Maranez?Har inte det framgått? Jag sålde en annan klocka idag förresten ... bara 2 kvar nu. Någon som vill ha en Heuer billigt?
kommer inte ihåg, var det 372?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Maranez?Har inte det framgått? Jag sålde en annan klocka idag förresten ... bara 2 kvar nu. Någon som vill ha en Heuer billigt?
Gillar 630 som fasen!Får man royalties när folk (läs @Sundström) postar foton på ens klockor?![]()
Kul att höra!Gillar 630 som fasen!
Var inte speciellt road av vittavlade pannor innan gtgn, men den där rackaren gjorde avtryck!![]()
372 it is. Den är beställd. ;-)Maranez?
kommer inte ihåg, var det 372?
Ska kika på det! Såg att Luxurywatches hade en också! 112 är schysst!
Hmm.. har svårt att hitta annonserna.. skulle du kunna länka? Hur söker man enklast?Ligger ju typ tre osålda på KS as we speak!
Hmm.. har svårt att hitta annonserna.. skulle du kunna länka? Hur söker man enklast?
Den bilden är nog sandwich. Jag tror en annan skillnad med de nya 510 är att på de äldre så fick man med vintage-aktigt läder som hade sprickor och såg patinerat ut. På nyare så är det ett fint nytt svart läder. Tror bara de har använt en gammal bild.
Oj... Jag trodde verkligen att den hade sandwich dial, det är ju det som jag är ute efter! =) 8 Days-texten spelar inte så stor roll kan väl vänja mig. Så länge det är en Sandwich Luminor är jag nöjd. Behöver inte ens vara Marina men det skulle va kul om det fanns!
Alltså nya Panerai har inte Sandwich dial?
Alltså Submersible är en sjukt fin klocka men jag vill ha nog inte ha en diver riktigt utan en vanlig sportklocka. Det med visarna är att man upplevt problem med att det flagnar, man kan förvisso få det utbytt under en service men vill inte gå igenom för mycket krångel, dessutom vill jag ha Sandwich dial =) Det där med vridningen läste jag här: http://forums.watchuseek.com/f67/panerai-submersible-24-a-497080.html Nu vet jag inte om det är en legitim källa men det var tillräckligt för att get me off the horse.
Det handlar om tycke och smak. Om du ska vara 100% historiskt korrekt (dvs köpa så nära originalet som möjligt) ska du inte ens köra sandwich
Förklara gärna![]()
Det var inte sandwich på de första pannorna som gjordes.Förklara gärna![]()
Det var inte sandwich på de första pannorna som gjordes.
Vanligen drar man väl gränsen vid klockor märkta Panerai? Personligen tycker jag att det är svårt att dra gränsen på annat sätt än just klockor med Panerai på tavlan, detta givet att Panerais verksamhet startade som en vanlig urhandlare/urmakare som agerade återförsäljare för t ex Longines och Rolex. Det var först efter att ha köpt en mekanisk verkstad som de fick praktisk möjlighet att fylla kontrakt mot italienska marinen, både ur perspektivet förmåga men om jag minns rätt följde även avtalet med marinen med den mekaniska verkstaden. Det ursprungliga skälet till att man gjorde en egen tavla (eftersom boett och verk var från Rolex, man förbättrade bara vattentätheten) var för läsbarheten, Panerai hade sedan 1916 patent på lysmassa baserad på radium.
En stor skillnad är även att de nyare har den uppdaterade fjädern vilket klart är att föredra..Den bilden är nog sandwich. Jag tror en annan skillnad med de nya 510 är att på de äldre så fick man med vintage-aktigt läder som hade sprickor och såg patinerat ut. På nyare så är det ett fint nytt svart läder. Tror bara de har använt en gammal bild.
Nyare 510 taget från Panerais hemsida:
![]()
Och äldre 510 taget från annons här på ks:
![]()
En vit Panerai kanske inte är första-pannan, men man missar något om den inte är med i en samling. Jag tycker vita Panerai är riktigt snygga.Gillar 630 som fasen!
Var inte speciellt road av vittavlade pannor innan gtgn, men den där rackaren gjorde avtryck!![]()
Ja det blir såklart en gränsdragningsfråga. Men jag köper att, om man inte räknar de första rolexproducerade serierna som riktiga panerais, så kan man argumentera för att sandwich är lika historiskt korrekt.Vanligen drar man väl gränsen vid klockor märkta Panerai? Personligen tycker jag att det är svårt att dra gränsen på annat sätt än just klockor med Panerai på tavlan, detta givet att Panerais verksamhet startade som en vanlig urhandlare/urmakare som agerade återförsäljare för t ex Longines och Rolex. Det var först efter att ha köpt en mekanisk verkstad som de fick praktisk möjlighet att fylla kontrakt mot italienska marinen, både ur perspektivet förmåga men om jag minns rätt följde även avtalet med marinen med den mekaniska verkstaden. Det ursprungliga skälet till att man gjorde en egen tavla (eftersom boett och verk var från Rolex, man förbättrade bara vattentätheten) var för läsbarheten, Panerai hade sedan 1916 patent på lysmassa baserad på radium.
I de första modellerna märkta Panerai har både sandwich och målat förekommit. Ska man vara petig så var sandwich först ut i både prototyp och produktion, därefter kom 3646 typ E (tredje från höger, översta raden) men det var först 1942 och då klockor producerade för tyskarna. De som togs i bruk av italienska marinen först var några ex av 2533 med olika tavlor och därefter 3646.
Allt detta finns rätt väl beskrivet i litteratur:
http://www.vintagepanerai.com/books/
http://www.paneraibook.com/
Inte meningen att vara en besserwisser men det finns folk (t ex författarna till böckerna ovan; Paci, Ehlers, Wiegmann, Pasetto, Feretti) som lagt stor energi på att reda ut märkets tidiga historia.![]()
Vanligen drar man väl gränsen vid klockor märkta Panerai? Personligen tycker jag att det är svårt att dra gränsen på annat sätt än just klockor med Panerai på tavlan, detta givet att Panerais verksamhet startade som en vanlig urhandlare/urmakare som agerade återförsäljare för t ex Longines och Rolex. Det var först efter att ha köpt en mekanisk verkstad som de fick praktisk möjlighet att fylla kontrakt mot italienska marinen, både ur perspektivet förmåga men om jag minns rätt följde även avtalet med marinen med den mekaniska verkstaden. Det ursprungliga skälet till att man gjorde en egen tavla (eftersom boett och verk var från Rolex, man förbättrade bara vattentätheten) var för läsbarheten, Panerai hade sedan 1916 patent på lysmassa baserad på radium.
I de första modellerna märkta Panerai har både sandwich och målat förekommit. Ska man vara petig så var sandwich först ut i både prototyp och produktion, därefter kom 3646 typ E (tredje från höger, översta raden) men det var först 1942 och då klockor producerade för tyskarna. De som togs i bruk av italienska marinen först var några ex av 2533 med olika tavlor och därefter 3646.
Allt detta finns rätt väl beskrivet i litteratur:
http://www.vintagepanerai.com/books/
http://www.paneraibook.com/
Inte meningen att vara en besserwisser men det finns folk (t ex författarna till böckerna ovan; Paci, Ehlers, Wiegmann, Pasetto, Feretti) som lagt stor energi på att reda ut märkets tidiga historia.![]()
Ja det blir såklart en gränsdragningsfråga. Men jag köper att, om man inte räknar de första rolexproducerade serierna som riktiga panerais, så kan man argumentera för att sandwich är lika historiskt korrekt.
Problemet med det synsättet blir att det finns ganska många klockor som inte finns, givet att företagen inte äger sina fabriker utan köper en produkt och klistrar på en logga.
Kan sträcka mig till att vi båda har mer eller mindre rätt beroende på hur starten för panerai definieras![]()
Sluta vara så diplomatisk. Höll ju på att bli lite fajt i tråden för en gångs skullAhh... Hur många gånger har man inte förklarat för de Paneraifärskingar som poppar fram titt som tätt att gällande vad som är mest historiskt korrekt gällande sandwich eller icke sandwich, tvistar de Panerailärde ständigt...
För egen del har jag iaf sedan länge valt att landa i den pragmatiska inställningen att det är hugget som stucket, känns rätt med både och![]()
Om jag vore domare skulle jag sätta 1-1 så här långt. Intressant från båda håll och håller med om att definitionerna avgör resultatet, därför är de så viktiga.Ja det blir såklart en gränsdragningsfråga. Men jag köper att, om man inte räknar de första rolexproducerade serierna som riktiga panerais, så kan man argumentera för att sandwich är lika historiskt korrekt.
Problemet med det synsättet blir att det finns ganska många klockor som inte finns, givet att företagen inte äger sina fabriker utan köper en produkt och klistrar på en logga.
Kan sträcka mig till att vi båda har mer eller mindre rätt beroende på hur starten för panerai definieras![]()
Du menar att en 40 mm Panerai är en Panerai men så långt ska vi kanske inte gåAhh... Hur många gånger har man inte förklarat för de Paneraifärskingar som poppar fram titt som tätt att gällande vad som är mest historiskt korrekt gällande sandwich eller icke sandwich, tvistar de Panerailärde ständigt...
För egen del har jag iaf sedan länge valt att landa i den pragmatiska inställningen att det är hugget som stucket, känns rätt med både och![]()
Nä nu tar vi det lilla lugna, någonstans måste vi sätta gränsenDu menar att en 40 mm Panerai är en Panerai men så långt ska vi kanske inte gå![]()
Nej, där går fan gränsen!Den här brasan behöver mer ved!
Panerai Due: den första Panerai som knappt går att duscha med... Är den äkta Panerai? Ser ut som Panerai, luktar Panerai, låter som Panerai men tål i princip inte vatten!
![]()
Ja det blir såklart en gränsdragningsfråga. Men jag köper att, om man inte räknar de första rolexproducerade serierna som riktiga panerais, så kan man argumentera för att sandwich är lika historiskt korrekt.
En dag i framtiden vill jag ha en 45 mm Radiomir, stålboett, manuellt eller automatiskt som den där men med ecru-index ... mina efterforskningar har visat att det inte finns, än?Nåja, när de lärde tvistar förgyller jag tråden med en riktig Panerai, en Radiomir, eller hur var det med det?
![]()
Har haft några argument emot dom tidigare men tänkt om faktiskt..Den här brasan behöver mer ved!
Panerai Due: den första Panerai som knappt går att duscha med... Är den äkta Panerai? Ser ut som Panerai, luktar Panerai, låter som Panerai men tål i princip inte vatten!
![]()