De snålar inte på grappan precis...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tror att de gått från en gulare till en mer rosa nyans. För visst är 511an nyare än 576?
5................................
Jag har 3 påväg in nu...
Då har jag tokfel. Hmm. Jag trodde Panerai tidigare haft typ gulguld och gott åt mer rosé.Hmm, 576 är sprojtans
Din bättre hälft sitter ju på armen? Men hennes band ser lite sprucket ut. Akta dig så att hon inte trillar av.Samma prio idag! (min bättre hälft är inte en del av denna prio-lista)
![]()
PAM390
Då har jag tokfel. Hmm. Jag trodde Panerai tidigare haft typ gulguld och gott åt mer rosé.
Men jag kan som jag skrev ha fel (rörande guldnyanser) så jag skulle inte dra någon förhastad slutsats.Polarn som köpt den på Krons, får be honom kolla serienumret, kan vara att han fått en gammal serie då. Känns skumt att de säljer en en gammal modell utan att informera om detta.
Ingen fara, bara ytlig spricka, ser värre ut för att det är målat. Gammal fransk ammo.Din bättre hälft sitter ju på armen? Men hennes band ser lite sprucket ut. Akta dig så att hon inte trillar av.
Men jag kan som jag skrev ha fel (rörande guldnyanser) så jag skulle inte dra någon förhastad slutsats.
Men, är inte sånt här ganska vanligt? Kanske inte going back to 2014, men det känns som att de klockor som finns i butiker ofta är new old stockTror du har helt rätt. Krons har sålt honom en Q-serie (Tillverkad 2014) och han som inte kan så mycket om klockor trodde givetvis att allt var som det skulle och klockan var tillverkad inom närtid. Känns lite sådär för egen del då jag var den som tipsa honom om Krons.
Tror du har helt rätt. Krons har sålt honom en Q-serie (Tillverkad 2014) och han som inte kan så mycket om klockor trodde givetvis att allt var som det skulle och klockan var tillverkad inom närtid. Känns lite sådär för egen del då jag var den som tipsa honom om Krons.
Men, är inte sånt här ganska vanligt? Kanske inte going back to 2014, men det känns som att de klockor som finns i butiker ofta är new old stockfrån kanske ett par år tillbaka, helt oanvända, bara bott i lager och butik.
Jag har bara en på gång, ett canvas från CBstraps ... har aldrig skaffat något band från Oleg.Shit, så sitter jag här med rookie numbers som 2...![]()
Äh, gulguldaren hade en snyggare färg tycker jagVisst sker det för jämnan. Men hör väl till att informera en ovetande kund om detta. Sen är 2014 lite väl långt tillbaka, hade aldrig accepterat det själv. Samt att modellen har hunnit byta utseende dessutom. Om kunden tror att han förhandlar om en ny (även senaste modellen) men ovetande får en gammal så är det förjävligt i mina ögon. Tar kanske lite extra hårt i detta då jag var den som tipsade honom. Hade självklart sagt till om jag fått sett klockan han plockade ut.
Jag har bara en på gång, ett canvas från CBstraps ... har aldrig skaffat något band från Oleg.![]()
Inlägg nummer 3000, så varför inte summera lite av min resa med Panerai.
Varning för sämre bilder, det blir bättre as we go, typ.
Allt började med att jag fick låna en 000.a av @Joffrey
Det här var långt långt innan jag själv köpte en själv.
Hade den några dagar, och den var intressant, löjligt mycket lume och kul med OEM gummit.
Enda bilden jag har av den.
(Notera hur och var den satt på handleden, ungdomssynder.)
![]()
Något år senare var det dags, jag letade efter en ny klocka, men visste inte helt vad. hamnade på några sidospår. Innan jag gick in på LW och såg att de hade en 590 inne.
Sagt och gjort var det kärlek vid första ögonkastet. Och vem kan tacka nej till 8 dagars PW, för att inte tala om gympan att vrida upp den fullt?
Ut gick jag med den på armen. Men det var under tiden man var student, och klockintresset for över hela spektrat av märken. Så den fick tyvärr lämna.
![]()
Efter 590:an hade jag ingen Panerai på ett par år. Under våren 2017 fick jag tag på en 632:a visserligen en instegs modell, men det var något med att den hade guldvisare som gjorde den så mycket mer intressant än min gamla 590. Kanske var det att den kändes mer vintage med visaren och den tobaksbruna tavlan. Som extra bonus kom den med ett brunt OEM gummi.
![]()
Efter 632:an så var det guldvisare som gällde, inget annat var intressant. Och gärna med mer “vintage DNA” i sig. Så började jakten. Vilket tog en hel tid, men när jag väl såg & fick prova en 422:a på ett av stor-GTG:erna. Den var stor, och kändes som en perfekta matchen mellan vintage och modernt. Vipps fanns det en till salu, och jag köpte den.
Tyvärr kom den i samband med ett byte av bostad, så den fick lämna. Vilket jag ångrade bittert.
![]()
Lagom till förra höstas började det klia igen. Men jag visste inte vilken Panerai jag ville ha. Tried and true 422.a, eller satsa på en 372:a, för att få lite mer vintage vibbar och plexi?
Av en slump hamnade en 422:a i min ägo igen.
Men något kändes fel, jag hade ju haft den förut, även om den kändes helt rätt så saknades det något. Eller ja, det saknades inte något, något behövde försvinna.
![]()
Sagt och gjort fick jag ett PM om jag ville sälja min 422:a. Vilket jag egentligen inte hade tänkt, men tänkte att det var smidigt att få den såld och börja leta efter en 372:a. Dagen efter jag hade sålt min 422:a fick jag ett PM om en 372:a. Vilken timing! Då har man bara en dag mellan pannor, som att ta en vilodag.
I skrivande stund har jag den fortfarande på, och jag har knappt burit något annat. Den känns bara rätt, jag antar att 372:an hittade hem till mig, och jag hittade hem till base pannor. Något som startade min relation med Panerai för flera år sedan.
Det kommer inte vara min sista Panerai, men ärligt vet jag inte vilken Panerai som skulle kunna komplettera 372:an.
Jag vill även passa på att tacka alla här i tråden & alla man mött på GTG:er. Panerai skulle inte vara lika härligt som det är utan er.
![]()
TLDR:
Har lånat, köpt och sålt ett gäng pannor, men fastnade speciellt för 422/372.
Alltså, om det är sandwich på den gamla modellen och korv på den nya då?Visst sker det för jämnan. Men hör väl till att informera en ovetande kund om detta. Sen är 2014 lite väl långt tillbaka, hade aldrig accepterat det själv. Samt att modellen har hunnit byta utseende dessutom. Om kunden tror att han förhandlar om en ny (även senaste modellen) men ovetande får en gammal så är det förjävligt i mina ögon. Tar kanske lite extra hårt i detta då jag var den som tipsade honom. Hade självklart sagt till om jag fått sett klockan han plockade ut.
Alltså, om det är sandwich på den gamla modellen och korv på den nya då?![]()
+1. Jag är en gulguldskilleÄh, gulguldaren hade en snyggare färg tycker jag![]()
Väldigt kul läsning för en som är på väg mot sin första. Mitt eget insteg får nog får bli 112 eller 392, eller möjligtvis 233/270. Men det pendlar från dag till dag det där. 47mm, där är jag inte riktigt än!
Älskar balansen i tavlan. Det borstade är snyggt. Väldigt skeptisk till barnrumpeblått. 3,5 / 5 p
Tackar.Älskar balansen i tavlan. Det borstade är snyggt. Väldigt skeptisk till barnrumpeblått. 3,5 / 5 p
Va? Bara om du menar försäljningsår... Vad gäller serier så följer ju de tillverkningsår.Om du flippar på den så står serien på baklocket. Vi brukar prata om serier istället för år för en serie sträcker sig över flera år.
Och ”painted” är inte samma som ”sausage”?