• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nu behöver jag lite hjälp! Tittar på en klocka, säljaren har skickat lite bilder. Jag skulle behöva lite hjälp med att bedömma klockan, speciellt om den ser polerad ut eller inte och i så fall konstigt polerad eller ok. Vet inte om det är ok att posta bilder här men om någon vill vara hjälpsam så skickar jag gärna bilder. Det gäller en 422
Jag visste inte att det står PAM00422 på en 422:a där vanligtvis casenumret står... ni som har (haft) en, det stämmer eller?

Kan det bli bättre?
Sol, blå himmel och pam372
IMG_20190327_171218.jpg

Jättesvårt att se. Han är ju inte den bästa på att varken filma eller ta bilder. Så den dåliga kvaliteten kan spela ett spratt. Med det sagt tycker jag hörnen ser lite väl rundade ut från sidan (polerad?). Ovan ifrån ser det skarpt ut.
Vad säger din magkänsla?
Någon annan som kan säga om jag är helt fel ute? Skrik till i sådana fall.

Jag ska köpa ett original asso utan spänne av en kompis. Inte använt så värst mkt. Vad bör jag betala i kompispris? Vi båda har dålig koll på vad som skulle vara fair utan att ta "bra betalt"...

Jag ska köpa ett original asso utan spänne av en kompis. Inte använt så värst mkt. Vad bör jag betala i kompispris? Vi båda har dålig koll på vad som skulle vara fair utan att ta "bra betalt"...

Skulle säga 700-900kr om det inte är så använt, beror ju på hur bra kompisar man är? ;)

Hur är det med Panerais in houseverk, är det bara Panerai som får/kan/bör serva dom? Om en stor klockhandlare säget att dom själva servat klockan vad tänker man då?

Hur är det med Panerais in houseverk, är det bara Panerai som får/kan/bör serva dom? Om en stor klockhandlare säget att dom själva servat klockan vad tänker man då?
Bara de som ”får”. Oklart om andra kan (hitta delar etc).
Beror väl vad ”servicen” består i. Men en originalservice, enl Panerais definition, är det ju inte.
Låter spontant som rätt många ifs and butts med den 422an. Passa på den?

Bara de som ”får”. Oklart om andra kan (hitta delar etc).
Beror väl vad ”servicen” består i. Men en originalservice, enl Panerais definition, är det ju inte.
Låter spontant som rätt många ifs and butts med den 422an. Passa på den?
Dom lockar med 2 års garanti men frågan är vad den är värd? Jag vet att dom har ca 20 butiker och har funnits i 20 år.

Dom lockar med 2 års garanti men frågan är vad den är värd? Jag vet att dom har ca 20 butiker och har funnits i 20 år.
Jag tar garantier från ”oberoende” handlare med en stor nypa salt. Men det kanske bara är jag...?
Iom att du köper beg blir ju både objekt och säljare intressanta. Om endera känns sådär i magen så kan du väl leta vidare?

Det kanske är så, är bara så sjukt sugen på en 422
Det viktigaste är vad din magkänsla säger, tveklöst.
De klockor jag köpt har varit på distans och i samtliga fall aldrig provat modellen innan. Varit sugen. I de flesta fall har det gått bra. Min första ”riktiga” klocka var en miss, för hårt polerad och fel armband. Det var en 14060. Magkänslan sa mig något innan men jag var sugen. Efter det har jag lyssnat mer på den och utfallet har varit väl.

Och gällande garantier från gråisar/beghandlare så räknar jag alltid med att garantin är noll vad de än säger.
De flesta skriver ju också att klockan är servad och genomgången av deras egna urmakare, ger jag också noll för.
Tar man med ovan i beräkningarna blir man inte så besviken.
Sen finns det ju vettiga handlare som åtgärdar om något är fel. Det finns också ovettiga handlare som inte gör det.

Men kom ihåg, en polis får aldrig tveka.
-
eeee

Tillbaka
Topp