vilken kvalitet de håller? Jag skulle i alla fall inte tveka att beställa från Oddface, vilket jag gör med jämna mellanrum.

Jag skulle fortfarande värdera ex. Mays Berlins generella kvalitet högre än Oddface och Oleg, men då får man också ganska dålig kommunikation, inget skräddarsytt direkt, och högre pris, med det köpet.

Som ett mellanting så skulle jag rekommendera Kyros också.

Kort sagt, det finns mycket att sampla därute. Börja med Oddface. :)

Tack för bra information.
Det är ju en liten djungel därute med vitt skilda priser dessutom.
Jag har inget problem att betala för kvalitet så klart men det är ju inte alltid som pris och kvalitet följer varandra :)

Mays Berlin har jag kikat på och de ser bra ut men är samtidigt relativt dyra.

Ska även kolla in Kyros.

Tack för bra information.
Det är ju en liten djungel därute med vitt skilda priser dessutom.
Jag har inget problem att betala för kvalitet så klart men det är ju inte alltid som pris och kvalitet följer varandra :)

Mays Berlin har jag kikat på och de ser bra ut men är samtidigt relativt dyra.

Ska även kolla in Kyros.

Du har även hela band-tråden här också där det finns tonvis utav tips.

Jag har du dåligt samvete att jag inte beställt utav @oddface, ska slänga iväg ett mess efter jul jag.

Jag har inte så stor erfarenhet av olika bandtillverkare, men eftersom frågan kom upp om @oddface så vill jag säga att min upplevelse är att han är toppen. Fin kvalitet på det jag sett och en riktigt trevlig kille som är lätt att kommunicera med. Att man även kan önska så fritt och föra någon form av designprocess tillsammans för att sedan få ett band som lever upp till det. Grymt i mina ögon! Denna lilla beskrivning eller hyllning är i första hand inte en jämförelse med andra bandtillverkare, utan en beskrivning av min upplevelse av oddface. :)

Tillbaka
Topp