• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Folk säger att klockor är till för att användas. Well, min 630 tappade en del av hornet häromdagen, längst upp till vänster i bild. Det räknas inte som Patina va? :)
Xm4f418.jpg
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hoppas att dessa bilder kan vara till hjälp:
image.jpg
image.jpg
Jag tycker du bör ta med dig klockan till Nymans för en koll. Be dom öppna klockan och kika på insidan, samt att få ett äkthetsintyg (om det nu är möjligt), samtidigt ser de ju även om det föreligger ett behov av service.
Tittar jag och jämför med siffrorna på tachymeterskalan (siffrorna som är tryckta på stålringen som omsluter klockglaset) med andra PAM 188 ser de på din klocka ut att sitta annorlunda. Kan det vinkeln på din bild som lurar ögat, eller kan glasringen satts tillbaka snett om klockan varit öppnad tidigare?
På andra ser det ut som siffran 60 sitter rakt över 12:an, 240 rakt för 3:an, 120 rakt för 6:an och 80 rakt för 9:an. Det ser inte ut som det gäller på din klocka, och vad jag vet, och kan se, har inte PAM 188 en vridbar ring (rätta mig gärna här om jag tar miste eftersom det skulle kunna förklara saken!). Jag har stulit en bild från nätet för att illustrera vad jag menar.
Tyck gärna till här @stoffe56 @Bingoraalf @David Eriksson @Sundström och andra…det skulle kännas skönt om jag är helt fel ute här…!:)
Din klocka:
Pam 188_2.jpg

Jämförelse från nätet:
Pam 188_3.jpg


I klockan bör sitta ett Panerai OP Xll som nedan:
OPXII.jpg
 
Senast ändrad:

Moorflax

Patek
2-Faktor
Beställde Paneraiboken och jag måste säga att den var suverän.
Fina bilder och gedigen kvalitet rakt igenom. Dessutom gratis!

WP_20160801_19_09_45_Pro.jpg


WP_20160801_18_55_44_Pro 1.jpg


WP_20160801_18_56_22_Pro.jpg
 

Bilagor

  • WP_20160801_18_55_15_Pro 1.jpg
    WP_20160801_18_55_15_Pro 1.jpg
    52 KB · Visningar: 10
  • WP_20160801_19_09_50_Pro.jpg
    WP_20160801_19_09_50_Pro.jpg
    71.6 KB · Visningar: 8
  • WP_20160801_18_55_28_Pro 1.jpg
    WP_20160801_18_55_28_Pro 1.jpg
    50.9 KB · Visningar: 9
  • WP_20160801_19_18_50_Pro.jpg
    WP_20160801_19_18_50_Pro.jpg
    66.3 KB · Visningar: 8
  • WP_20160801_18_55_59_Pro 1.jpg
    WP_20160801_18_55_59_Pro 1.jpg
    67.7 KB · Visningar: 8
  • WP_20160801_18_55_49_Pro 1.jpg
    WP_20160801_18_55_49_Pro 1.jpg
    63.9 KB · Visningar: 10
  • WP_20160801_18_56_08_Pro.jpg
    WP_20160801_18_56_08_Pro.jpg
    65.9 KB · Visningar: 8
  • WP_20160801_18_56_29_Pro.jpg
    WP_20160801_18_56_29_Pro.jpg
    62.9 KB · Visningar: 11
  • WP_20160801_18_56_32_Pro.jpg
    WP_20160801_18_56_32_Pro.jpg
    62.4 KB · Visningar: 10
  • WP_20160801_18_56_34_Pro.jpg
    WP_20160801_18_56_34_Pro.jpg
    61 KB · Visningar: 10

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag tycker du bör ta med dig klockan till Nymans för en koll. Be dom öppna klockan och kika på insidan, samt att få ett äkthetsintyg (om det nu är möjligt), samtidigt ser de ju även om det föreligger ett behov av service.
Tittar jag och jämför med siffrorna på tachymeterskalan (siffrorna som är tryckta på stålringen som omsluter klockglaset) med andra PAM 188 ser de på din klocka ut att sitta annorlunda. Kan det vinkeln på din bild som lurar ögat, eller kan glasringen satts tillbaka snett om klockan varit öppnad tidigare?
På andra ser det ut som siffran 60 sitter rakt över 12:an, 240 rakt för 3:an, 120 rakt för 6:an och 80 rakt för 9:an. Det ser inte ut som det gäller på din klocka, och vad jag vet, och kan se, har inte PAM 188 en vridbar ring (rätta mig gärna här om jag tar miste eftersom det skulle kunna förklara saken!). Jag har stulit en bild från nätet för att illustrera vad jag menar.
Tyck gärna till här @stoffe56 @Bingoraalf @David Eriksson @Sundström och andra…det skulle kännas skönt om jag är helt fel ute här…!:)
Din klocka:
Pam 188_2.jpg

Jämförelse från nätet:
Pam 188_3.jpg


I klockan bör sitta ett Panerai OP Xll som nedan:
OPXII.jpg
Den sitter helt klart snett. Jag tror dock att det kan vara felmonterat i något skede. Det är jättesvårt att säga iom hur välburen/sliten klockan är.

Det lättaste vore att besöka Nymans och öppna klockan. Det ser ut att vara någon form av 77XX etabas, då kanske rotorwobblet kan avslöja om det sitter skrot under huven eller ej, det förutsätter dock 7750-vana :p

Jag vågar inte säga bu eller bä, men jag lutar åt att den är äkta :)
 

VonGegenfelt

Breitling
Tack för svar MJ24 och Bingoraalf!
Ja ringen sitter nog snett. Måste detta åtgärdas tror ni, och hur ofta behöver man serva klockan på ett ungefär?
Har dock följande handlingar och bör väl då känns mig trygg att
image.jpg
den är äkta? På "plastkortets" baksida står angivet samma nummer som på klockans baksida, inköpsdatum samt stämpel och signatur från Nymans UR 1851.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tack för svar MJ24 och Bingoraalf!
Ja ringen sitter nog snett. Måste detta åtgärdas tror ni, och hur ofta behöver man serva klockan på ett ungefär?
Har dock följande handlingar och bör väl då känns mig trygg att
image.jpg
den är äkta? På "plastkortets" baksida står angivet samma nummer som på klockans baksida, inköpsdatum samt stämpel och signatur från Nymans UR 1851.
Det ser bra ut med certifikatet, men vore jag du skulle jag ta den till Nymans för koll i alla fall, om så än bara för att säkerställa om den behöver service samt för att rätta till glasringen.
Tyvärr finns det förfalskningar med boxar och certifikat också, men jag har aldrig hört om ett falskt certifikat stämplat från Nymans.
Service vid normal användning rekommenderas ca var 5:e år.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Tack för svar MJ24 och Bingoraalf!
Ja ringen sitter nog snett. Måste detta åtgärdas tror ni, och hur ofta behöver man serva klockan på ett ungefär?
Har dock följande handlingar och bör väl då känns mig trygg att
image.jpg
den är äkta? På "plastkortets" baksida står angivet samma nummer som på klockans baksida, inköpsdatum samt stämpel och signatur från Nymans UR 1851.

Det ser bra ut med certifikatet, men vore jag du skulle jag ta den till Nymans för koll i alla fall, om så än bara för att säkerställa om den behöver service samt för att rätta till glasringen.
Tyvärr finns det förfalskningar med boxar och certifikat också, men jag har aldrig hört om ett falskt certifikat stämplat från Nymans.
Service vid normal användning rekommenderas ca var 5:e år.
Jag hade också lämnat in, främst då för service och rätta till skalan. Det är ju arvegods och bästa sätt att förvalta det är ju att se till att den är i bra fungerande skick. På så vis kan du njuta maximalt och så vidare

Edit: @VonGegenfelt om du sätter @ framför de nick du vill adressera så blir vederbörande "pingad". Lättare att följa dina svar då. Eller välja att citera ett inlägg. Det funkar på typ samma vis
 

VonGegenfelt

Breitling
Jag hade också lämnat in, främst då för service och rätta till skalan. Det är ju arvegods och bästa sätt att förvalta det är ju att se till att den är i bra fungerande skick. På så vis kan du njuta maximalt och så vidare

Edit: @VonGegenfelt om du sätter @ framför de nick du vill adressera så blir vederbörande "pingad". Lättare att följa dina svar då. Eller välja att citera ett inlägg. Det funkar på typ samma vis
Tack för svar!
Är man en gammal man med en stor klocka så är det inte alltid så lätt! Men jag uppskattar all kompetens på detta forum, även om jag inte hängde med i resonemanget från @Bingoraalf om detta med 7750-vana :)
Hoppas jag nu gjorde rätt :)
Trevlig kväll!
 

Mikaeljons

Breitling
Jag tycker du bör ta med dig klockan till Nymans för en koll. Be dom öppna klockan och kika på insidan, samt att få ett äkthetsintyg (om det nu är möjligt), samtidigt ser de ju även om det föreligger ett behov av service.
Tittar jag och jämför med siffrorna på tachymeterskalan (siffrorna som är tryckta på stålringen som omsluter klockglaset) med andra PAM 188 ser de på din klocka ut att sitta annorlunda. Kan det vinkeln på din bild som lurar ögat, eller kan glasringen satts tillbaka snett om klockan varit öppnad tidigare?
På andra ser det ut som siffran 60 sitter rakt över 12:an, 240 rakt för 3:an, 120 rakt för 6:an och 80 rakt för 9:an. Det ser inte ut som det gäller på din klocka, och vad jag vet, och kan se, har inte PAM 188 en vridbar ring (rätta mig gärna här om jag tar miste eftersom det skulle kunna förklara saken!). Jag har stulit en bild från nätet för att illustrera vad jag menar.
Tyck gärna till här @stoffe56 @Bingoraalf @David Eriksson @Sundström och andra…det skulle kännas skönt om jag är helt fel ute här…!:)
Din klocka:
Pam 188_2.jpg

Jämförelse från nätet:
Pam 188_3.jpg


I klockan bör sitta ett Panerai OP Xll som nedan:
OPXII.jpg
Tachymeter/tachymetre är kanske bara skillnad på årsmodell i uttryck?
 

VonGegenfelt

Breitling
Vet inte om det nämnts tidigare men jag tror att skrev man tachymetre fram till G-serien 2004. På H-serien 2005 hade man ändrat stavningen till tachymeter,,,
På min klocka PAM 188 står det "Tachymetre" men enligt ovan bild - dokumentet " Controle Officiel Suisse Des Chronometres" står angivet " Testning completed on 14/04/2004." Hoppas att detta är förklaringen till stavningen! Om jag förstått dig rätt så har således stavningen ändrats!
 

VonGegenfelt

Breitling
När jag ändå har " Controle Officiel Suisse Des Chronometres" uppe. Där står angivit massa testfakta:
1. M1- M15, samt
2. V1-V9
Hur skall jag tolka detta? Är detta hur mycket klockan drar sig?
Tacksam för svar!
 

Andreas777

Cartier
På min klocka PAM 188 står det "Tachymetre" men enligt ovan bild - dokumentet " Controle Officiel Suisse Des Chronometres" står angivet " Testning completed on 14/04/2004." Hoppas att detta är förklaringen till stavningen! Om jag förstått dig rätt så har således stavningen ändrats!
Stavningen är bytt efter 2004. Fram till 2004 serie G, var den sista med franska stavningen. som det står på din dinka. Men jag vet inte hur trovärdiga mina källor är men det verkar rimligt när jag kollat runt lite.

Njut av en härlig klocka, snart kommer du vilja ha en med svart clean urtavla, utan några subdails eller datum, sen kommer du inse att du saknar en riktig dykare med vridbar bezel... vid det här laget så är det bara gulddinkan som saknas för att täcka behoven :) och du är snart en WIS
 

VonGegenfelt

Breitling
Stavningen är bytt efter 2004. Fram till 2004 serie G, var den sista med franska stavningen. som det står på din dinka. Men jag vet inte hur trovärdiga mina källor är men det verkar rimligt när jag kollat runt lite.

Njut av en härlig klocka, snart kommer du vilja ha en med svart clean urtavla, utan några subdails eller datum, sen kommer du inse att du saknar en riktig dykare med vridbar bezel... vid det här laget så är det bara gulddinkan som saknas för att täcka behoven :) och du är snart en WIS
Skön kommentar! Jag är ny i gemet men lär mig förhoppningvis :) Trevlig kväll!
 

Andreas777

Cartier
När jag ändå har " Controle Officiel Suisse Des Chronometres" uppe. Där står angivit massa testfakta:
1. M1- M15, samt
2. V1-V9
Hur skall jag tolka detta? Är detta hur mycket klockan drar sig?
Tacksam för svar!
Ja... exakt vad dina värden står för vet jag inte men att du har ett cert betyder att din klocka klarade testen...
Det finns säkert i ngn tråd här som förklarar allt men jag hittade den inte, så jag skickar en länk
http://www.cosc.ch/chronometre.php?lang=en
 
Topp