• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka är era favoritpannor med guldvisare? Pam190 hade ju varit drömmen men den ligger inte riktigt i min prisklass. Det åtta dagars jaeger lecoultre verket lär ju vara dyrt att serva dessutom.

Så om man vill ha 45 mm Radiomir eller 44 mm Luminor med guldvisare, vilka är de bästa kandidaterna?
Nu utgick jag ifrån att det var 45mm Radiomir du undrade över och inte Radiomir 1940. Bland Radiomir 1940 finns tex 587

Vilka är era favoritpannor med guldvisare? Pam190 hade ju varit drömmen men den ligger inte riktigt i min prisklass. Det åtta dagars jaeger lecoultre verket lär ju vara dyrt att serva dessutom.

Så om man vill ha 45 mm Radiomir eller 44 mm Luminor med guldvisare, vilka är de bästa kandidaterna?
Varken 45mm Radiomir el 44mm Luminor har speciellt många alternativ. Radiomir så kommer jag bara på 190 och 2020, Luminor 390, 911 och 632. Men har säkert missat någon. Finns väl ngn Luminor 1950 också, 352 exempelvis.

Nu utgick jag ifrån att det var 45mm Radiomir du undrade över och inte Radiomir 1940. Bland Radiomir 1940 finns tex 587
Yes menade Radiomir med wirelugs. Har 17cm handleder och tycker att 44mm bettarini är max för mig. 45 mm med wirelugs ska bära mindre än bettarini sägs det.

Tänker också att en Radiomir hade varit ypperligt för mig då den är lite dressad.

Påtal om 995

8AC70291-24A1-46C2-8F8E-DDB15DEC46ED.jpeg

Det här kanske avhandlats tidigare, men jag har en fundering kring service av ETA baserade modeller. Vissa av mina klockor känns givet att lämna via AD men ex min gamla 61:a från 2001 är jag inte så speciellt intresserad av att den får "stämpel" i boken, jag vill bara veta att den är ok och mår bra. Bryr mig inte om vad en senare ägare ska tycka om den skulle säljas någon gång.

1. Har någon erfarenhet av att serva dessa hos icke auktoriserad verkstad?
2. Isf finns det någon urmakare som kan rekommenderas?
3. Går det fortare, eller är det bara ngt jag fått för mig att det tar lång tid via AD?
4. Andra synpunkter.

Tacksam för era inputs...

Det här kanske avhandlats tidigare, men jag har en fundering kring service av ETA baserade modeller. Vissa av mina klockor känns givet att lämna via AD men ex min gamla 61:a från 2001 är jag inte så speciellt intresserad av att den får "stämpel" i boken, jag vill bara veta att den är ok och mår bra. Bryr mig inte om vad en senare ägare ska tycka om den skulle säljas någon gång.

3. Går det fortare, eller är det bara ngt jag fått för mig att det tar lång tid via AD?
4. Andra synpunkter.

3. Min erfarenhet är följande: Jag har fått en klocka servad hos AD, och alla de andra har skickats iväg till Panerai (eller Chris Ward, om man ska räkna in alla klockor jag någonsin servat). Det går fortare hos AD. :D

4. Andra synpunkter.

Alltså jag är inte orolig för att en random urmakare inte ska kunna serva en ETA-panna. Men hur funkar det med reservdelar? Skiljer sig inte Panerais ETA-verk någonting mot motsvarande verk köpt på Ebay förutom dekorationen? Tänker hairsprings, balanshjul, kugghjul, broar osv osv...

Alltså jag är inte orolig för att en random urmakare inte ska kunna serva en ETA-panna. Men hur funkar det med reservdelar? Skiljer sig inte Panerais ETA-verk någonting mot motsvarande verk köpt på Ebay förutom dekorationen? Tänker hairsprings, balanshjul, kugghjul, broar osv osv...
Jag vet inte... 🙂

Du menar service i ex Nymans egen verkstad kontra skickad om jag förstått rätt...
Hur lång tid tar det när AD servar själv, cirkus?
Lämnade in min 390 till nymans i fredags. Igår fick jag serviceförslag via mail där de skriver 4-5 veckor efter accepterat förslag. Accepterade det igår så om några veckor vet vi exakt hur lång tid det tar, just nu. Givetvis lär tiden variera beroende på hur mycket tryck de har men de uppskattar ju själva 4-5 f.n
8924B1C7-A1D5-49C3-8816-06269739E6C8.png

4. Andra synpunkter.

Min enda erfarenhet är att jag försökt lämna in min dåvarande PAM000 på service hos fristående urmakare (Verkmästarna i Göteborg) men de ville inte göra det. Mest med hänvisning till att de inte hade tillgång till Panerai-specifika delar. Jag fick uppfattningen att det nog handlade mindre om urverket och mer om packningar och annat för att hålla klockan tät. Så det blev klockpaket till Nymans istället...

Min enda erfarenhet är att jag försökt lämna in min dåvarande PAM000 på service hos fristående urmakare (Verkmästarna i Göteborg) men de ville inte göra det. Mest med hänvisning till att de inte hade tillgång till Panerai-specifika delar. Jag fick uppfattningen att det nog handlade mindre om urverket och mer om packningar och annat för att hålla klockan tät. Så det blev klockpaket till Nymans istället...
Just. Det är vad folk brukar säga, att man vid service vill byta packningar och de är inte så lätta att komma över om man inte är AD. Bra sätt att hålla monopol, gissar jag.

Tillbaka
Topp