Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Folk säger att klockor är till för att användas. Well, min 630 tappade en del av hornet häromdagen, längst upp till vänster i bild. Det räknas inte som Patina va?
En tung dörr gick igen fort och jag hann precis dra undan armen, som träffade betongväggen på vägen.Sånt händer ibland. Finns ju lite gods att ta av på en panna om man säger så
Vad hände?
En tung dörr gick igen fort och jag hann precis dra undan armen, som träffade betongväggen på vägen.
Kanske i kortaste laget, jag har 19cm handled.....Ja, det här är 98/68, så det är kort...
Trist...!En tung dörr gick igen fort och jag hann precis dra undan armen, som träffade betongväggen på vägen.
Nä, det kommer inte funka.Kanske i kortaste laget, jag har 19cm handled.....
Synd. Tack i alla fall.Nä, det kommer inte funka.
Surt. Riktigt surt.En tung dörr gick igen fort och jag hann precis dra undan armen, som träffade betongväggen på vägen.
Fakkas marakkas va drygt!Folk säger att klockor är till för att användas. Well, min 630 tappade en del av hornet häromdagen, längst upp till vänster i bild. Det räknas inte som Patina va?
Jag tycker du bör ta med dig klockan till Nymans för en koll. Be dom öppna klockan och kika på insidan, samt att få ett äkthetsintyg (om det nu är möjligt), samtidigt ser de ju även om det föreligger ett behov av service.Hoppas att dessa bilder kan vara till hjälp:
Kul att kunna hänga i den här tråden igen, nyinkommen PAM112
Grattis, nu slipper du oroa dig för repor i framtiden. Äntligen kan du börja använda klockanEn tung dörr gick igen fort och jag hann precis dra undan armen, som träffade betongväggen på vägen.
Den sitter helt klart snett. Jag tror dock att det kan vara felmonterat i något skede. Det är jättesvårt att säga iom hur välburen/sliten klockan är.Jag tycker du bör ta med dig klockan till Nymans för en koll. Be dom öppna klockan och kika på insidan, samt att få ett äkthetsintyg (om det nu är möjligt), samtidigt ser de ju även om det föreligger ett behov av service.
Tittar jag och jämför med siffrorna på tachymeterskalan (siffrorna som är tryckta på stålringen som omsluter klockglaset) med andra PAM 188 ser de på din klocka ut att sitta annorlunda. Kan det vinkeln på din bild som lurar ögat, eller kan glasringen satts tillbaka snett om klockan varit öppnad tidigare?
På andra ser det ut som siffran 60 sitter rakt över 12:an, 240 rakt för 3:an, 120 rakt för 6:an och 80 rakt för 9:an. Det ser inte ut som det gäller på din klocka, och vad jag vet, och kan se, har inte PAM 188 en vridbar ring (rätta mig gärna här om jag tar miste eftersom det skulle kunna förklara saken!). Jag har stulit en bild från nätet för att illustrera vad jag menar.
Tyck gärna till här @stoffe56 @Bingoraalf @David Eriksson @Sundström och andra…det skulle kännas skönt om jag är helt fel ute här…!
Din klocka:
Jämförelse från nätet:
I klockan bör sitta ett Panerai OP Xll som nedan:
Det ser bra ut med certifikatet, men vore jag du skulle jag ta den till Nymans för koll i alla fall, om så än bara för att säkerställa om den behöver service samt för att rätta till glasringen.Tack för svar MJ24 och Bingoraalf!
Ja ringen sitter nog snett. Måste detta åtgärdas tror ni, och hur ofta behöver man serva klockan på ett ungefär?
Har dock följande handlingar och bör väl då känns mig trygg attden är äkta? På "plastkortets" baksida står angivet samma nummer som på klockans baksida, inköpsdatum samt stämpel och signatur från Nymans UR 1851.
Tack för svar MJ24 och Bingoraalf!
Ja ringen sitter nog snett. Måste detta åtgärdas tror ni, och hur ofta behöver man serva klockan på ett ungefär?
Har dock följande handlingar och bör väl då känns mig trygg attden är äkta? På "plastkortets" baksida står angivet samma nummer som på klockans baksida, inköpsdatum samt stämpel och signatur från Nymans UR 1851.
Jag hade också lämnat in, främst då för service och rätta till skalan. Det är ju arvegods och bästa sätt att förvalta det är ju att se till att den är i bra fungerande skick. På så vis kan du njuta maximalt och så vidareDet ser bra ut med certifikatet, men vore jag du skulle jag ta den till Nymans för koll i alla fall, om så än bara för att säkerställa om den behöver service samt för att rätta till glasringen.
Tyvärr finns det förfalskningar med boxar och certifikat också, men jag har aldrig hört om ett falskt certifikat stämplat från Nymans.
Service vid normal användning rekommenderas ca var 5:e år.
Tack för svar!Jag hade också lämnat in, främst då för service och rätta till skalan. Det är ju arvegods och bästa sätt att förvalta det är ju att se till att den är i bra fungerande skick. På så vis kan du njuta maximalt och så vidare
Edit: @VonGegenfelt om du sätter @ framför de nick du vill adressera så blir vederbörande "pingad". Lättare att följa dina svar då. Eller välja att citera ett inlägg. Det funkar på typ samma vis
Var beställer man den?Beställde Paneraiboken och jag måste säga att den var suverän.
Fina bilder och gedigen kvalitet rakt igenom. Dessutom gratis!
Fantastiskt! Ja det är bara att hälsa på, jag kommer nog att bära den en hel delSer jag denna ute i Trelleborg kommer jag att komma fram o hälsa, då vet jag att vi har 2 Panerai i Trellehålan Stort grattis!
Det är den vanliga katalogen - bara att beställa via Panerai.com. Ligger under "Resources"
Och sedan "Catalogues". Välj "Print catalogues". Du behöver skapa ett konto men det kanske du har redan?
Var beställer man den?
Tachymeter/tachymetre är kanske bara skillnad på årsmodell i uttryck?Jag tycker du bör ta med dig klockan till Nymans för en koll. Be dom öppna klockan och kika på insidan, samt att få ett äkthetsintyg (om det nu är möjligt), samtidigt ser de ju även om det föreligger ett behov av service.
Tittar jag och jämför med siffrorna på tachymeterskalan (siffrorna som är tryckta på stålringen som omsluter klockglaset) med andra PAM 188 ser de på din klocka ut att sitta annorlunda. Kan det vinkeln på din bild som lurar ögat, eller kan glasringen satts tillbaka snett om klockan varit öppnad tidigare?
På andra ser det ut som siffran 60 sitter rakt över 12:an, 240 rakt för 3:an, 120 rakt för 6:an och 80 rakt för 9:an. Det ser inte ut som det gäller på din klocka, och vad jag vet, och kan se, har inte PAM 188 en vridbar ring (rätta mig gärna här om jag tar miste eftersom det skulle kunna förklara saken!). Jag har stulit en bild från nätet för att illustrera vad jag menar.
Tyck gärna till här @stoffe56 @Bingoraalf @David Eriksson @Sundström och andra…det skulle kännas skönt om jag är helt fel ute här…!
Din klocka:
Jämförelse från nätet:
I klockan bör sitta ett Panerai OP Xll som nedan:
Samma sak...men kan ha stavat fel.Tachymeter/tachymetre är kanske bara skillnad på årsmodell i uttryck?
Vet inte om det nämnts tidigare men jag tror att skrev man tachymetre fram till G-serien 2004. På H-serien 2005 hade man ändrat stavningen till tachymeter,,,Tachymeter/tachymetre är kanske bara skillnad på årsmodell i uttryck?
På min klocka PAM 188 står det "Tachymetre" men enligt ovan bild - dokumentet " Controle Officiel Suisse Des Chronometres" står angivet " Testning completed on 14/04/2004." Hoppas att detta är förklaringen till stavningen! Om jag förstått dig rätt så har således stavningen ändrats!Vet inte om det nämnts tidigare men jag tror att skrev man tachymetre fram till G-serien 2004. På H-serien 2005 hade man ändrat stavningen till tachymeter,,,
Stavningen är bytt efter 2004. Fram till 2004 serie G, var den sista med franska stavningen. som det står på din dinka. Men jag vet inte hur trovärdiga mina källor är men det verkar rimligt när jag kollat runt lite.På min klocka PAM 188 står det "Tachymetre" men enligt ovan bild - dokumentet " Controle Officiel Suisse Des Chronometres" står angivet " Testning completed on 14/04/2004." Hoppas att detta är förklaringen till stavningen! Om jag förstått dig rätt så har således stavningen ändrats!
Skön kommentar! Jag är ny i gemet men lär mig förhoppningvis Trevlig kväll!Stavningen är bytt efter 2004. Fram till 2004 serie G, var den sista med franska stavningen. som det står på din dinka. Men jag vet inte hur trovärdiga mina källor är men det verkar rimligt när jag kollat runt lite.
Njut av en härlig klocka, snart kommer du vilja ha en med svart clean urtavla, utan några subdails eller datum, sen kommer du inse att du saknar en riktig dykare med vridbar bezel... vid det här laget så är det bara gulddinkan som saknas för att täcka behoven och du är snart en WIS
Ja... exakt vad dina värden står för vet jag inte men att du har ett cert betyder att din klocka klarade testen...När jag ändå har " Controle Officiel Suisse Des Chronometres" uppe. Där står angivit massa testfakta:
1. M1- M15, samt
2. V1-V9
Hur skall jag tolka detta? Är detta hur mycket klockan drar sig?
Tacksam för svar!