• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har börjat bli lite sugen på att testa en Panerai för första gången. För mig som aldrig tidigare ens kollat åt det hållet kan jag behöva lite hjälp av er proffs😁

Har tänkt mig en Pannamax på:
  • Max 44mm (helst 42mm)
  • Max 14-15mm tjock
  • Manuellt urverk, minst 3 dagars power reserve
  • Minst 10ATM
  • Max budget (för en begagnad) ca 30-35k

Vilka modeller skulle jag då kunna kolla närmare på, om det ens finns något som passar mig i den prisklassen?

Uppskattar alla tips jag kan få då jag är helt lost och tycker det verkar finnas miljoner av olika refereser som för mitt otränade öga ser likadana ut😂
Jag har varit Rolex kille hela mitt liv men testade en pam682 42mm ( inte för så lång tid sedan) för att jag gick ifrån en datejust 36mm och tänkte det blir våldsamt med större. Efter en liten stund så inser jag själv att det bara är en falsk sanning som jag glidit omkring med och har nu en pam233 44mm och tycker den inte alls är stor. Nackdelen med Panerai är att du kommer vilja ha flertalet band ;)

Jag har varit Rolex kille hela mitt liv men testade en pam682 42mm ( inte för så lång tid sedan) för att jag gick ifrån en datejust 36mm och tänkte det blir våldsamt med större. Efter en liten stund så inser jag själv att det bara är en falsk sanning som jag glidit omkring med och har nu en pam233 44mm och tycker den inte alls är stor. Nackdelen med Panerai är att du kommer vilja ha flertalet band ;)
Bra svar och kul att höra din story! Har insett att om jag väl ska testa panna så är det 44/45mm som gäller😃 Har inte hunnit testa någon än, men kommer definitivt trilla in en Radiomir någon gång i framtiden!

Jag klev in i Panerai-världen med en 42mm 1392, provade en 44 hos AD men tyckte den kändes för stor, dåvarande vardagsklockan var en 38mm El Primero. Sitter nu också på en PAM233 och har inga som helst bekymmer med storleken! :)

Bra svar och kul att höra din story! Har insett att om jag väl ska testa panna så är det 44/45mm som gäller😃 Har inte hunnit testa någon än, men kommer definitivt trilla in en Radiomir någon gång i framtiden!
Ja du kommer komma på massa ideer när det gäller dessa klockor =), jag har blivit kär i min pam233 men som en kompis sa till mig för längesedan - Jonas du äger aldrig något du har det bara till låns en stund =) och det är skönt att vara i detta forum för då är jag enligt mig själv kanske en av de mer normala människorna 😂

För övrigt vill jag ha en handled där en 372 ser ut så här. Det är allt jag önskar mig i livet. Foto Noah Davis på Facebook (vem är han nu igen på Instagram, jag blandar alltid ihop folk)

Skärmavbild 2021-02-04 kl. 16.46.37.png

Jag kan också tänka mig en 372 i 44mm. Vilken skräll, va?!? Längesen vi pratade om den nu.

Satsa på sådana här på en gång
75DBC73E-F68B-494D-9C64-5D19AC4721A7.jpeg

Blev också sugen på en sån där chill-bild där man slappnar av ordentligt..

9B7F8B87-94A6-40D8-8FD8-756268F58DAC.jpeg

Hur tycker du de bär storleksmässigt? Jag vågar mig inte riktigt på 47mm, men dessa sägs ju båda vara relativt nätta... Stor skillnad mot t.ex. en 44mm Bettarini?
Så nätta som 47mm kan bli kanske 😊
Båda bärs klart mindre än ex 372/422 och 720 mindre än 587.
Tycker 720 bärs ungefär lika som en 44 bettarini, 587 något större.

tybama9y.jpg

47mm rad är kortare än 44mm Luminor, så om man tycker att 44mm är lite långt över handleden så kan man prova 47mm radiomir :)
Är det bara jag som tycker att tavlans storlek i förhållande till mängden material runt tavlan har nästan ännu större betydelse? Lite som att Rolex Explorer i 39mm utförande bärs förbannat stort, även att den inte är det. Det är för mycket tavla helt enkelt.

Säger inte att mycket tavla är dåligt, men jag tycker nog att stor tavla talar lite för känslan av stor klocka. Medans t.ex. en dykarring avhjälper detta som på t.ex. Bronzon, som i sig är en stor klocka.

Edit: Därför tycker jag t.ex. 720/721 ser stora ut, även att de inte mäter så mycket L-L

Är det bara jag som tycker att tavlans storlek i förhållande till mängden material runt tavlan har nästan ännu större betydelse? Lite som att Rolex Explorer i 39mm utförande bärs förbannat stort, även att den inte är det. Det är för mycket tavla helt enkelt.

Säger inte att mycket tavla är dåligt, men jag tycker nog att stor tavla talar lite för känslan av stor klocka. Medans t.ex. en dykarring avhjälper detta som på t.ex. Bronzon, som i sig är en stor klocka.

Edit: Därför tycker jag t.ex. 720/721 ser stora ut, även att de inte mäter så mycket L-L
Nej, det är inte bara du. Jag håller helt med. Men jag tycker också det är en kombination. 720/721 är stora, det går inte att komma ifrån. Men de sitter bättre på handleden än vilken 44mm Luminor som helst, eftersom de har wirelugs-konstruktionen och kortare L2L.

Så, det är skillnad på "bärs stort" och "ser stort ut", tycker jag.

Håller med när det gäller det visuella intrycket, men känslan att bära den styrs ändå av måtten, vikten och passformen.

Håller helt med i det resonemanget. För mig är det viktigt att boett, glasring och tavla harmoniserar. 372 och 190 gör det riktigt bra. Glasets kupning ska nog också med som en del av helheten också när jag tänker efter:)

Nej, det är inte bara du. Jag håller helt med. Men jag tycker också det är en kombination. 720/721 är stora, det går inte att komma ifrån. Men de sitter bättre på handleden än vilken 44mm Luminor som helst, eftersom de har wirelugs-konstruktionen och kortare L2L.

Så, det är skillnad på "bärs stort" och "ser stort ut", tycker jag.
Korrekt och korrekt.

Den upplevelsemässigt största pannan jag ägt och/eller testat (upp till 47mm, har ju testat div. modeller över 47 också) är definitivt 932. Rad 1940-caset kombinerat med en jäkla massa tavla (klart mer än tex 587) gjorde att den nådde det epitetet. 720/721 m.fl. ser mycket riktigt väldigt stora ut pga av "mängden" tavla, men bär precis som mårt säger märkbart mindre..

Tillbaka
Topp