Det hajar du väl vad det är
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det hajar du väl vad det är
Är lite trög, kan det vara en 911Det hajar du väl vad det är
Har länge drömt om att få ha en Rolex på min arm. Panerai är ju hyfsat trevliga klockor, men att bära Rolex säger ju ändå något om att man är en världsvan och sofistikerad individ. Jag håller således på att kraftansamla ekonomiskt och är på väg att betala ett extremt överpris (160k) för att äntligen nå ett av mina slutliga mål inom klockeriet; nämligen att få äga en keramisk Daytona i stål. Nu är det nära!!
Har länge drömt om att få ha en Rolex på min arm. Panerai är ju hyfsat trevliga klockor, men att bära Rolex säger ju ändå något om att man är en världsvan och sofistikerad individ. Jag håller således på att kraftansamla ekonomiskt och är på väg att betala ett extremt överpris (160k) för att äntligen nå ett av mina slutliga mål inom klockeriet; nämligen att få äga en keramisk Daytona i stål. Nu är det nära!!
Yeah right!!!
Jupp, självklart är tanken att en annan Panna ska in; annars hade jag aldrig lagt ut 380 till försäljning
Vad det kan tänkas bli återkommer vi till lite senare
Yeah right!!!
Jupp, självklart är tanken att en annan Panna ska in; annars hade jag aldrig lagt ut 380 till försäljning
Haha, du är för jävla rolig du, tog ett tag innan jag fick ihop det !Har länge drömt om att få ha en Rolex på min arm. Panerai är ju hyfsat trevliga klockor, men att bära Rolex säger ju ändå något om att man är en världsvan och sofistikerad individ. Jag håller således på att kraftansamla ekonomiskt och är på väg att betala ett extremt överpris (160k) för att äntligen nå ett av mina slutliga mål inom klockeriet; nämligen att få äga en keramisk Daytona i stål. Nu är det nära!!
Yeah right!!!
Ja man har ju sina aningar.... ..... 911 *host*Har länge drömt om att få ha en Rolex på min arm. Panerai är ju hyfsat trevliga klockor, men att bära Rolex säger ju ändå något om att man är en världsvan och sofistikerad individ. Jag håller således på att kraftansamla ekonomiskt och är på väg att betala ett extremt överpris (160k) för att äntligen nå ett av mina slutliga mål inom klockeriet; nämligen att få äga en keramisk Daytona i stål. Nu är det nära!!
Yeah right!!!
Haha, @evki har påpekat samma sak med hänvisning till att tillverkningen startade senare delen av 30-talet (något du vet att jag har tämligen god koll på )Ja man har ju sina aningar.... ..... 911 *host*
Det mest beklämmande är dock att du i din annons kör med hittepå-benämningen radiomir 1930
Haha, @evki har påpekat samma sak med hänvisning till att tillverkningen startade senare delen av 30-talet (något du vet att jag har tämligen god koll på )
Så här svarade jag honom:
"Du har helt rätt, men icke desto mindre kallas ju berörd boett i (klock)folkmun för Radiomir 1930, liksom Radiomir med vanliga luggar (förvisso även officiellt) kallas för 1940-boetten.
Att det blivit så kan ju onekligen ifrågasättas, men man bör nog tolka det som att betydelsen är 1930-talsboetten snarare än just årtalet 1930 "
Ja man har ju sina aningar.... ..... 911 *host*
Det mest beklämmande är dock att du i din annons kör med hittepå-benämningen radiomir 1930
Haha, @evki har påpekat samma sak med hänvisning till att tillverkningen startade senare delen av 30-talet (något du vet att jag har tämligen god koll på )
Så här svarade jag honom:
"Du har helt rätt, men icke desto mindre kallas ju berörd boett i (klock)folkmun för Radiomir 1930, liksom Radiomir med vanliga luggar (förvisso även officiellt) kallas för 1940-boetten.
Att det blivit så kan ju onekligen ifrågasättas, men man bör nog tolka det som att betydelsen är 1930-talsboetten snarare än just årtalet 1930 "
Borde onekligen ta bort det i annonshuvudet..Och jag svarade:
”Fasiken vad lite respekt folk har för historien. "1940" boett uppfanns år 1940. "1950" boett - år 1950. Inte på 40- respektive 50-talet. En klassisk radiomir kan aldrig bli en 1930 boett... ”
Perezcopets inlägg, att det inte finns en 1940-boett. Bra flippzcii!Don't mind me, just adding fuel to the fire
Don't mind me, just adding fuel to the fire
Vad fan har han gjort med plexit, doppat det i syra och kört det i ugnen?Välanvänd 372:a med patinerat plexi, svårt habegär på denna... (kan hända att dessa bilder redan postats i denna tråd men jag pallar inte plöja över 24000 inlägg just nu). Credit: Chris på Paneristi forum (länk)
Det blir så efter att man har slagit till det några gånger.Vad fan har han gjort med plexit, doppat det i syra och kört det i ugnen?
Jag är dock riktigt nyfiken på torrsprickorna. Hur får man till sådana på ett modernt plexi? Spännande!Det blir så efter att man har slagit till det några gånger.
Vad fan har han gjort med plexit, doppat det i syra och kört det i ugnen?
Det blir så efter att man har slagit till det några gånger.
Jag är dock riktigt nyfiken på torrsprickorna. Hur får man till sådana på ett modernt plexi? Spännande!
Så jag hade rätt
Hade fan flippat mig galen över det där...
Gör han bara det? Trodde att det var datering av modellen. Man lär sig något nytt varje dag.Tycker att han har fel att datera klockor på dess urverk.
But, 1312 är ju grymt all-round.Jag har lagt ut min älskade 1312 för försäljning eller byte då jag behöver något mer allround ett tag, tanken är att göra comeback med en manuell base/marina med tiden. Kommer kännas tomt tills dess dock
Jag tänkte exakt samma tanke. Hade jag varit OWG så hade jag nog kört typ 1312.But, 1312 är ju grymt all-round.
Gör han bara det? Trodde att det var datering av modellen. Man lär sig något nytt varje dag.
Hur borde man datera tycker du?
Är med på det. Men vad säger att Panerai i nuvarande form har rätt rörande datering? Man kan å ena sidan tycka att de har ett tolkningsföreträde såsom producent, å andra sidan är deras trovärdighet med avseende på hur de behandlar historien lite naggad i kanten efter bla foto-incidenten på instagram.Jämför hans timeline med den på Panerai.com
Han placerar en radiomir med 449 tavla i mitten på år 1958 och säger att det var ett experiment med en tavla som lyste betydligt mindre... Enligt Panerai är 449 en tribute till 2533 som var den ursprungliga prototypen från 1936. Den hade dålig lume och kommande prototyper fick andra tavlor. Till exempel Cali. En prototyp till från 1936 men perezcope daterar den till 1944 och säger att panerai inte längre kunde tillverka smörgås tavlor...