Som fyrkantig ekonom vill jag bara att det ska vara konsekventFair enough, det är bara jag som slarvar![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Som fyrkantig ekonom vill jag bara att det ska vara konsekventFair enough, det är bara jag som slarvar![]()
Det skavde t.o.m lite när jag skrev det, men orkade inte rätta mig självSom fyrkantig ekonom vill jag bara att det ska vara konsekvent.
In house med 3-dagars automatiskt eller 8-dagars manuellt verk känns ju inte så "bas", håller med dig.Där ser man!
På tal om bas. Tycker vi borde sätta ner foten gällande användandet av ordet "bas". I min värld kan bas bara handla om base dial. "Billiga" refs borde benämnas instegsmodeller.
Tack för tipset men jag gillar inte destro. Det bästa med att ha klockan på höger handled är ju att man slipper kronan mot handryggen.@yonsson nu har jag det! Du är väl vänsterhänting? Du ska ha en Pam00569
In house med 3-dagars automatiskt eller 8-dagars manuellt verk känns ju inte så "bas", håller med dig.
Tack för tipset men jag gillar inte destro. Det bästa med att ha klockan på höger handled är ju att man slipper kronan mot handryggen.
Modellerna med inhouse är tunnare än motsvarande ETA/VAL, så ja.Visst är de nya basmodellerna lite tunnare än de tidigare t ex 111/112?
Arghhhh! Hur ska vi ha det med bas, base etcVisst är de nya basmodellerna lite tunnare än de tidigare t ex 111/112?
Hehe, fair enough men av de moderna är det ju bara modellerna från 2005 och framåt som har lång gångreserv. De manuella innan det verket kom skulle man ju kalla bas (exkluderat vintage med 8-dagars Angelus-verk såklart) om man nu gillar det ordet.Nu befinner du dig i Paneraitråden - du ska vänja dig vid det bästa: flerdagars verk är "bas", även historiskt sett, och anledningen ätt ha en Panerai höger handled är att den vänstra har andra tools redan.
My bad. Jakten på den första pannan gör att jag ibland har otur när jag tänker.
The story of my life. Det händer mig ofta.My bad. Jakten på den första pannan gör att jag ibland har otur när jag tänker.
Jag skulle inte köpt den om jag inte haft koll på säljaren. Nu kan man visserligen förfalska papper också men risken ökar ju (risk för fake, stöldgods etc) om det inte finns papper.Efter att ha tappat två 111r precis framför näsan, en i Italien på C24 i går och - värre - en i Sthlm för ett par veckor sedan när vi redan bestämt möte (någon här hann nog före), har jag siktet inne på en sådan här: PAM 00086. Datumbubblan är skitful, men den tilltalar mig som min första panna ändå på något sätt. Men. Säljaren har inga papper, kvitton, cert, box, nix. Bara att släppa alltså. Varför ska det vara lätt? Åter till att jaga 510/560/590.
![]()
Moment 22Vad säger ni. Sugen på en Luminor 1950 44mm med sandwich dial och så ren tavla som möjligt. Vilka ref ska jag kolla efter?
Skulle man kunna få en profilbild så man ser hur högt glaset bygger.673 & BEER
![]()
Den ständiga frågan som vi alla ställer oss. Frågan som håller oss vakna om nätterna. Enkla svaret är att det inte finns någon, men kolla t ex 1312 om du accepterar datum.Vad säger ni. Sugen på en Luminor 1950 44mm med sandwich dial och så ren tavla som möjligt. Vilka ref ska jag kolla efter?
Undrar hur detta strap hade suttit på min 375:a?
Tack! 01312 ser ut som en bra målbild men den är väl hyfsat ny? Dock tunnare om jag har förstått saken rätt. Stort tack för tipset.Den ständiga frågan som vi alla ställer oss. Frågan som håller oss vakna om nätterna. Enkla svaret är att det inte finns någon, men kolla t ex 1312 om du accepterar datum.
Ja den är ganska ny och en uppdaterad version av 312. Men tror inte att du hittar en äldre som är renare, och manuellt så är det 233 som gäller, men den är klart dyrare och inte uppenbart renare. Jag har gått samma väg och nu accepterat att jag måste köpa en 372 (47mm) eller ”vanliga” Luminor i 44mm, och där finns det många trevliga rena tavlor.Tack! 01312 ser ut som en bra målbild men den är väl hyfsat ny? Dock tunnare om jag har förstått saken rätt. Stort tack för tipset.
Satan. 233 drog iväg rejält i pris.Ja den är ganska ny och en uppdaterad version av 312. Men tror inte att du hittar en äldre som är renare, och manuellt så är det 233 som gäller, men den är klart dyrare och inte uppenbart renare. Jag har gått samma väg och nu accepterat att jag måste köpa en 372 (47mm) eller ”vanliga” Luminor i 44mm, och där finns det många trevliga rena tavlor.
Men 510 har fortfarande Sandwich både på panerai.com och hos många handlare på C24 sjukt nog. 560 däremot verkar vara svår att få tag på i Sandwich.Yep. Tidiga 510/560 hade sandwich innan de gick över till painted.
Edit: Tror det är P- och Q-serie som har sandwich, men minns ej säkert. Någon som vet bättre får gärna rätta i sådana fall.
Skulle man kunna få en profilbild så man ser hur högt glaset bygger.![]()
Cool! Alla är så jäkla fokuserade på tavlorna att man sällan ser glas, bandhorn och annat roligt.På beställning
![]()