• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Får köra en dubbelmacka ( ;) ) resten av dagen på jobbet

20170405_144010.jpg
20170405_143727.jpg

Min förra PAM112 hade sausage dial.. Denna har sandwich.. Gillar både och om jag ska vara ärlig. Självklart är det alltid supertrevligt med en sandwichtavla, men jag gillar också hur lumen på sausage/painted-tavlorna lyser upp mycket starkare.

17818303_1127064604106598_1895511295566807040_n.jpg

Grym klocka!
Kommer du på träffen? Har nämligen aldrig sett eller klämt på en 24a
Tack.
Tyvärr inte.
Jag kan varmt rekommendera den, jag var dock skeptiskt under något år faktiskt då jag tyckte att den stack iväg för mycket från "traditionella Pannor" men efter jag köpt den så gillar jag den faktiskt mer och mer desto mer jag använder den.
Höll på att vela fram och åter mellan Panerai Sub eller Rolex Sub, denna gång landade det på Panerai, sen att den var i mint skick gjorde inte ont det heller.

Tänkte säga hej då jag blivit med Panerai :). I mitt fall en PAM088 :D. Har sedan (mycket) lång tid gått och sneglat på någon IWC med GMT då jag reser en del i jobbet och tyckte det skulle vara praktiskt. Råkade halka in på en armbandssida där nästan alla bilder var på Panerai. Blev helt såld. Började hänga här och då dök denna klocka upp och då klickade allt :happyhappy:. Hittade också AWstraps här som gör schyssta band och det blev det som sitter på nu. Tycker själv att de passar ihop riktigt bra.
ilqpYnQ.jpg

Ingen expert på klockor utan kommer hänga här och titta på alla andra snygga. Man har ju fått blodad tand...

Tänkte säga hej då jag blivit med Panerai :). I mitt fall en PAM088 :D. Har sedan (mycket) lång tid gått och sneglat på någon IWC med GMT då jag reser en del i jobbet och tyckte det skulle vara praktiskt. Råkade halka in på en armbandssida där nästan alla bilder var på Panerai. Blev helt såld. Började hänga här och då dök denna klocka upp och då klickade allt :happyhappy:. Hittade också AWstraps här som gör schyssta band och det blev det som sitter på nu. Tycker själv att de passar ihop riktigt bra.
ilqpYnQ.jpg

Ingen expert på klockor utan kommer hänga här och titta på alla andra snygga. Man har ju fått blodad tand...
Kul. Stort grattis! Håller med, bandet passar finfint.

Riktigt snyggt kronskydd på alla Luminor med 1950-boetten med texten och det mer utsvängande "handtaget" (vetefåglarna vad det heter). Vad betyder texten "REG T.M."?

Edit: Skumt formulerat, menar varför de väljer att skriva ut det på kronskydden. Har de alltid haft texten på kronskydden eller vill de vara lite extra tydliga med att de har patent på designen?

Senast ändrad:
Jo, det förstod jag, menar mer varför Panerai väljer att skriva ut det. Vad det betyder för Panerai liksom
Vette tusan..
Fiddyn (PAM127) var väl den första 47mm med 1950-boetten som kom ut under Richemont, och den fick ju "Reg T.M.". Man var väl stolt över patentet.. Det trycket har följt med 1950-boetten ända sedan dess.
Det lär inte finnas något juridiskt behov av att ha det kvar, men Panerai kanske tänker att det blivit så pass synonymt med den boetten att de kör på..
Skulle tro att väsentligt fler skulle gå i taket om de av någon anledning tog bort det än vad det är folk som stör sig på det..

Jo, det förstod jag, menar mer varför Panerai väljer att skriva ut det. Vad det betyder för Panerai liksom
Vette tusan..
Fiddyn (PAM127) var väl den första 47mm med 1950-boetten som kom ut under Richemont, och den fick ju "Reg T.M.". Man var väl stolt över patentet.. Det trycket har följt med 1950-boetten ända sedan dess.
Det lär inte finnas något juridiskt behov av att ha det kvar, men Panerai kanske tänker att det blivit så pass synonymt med den boetten att de kör på..
Skulle tro att väsentligt fler skulle gå i taket om de av någon anledning tog bort det än vad det är folk som stör sig på det..

Ja, hittade denna tråd. http://www.watchtalkforums.info/forums#/topics/36019?page=1

Där hävdar en medlem att det är själva "lever bridge" mekanismen som är reg TM för länge sen. Alltså finns en anledning men skulle tro att det idag mest är av design/image skäl.

IMG_2768.JPG
IMG_2771.JPG
Jag tog en sväng på Nymans och Krons nu på förmiddagen och blev lite förvånad över att de hade några Special Editions (tror jag i alla fall) inne. 662 fanns på båda ställena och på Krons fanns även 673. Jag tog några taskiga bilder. Min 359 kan ses i bakgrunden.

Tillbaka
Topp