• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den ultimata pannan för en budget runt 35? Går det att hitta nåt fint?
Hur är värdebeständigheten?
Har noll erfarenhet av Panerai men tycker dom har en cool egen design.

IMG_1302.JPG
Testar grönt. Jag tror det är ett sk hornback, en typ av skallerorm, men som vet bättre får gärna kommentera. Det är ett Ted Su.
IMG_1303.JPG

IMG_1302.JPG
Testar grönt. Jag tror det är ett sk hornback, en typ av skallerorm, men som vet bättre får gärna kommentera. Det är ett Ted Su.
IMG_1303.JPG

Riktigt snyggt! Hornback avser vanligen den översta delen av ryggen på alligator/krokoläder (att jämföra med mer dressade alligator/krokoremmar som är gjorda av läder från magen och därmed jämna och mjuka). Hornback är, minst sagt, för jävligt att jobba med. :D

Riktigt snyggt! Hornback avser vanligen den översta delen av ryggen på alligator/krokoläder (att jämföra med mer dressade alligator/krokoremmar som är gjorda av läder från magen och därmed jämna och mjuka). Hornback är, minst sagt, för jävligt att jobba med. :D
Tack för att du vill dela med dig av din kunskap. Jag kan tänka mig att det är svårt att skära rakt. Är det här hornback tror du?

Vad har rören för funktion egentligen? Har rör på mitt originalband men har också band som saknar rör. Någon risk i att använda utan rör?
Minska slitage på bandet. Rör sig bättre också. Banden/gummin sitter bättre, hade ett oem gummi utan rör och det glappar så att säga. Sitter löst, rekommenderas inte.

Minska slitage på bandet. Rör sig bättre också. Banden/gummin sitter bättre, hade ett oem gummi utan rör och det glappar så att säga. Sitter löst, rekommenderas inte.

Möjligen minskar slitaget något men det är ju egentligen inte större med skruvstift än fjäderstift. Primära funktionen är att lädret/gummit inte ska gripa om skruven och gänga loss den.

Möjligen minskar slitaget något men det är ju egentligen inte större med skruvstift än fjäderstift. Primära funktionen är att lädret/gummit inte ska gripa om skruven och gänga loss den.

Ah, det jag menade med "röra på sig bättre". Hittade inte orden. Tack för rättelsen. :)

Googlade själv lite på varför de skulle behövas, behövs ju inte på andra klockor. Verkar vara just för de Panerai som har bandstift som man skruvar in, för att motverka att bandet greppar tag i stiftet. På de modeller med det nya bandbytessystemet där man klickar i stiftet så behövs de alltså inte. Så jag klarar mig utan på min 392 :)

Källa - https://toshi-straps.co.uk/strap-tubes-what-are-they/

Googlade själv lite på varför de skulle behövas, behövs ju inte på andra klockor. Verkar vara just för de Panerai som har bandstift som man skruvar in, för att motverka att bandet greppar tag i stiftet. På de modeller med det nya bandbytessystemet där man klickar i stiftet så behövs de alltså inte. Så jag klarar mig utan på min 392 :)

Källa - https://toshi-straps.co.uk/strap-tubes-what-are-they/
Jag hade använt det ändå, flesta remmar är gjorda för tuber och du kommer märka ett glappandet i bandet om du drar det upp & ner jämfört med om du hade haft rör i.
Hade en 351 med nya stiftsystemet också, rör ändå.

Jag hade använt det ändå, flesta remmar är gjorda för tuber och du kommer märka ett glappandet i bandet om du drar det upp & ner jämfört med om du hade haft rör i.
Hade en 351 med nya stiftsystemet också, rör ändå.

Du menar Panerai OEM band i detta fallet va? Det OEM jag har är med tub men har några aftermarket där det inte är tuber, känner inte att de glappar på något sätt :) om jag skaffar några fler OEM så lär de säkert bli med tub :)

Som även synes i "vad gör du" tråden provar jag fruns klocka, fan vad trevlig den är. Hade själv 320 innan och trodde 42 skulle kännas litet men tycker absolut det funkar.

IMG_1486.JPG
Den kanske är "lagom" :). Den sitter bra och jag gillade verkligen tavlan.

Edit. Hobnail såg jag nu att det kallas. Det är som att lära sig ett nytt språk.

IMG_2653.JPG

Efter lång tid så slog jag till.
För drygt en månad sedan skulle jag in och titta på en 312 men när jag kom till butiken så hade de inte den, utan de hade en 1312 som jag föll för i stället.
Det som fick mig att ta 1312 istället för 312 är de sandfärgade indexen. Gillar skarpt den mer vintage looken.
Riktigt nöjd med den, men det det ända som skiljer från vad jag tänkt mig är höjden. Gillar höga klockor, men den här får plats fint under skjortan med sina 15,5 mm höjd.

Senast ändrad:
Trams. Gillar du 40mm så kör på det oavsett vad andra tycker. Var dock inte rädd för att testa större då Panerai bärs rätt bra, trots storleken. Tror sjodal har en 40 eller 42a

40 mm är lagom, men det tänker jag aldrig erkänna :D

Inte 40mm men 42mm här på lite dryga 18cm handleder :) hade lätt kunnat köra 44 men tycker 42 är en riktigt fin storlek!

Snapseed.jpg

@galácticon
Det ligger en magisk 392 ute till försäljning här på forumet. Bara slå till :)
42mm
Tack för ert engagemang :)

Har funderat länge på en Panna och, med risk för att svära i kyrkan, har jag fastnat för 40 mm. Ni som har dem, skulle uppskatta omdöme och gärna en WS eller två :)
De, 40 mm-arna, är rätt svåra att få testa. Varken nymans eller krons får in några. Skulle vara du får testa någon KSares. Jag provade en på Kaplans (PAM00048). Personligen tycker jag att proportionerna blev fel, men gillar du en 40 mm så kör. Du som ska bära klockan. Men som andra skrivit, panerai bär bra trots storleken, så försök prova massa olika modeller i olika storlekar.

IMG_2653.JPG

Efter lång tid så slog jag till.
För drygt en månad sedan skulle jag in och titta på en 312 men när jag kom till butiken så hade de inte den, utan de hade en 1312 som jag föll för i stället.
Det som fick mig att ta 1312 istället för 312 är de sandfärgade indexen. Gillar skarpt den mer vintage looken.
Riktigt nöjd med den, men det det ända som skiljer från vad jag tänkt mig är höjden. Gillar höga klockor, men den här får plats fint under skjortan med sina 15,5 mm höjd.
Stort grattis! :)

Tillbaka
Topp