• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Radiomir bärs ju mindre än sina 47mm, gillar 721:an!
721 ligger på nån slags shortlist för mig, när det gäller Radiomir alltså. Har dock svårt för wirelugs - tycker banden blir för framträdande..
Det blir verkligen som ett fickur på läderband och jag är inte såld på det. Dessutom är det skitjobbigt att byta band.
Men snygga är de.

721 ligger på nån slags shortlist för mig, när det gäller Radiomir alltså. Har dock svårt för wirelugs - tycker banden blir för framträdande..
Det blir verkligen som ett fickur på läderband och jag är inte såld på det. Dessutom är det skitjobbigt att byta band.
Men snygga är de.

faktiskt inte så jobbigt, det går på autopilot efter ett tag

Saknar, men ångrar inte att jag sålde, den.

Kämpar på med att försöka hitta nån modell jag vill ha i 44mm men det går inte. Panerai har medvetet gjort något fel på samtliga pannor <47mm, eller så känns det iaf.
I väntan på en 372/422 i 44mm kanske jag köper just en 422.. jag tror jag behöver en GTG. Kanske när den här Omikronröran lagt sig lite.
Köp en 390 och gå vidare i livet 😍
Inte sandwich men imho spelar det ingen roll
D075FDBA-F0E3-4278-A7D5-DF3C251CD1EB.jpeg

Köp en 390 och gå vidare i livet 😍
Inte sandwich men imho spelar det ingen roll
D075FDBA-F0E3-4278-A7D5-DF3C251CD1EB.jpeg

Ja, det vore det logiska. Men jag har lärt mig att det inte funkar med logik.. det är en emotionell grej. Jag kan resonera mig fram till att den eller en annan modell skulle passa.. typ en 915 vore ju supernice om jag ville ha. Men nej. Jag vill tydligen ha en 422 just nu.. eller sen ganska länge egentligen.

Ja, det vore det logiska. Men jag har lärt mig att det inte funkar med logik.. det är en emotionell grej. Jag kan resonera mig fram till att den eller en annan modell skulle passa.. typ en 915 vore ju supernice om jag ville ha. Men nej. Jag vill tydligen ha en 422 just nu.. eller sen ganska länge egentligen.
Det är ju den bästa all round Pannan enligt mig

Hmm, när du som moderator för Paneristi Sweden säger detta så känns det verkligen officiellt - och som en föraning om att ryktena om 47 mm-paneraiernas kommande död till förmån för mindre diametrar kanske stämmer. Eller övertolkar jag..? :p
Jag har själv 18cm runt handleden och jag trivs bra med submersibles i 47mm också. Däremot trivs jag inte jättebra med Luminors eller Radiomirs i 47mm då jag tycker tavlorna tar upp för stor del av min handled. Sen finns det såklart undantag som exempelvis @Caravelle33 s 309 som bärs extremt bra trots 47mm.

44mm trivs jag dock sjukt bra med :)

Men har man handleder som exempelvis @Palenkovich och @Caravelle33 så kan ju såklart 42mm vara på gränsen till för litet, så jag förstår att det är 44mm+ som gäller för de :)

Men i slutändan är det ju högst personligt och det ju såklart på annat än handledsomkrets också.. Personliga preferenser, kroppsbyggnad osv osv

Hmm, när du som moderator för Paneristi Sweden säger detta så känns det verkligen officiellt - och som en föraning om att ryktena om 47 mm-paneraiernas kommande död till förmån för mindre diametrar kanske stämmer. Eller övertolkar jag..? :p
Jag har själv 18cm runt handleden och jag trivs bra med submersibles i 47mm också. Däremot trivs jag inte jättebra med Luminors eller Radiomirs i 47mm då jag tycker tavlorna tar upp för stor del av min handled. Sen finns det såklart undantag som exempelvis @Caravelle33 s 309 som bärs extremt bra trots 47mm.

Men har man handleder som exempelvis @Palenkovich och @Caravelle33 så kan ju såklart 42mm vara på gränsen till för litet, så jag förstår att det är 44mm+ som gäller för de :)

Men i slutändan är det ju högst personligt och det ju såklart på annat än handledsomkrets också.. Personliga preferenser, kroppsbyggnad osv osv
Då får väl en annan moderator komma in som kontrast ;)

Skämt åsido; visst är det som azcii säger; som med så mycket annat är det delvis subjektivt och delvis beroende på handled och andra fysiska attribut. Ibland (ofta) kanske det bara är det förstnämnda vilket ibland leder till rätt stora pjäser på rätt taniga handleder, but hey, each to his own :p

Tycker 42-subbarna visuellt är jättefina, men känns på min handled för små för just mina preferenser kring en Panerai-sub. För många andra känns det givetvis annorlunda.

Är mycket spänd på att testa de nya 44-subbarna :D

Senast ändrad:

Ja, inlägget var inte så allvarligt menat, jag är inte orolig att det är ni moderatorer som kommer att försöka påverka Panerai att bygga mindre klockor :). Dessutom känner jag nog som sas på vår GTG i fredags: 42 mm sub är en riktigt bra klocka - alldeles oavsett märke och preferenser. 47 mm Panerai är ju mer en "aquired taste".

Men jag hoppas ändå att ryktet om att Panerai drar ned på 47 mm inte stämmer, jag tycker det vore lite tråkigt...

Slänger in en bild på 44mm sub bara för att (i väntan på de nya modellerna 😎)

5A083B79-512B-4D16-AA74-0950C115D90E.jpeg

Jag har precis fått hem en 914. Jag har haft den nästan varje dag de senaste två veckorna sen jag fick hem den. Allt gott!
Men! Av nån anledning fick jag syn på 574 häromdagen på Insta och sen dess kan jag inte släppa tanken på en liten Radiomir med bandhorn...
Den verkar väldigt trevlig måste jag säga - hade kanske varit en perfekt klocka till OWG March! Eller vad håller jag på med egentligen?
Nej - jag säljer inte varken 914 eller 683 utan tänker att detta hade varit ett fint komplement. Talk me out of this please!

Det verkar inte vara en modell som det kryllar av här precis?

1642487085594.png

Edit: slänger in en bonusbild på en kaffepanna i mörkret.

Bilagor

• 8725B6B0-3A1C-401E-94D6-162D3FF16861.jpeg
    8725B6B0-3A1C-401E-94D6-162D3FF16861.jpeg
    445 KB · Visningar: 8
Jag har precis fått hem en 914. Jag har haft den nästan varje dag de senaste två veckorna sen jag fick hem den. Allt gott!
Men! Av nån anledning fick jag syn på 574 häromdagen på Insta och sen dess kan jag inte släppa tanken på en liten Radiomir med bandhorn...
Den verkar väldigt trevlig måste jag säga - hade kanske varit en perfekt klocka till OWG March! Eller vad håller jag på med egentligen?
Nej - jag säljer inte varken 914 eller 683 utan tänker att detta hade varit ett fint komplement. Talk me out of this please!

1642487085594.png

85F230D3-4742-4A9B-97A8-580C3696163F.gif

1642487085594.png

Jag har också kikat på den flera gånger. Snygg klocka, 100m och grymt urverk med full balance bridge och seconds-reset funktion. Jag har dock svårt att bestämma mig för om jag gillar den eller 512 mest. Jag tror att jag föredrar de bruna indexen på 512, men urverket i 574 lockar.

Jag hade en 620 några år sedan som jag gillade starkt och känner att jag skulle vilja ha en 42mms Radiomir i samlingen igen någon dag.

Jag säger kör!

1642487085594.png

Behövde jag en smidig dresspanna hade denna passat riktigt bra. Man slipper wirelugs, du har subsekund så du kan anlända till festen i exakt tid och som @azcii påpekade har den ett kul urverk.
Blev själv sugen nu :) Köp om du har råd tycker jag, men kanske vänta lite om du har smekmånad med en annan klocka kanske?

Tillbaka
Topp