• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rätt olika klockor i mina ögon. Hade varit mer naturligt att välja mellan 392 och 1392, alternativt 535 och 537.
Men utifrån du listar hade jag kört på... 392. :bag:
Okej, du listar den inte, men jag tycker den är snyggare än 1392 ( 100% partisk förvisso eftersom jag själv är ägare av 392)

Oavsett vilken du landar på så kommer du nog att bli nöjd. Det var bara mina 5 cent...
Tack för svaret. Har du bild på din 392 du kan dela med dig av? Jag vill gärna se tjockleken. 1392 ska vara lite tunnare men har nyare urverk

Tack för svaret. Har du bild på din 392 du kan dela med dig av? Jag vill gärna se tjockleken. 1392 ska vara lite tunnare men har nyare urverk
Absolut. Den bygger en del, men jag tror skillnaden mot 1392 är rätt liten i praktiken
20170224_071344.jpg
20170222_164251.jpg

Började i Hong Kong och är nu i Vietnam men flyger hem den 9e via Bangkok så vi springer nog om varandra på flygplatsen. Synd att du inte åkte ner några dagar tidigare för jag ska ut och dricka öl med lite annat folk från KS i Bangkok i början av nästa vecka.
Tyvärr jobb som hindrar att jag sticker tidigare ;)

Size matters...

Skämt o sido. Någon som jämfört dom sida vid sida och kunna avgöra om man märker skillnad?
Jag har jämfört 359 och 1359. Att hornen sitter längre ned på boetten, a.k.a. är nedslipade, gör en hel del för utseendet och känslan. I vote 1392.

Det finns bra jämförelsebilder lättgooglat på 312 vs 1312 som borde ge en bra förståelse.

Jag var snabbt inne på Chrono24 och min spontana uppfattning är att de ligger dyrt där. Det kanske finns andra uppfattningar här men mellan 40000-45000 kr är rimligt. Radiomir är det mindre efterfrågan på just nu. Mitt råd är att behålla dem om du inte får det de är värda. Möjligen är 47 mm mer eftertraktad? Fina är de alla tre så för den som söker en genuin Panerai i klassiskt snitt, tror jag blir nöjd om de köper någon av dig.

Tack så mycket för ditt svar! Det låter rimligt. Säljer man extra band och dyl. separat eller låter man det följa med? Ja, jag har sett att 47mm ligger på mellan 65000-95000 på Chrono24, men det låter högt. Kanske ca 60000 för den?

Jag vet inte var du tänkt att annonsera? Är det här på KS så är antalet presumtiva köpare tämligen begränsat och då får du nog räkna med att gå ner i pris. Annonserar du som privatperson på Chrono24 så kan du nog få ut mer. Eftersom prisbilden är så hög på chrono24, blir det lätt att få bra betalt och samtidigt ha lägst pris. Nackdelen är att privatpersoner inte ger samma trygghet som att köpa från en etablerad handlare, men varför skulle det inte finnas köpare till en privatperson när det finns de som frivilligt hoppar ut från flygplan? När det gäller straps verkar det som att de flesta lägger med ett par extra band. Oem-banden går lättast att sälja separat.

Avser givetvis extra OEM-band; de som följde med klockan vid köp följer självklart med klockan vid försäljning..

Ja självklart. Jag tänkte det var underförstått så :)
Tack så mycket för hjälpen!

Ja, Due (PAM00676) är 10.50mm och PAM 620 är 11mm. Jag är nyfiken om det finns fler refs som är < 11mm?
Ju fler komplikationer, desto tjockare blir urverket och då följer tjockleken på boetten med. Det är grundregeln. Manuella verk saknar rotor som drar upp automatiska urverk. Det gör att manuella brukar vara något tunnare.

Vad jag har förstått så är det pga helt nya urverk som de kunnat göra så tunna boetter, men man har inte kunnat lösa vattentätheten som t ex Yacht-master. Den har mer blivit som det rena dressuret Reverso och det är väl ok, men lite nytt och överraskande för dykarmärket Panerai.

Vad jag har förstått så är det pga helt nya urverk som de kunnat göra så tunna boetter, men man har inte kunnat lösa vattentätheten som t ex Yacht-master. Den har mer blivit som det rena dressuret Reverso och det är väl ok, men lite nytt och överraskande för dykarmärket Panerai.
100m PAM är sjukt töntigt, blev riktigt chockad när jag såg modeller med 100m WR.

Kan du nämna var de anser att Sausage är det rätta? Det räcker med en plats. :grumpy:
Du kan välja någon av de typ 13 167 trådarna på Paneristi som avhandlar sandwich vs. sausage/painted och börja där..
För övrigt är "det rätta" en tolkningsfråga. Är något det rätta bara för att det råkar vara någons personliga preferens?
Edit: i mitt tycke är inget av alternativen särskilt mycket mer "korrekt", utan båda varianterna funkar fint, även sett ur ett historiskt perspektiv. Med det sagt blir det en fråga om vad man föredrar..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp