Låter helt perfekt ju. Är sugen på en likadanHar inget bra mätdon men fick det till runt 12 - 13mm med hederlig tumstock.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Låter helt perfekt ju. Är sugen på en likadanHar inget bra mätdon men fick det till runt 12 - 13mm med hederlig tumstock.
Har inget bra mätdon men fick det till runt 12 - 13mm med hederlig tumstock.
Den är rimligtvis någon mm tjockare.
Möjligt men glaset kupar inte alls mycket så den blir ganska ”platt”. Kolla på min högst sopiga suddiga bild, den blir 13-14mm men den ligger ej platt pga luggarna.
Låter helt perfekt ju. Är sugen på en likadan
535 är 16,7mm.Här är fruns 535 med mitt vetenskapliga mätande.
Welcome to Klocksnack, Jose!
Where does your information that this dial is from 1950-s come from? Why would Panerai suddenly begin testing a new type of dial that is certainly less luminous when they already had a great solution? Panerai was supplying watches for the military, not trying to attract new clients. Makes no sense to develop a new dial design at that point just to abandon it because it is less usable in the dark.
On the other hand it makes perfect sense to date the dial to 1936-38 when Panerai was still searching for a dial with best luminosity. Cali and the 449 dials had been discarded but not destroyed. They later got assembled into current cases with more modern movements since it’s the dials that would not lose their usability with time - 25-30 years would do nothing to a radium dial.
And regarding the flood. The shop is located at Piazza di San Giovanni. I am attaching @perezcope 's own map from instagram with a location of the shop marked by me. Am I missing something here? Or is the location of the shop clearly within the flooded area?
My information is based on my own research and the knowledge acquired through conversations with relevant people. The normal dials were extremely luminous. In fact so luminous, the divers had to cover their watches and instruments with cloth to avoid being spotted from sentinels on the surface. The dial we are talking about was developed as some sort of "stealth" version in order to protect the divers, but the idea was abandoned. It's pretty simple to date a Panerai dial if you know what to look for.
Read the following article and you will learn how to look at vintage Panerai dials, and also why there was no "California" dial in 1936 since Rolex developed it only in 1941.
https://perezcope.com/dials/
https://www.instagram.com/p/Bf9zkbtFqCM/?taken-by=perezcope
Cheers
Jose
Hur känns denna att bära, jämfört med en 1392? 1392 är för "platt" på undersidan så den glider åt sidan på min handled. Men den här en trevlig höjd,be en är inte lika tjock som de flesta andra pannor. Hur är denna i jämförelse, vet du?PAM 392 med passande klädsel, underställ efter en fantastisk dag ute i fjällen!
Hur känns denna att bära, jämfört med en 1392? 1392 är för "platt" på undersidan så den glider åt sidan på min handled. Men den här en trevlig höjd,be en är inte lika tjock som de flesta andra pannor. Hur är denna i jämförelse, vet du?
Mvh Roffe
Hur känns denna att bära, jämfört med en 1392? 1392 är för "platt" på undersidan så den glider åt sidan på min handled. Men den här en trevlig höjd,be en är inte lika tjock som de flesta andra pannor. Hur är denna i jämförelse, vet du?
Mvh Roffe
Jag har inte provat 1392 tyvärr men jag trivs väldigt bra med min 392! Upplever den inte som tjock på handleden och den ligger väldigt skönt mot min handled men jag gissar att allt beror på hur handleden ser ut!
Don't do it, man!! Don't do it!
Mm, dagens rastlösa ungdom alltså..Don't do it, man!! Don't do it!
Kom igen @PJW , you know you want it #team372Mm, dagens rastlösa ungdom alltså..
Blir nog en 372 en tid, för att därefter byta tillbaka till 422
Don't do it, man!! Don't do it!
Ja, rastlös är rätt ord. Sagolikt bra klocka, men kanske dags för någon annan att prova ett tagMm, dagens rastlösa ungdom alltså..
Blir nog en 372 en tid, för att därefter byta tillbaka till 422
Who knows?
Schyrre!!Nytt Rubber B som känns väldigt bra..
Du kan vara lugn, du har några pannor till på dig innan du får ett flipp-nick.
Hahaha. Det är sant. Jag vet inte riktigt vad man kan kalla min 359 till 1359-uppgradering också. Är det verkligen en flipp?Du kan vara lugn, du har några pannor till på dig innan du får ett flipp-nick.
Bara evolution.Hahaha. Det är sant. Jag vet inte riktigt vad man kan kalla min 359 till 1359-uppgradering också. Är det verkligen en flipp?
Säger den utdödeBara evolution.
Nu har jag uppdaterat min hemvist också, bara att invänta att jag gör bort mig och fastnar under luppen hos någon moderator. Då får jag väl utdöd som titel också...Säger den utdöde