• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag håller inte med, då jag har hängt på sådana forum förr, där folk gjorde riiiiktigt unika grejer baserat på Panerai-design. Det där är ju ändå tydligt en Luminor, och högst troligen bryter man (och du) mot både designskydd för kronskyddet samt varumärkesskydd för Panerai och Luminor.
Fast det där är en riktig 112 som han har patinerat/modifierat åt en kund :)
Var just därför jag tyckte att resultatet blev bra. Replikor är jag dock starkt emot.

IMG_6040.jpeg

Utveckla gärna! :) Jag lär mig nya saker hela tiden!
Att göra den här typen av samarbeten och limited editions, som är "nedsmutsat" med mening, är inget Panerai nånsin gjort eller kommer att göra. De har gjort och kommer att göra saker som är ekvivalenten av nedsmutsat, ex. ecrufärgad lysmassa (a.k.a. dirty dial), men den är inte nedsmutsad utan det är en medveten färgsättning. Samma gäller exempelvis radiumskadade urtavlor, som i Panerais version ser ut som PAM 687, dvs. en färggradient. Och är det boetten som ska se gammal och sliten ut, ja då kör de Brunito-style som på PAM 2025, de kör inte boetten genom en stenkross. Det är det jag menar.

Fast det där är en riktig 112 som han har patinerat/modifierat åt en kund :)
Var just därför jag tyckte att resultatet blev bra. Replikor är jag dock starkt emot.
Ja, då är det en annan femma. Det är i 90% av fallen en replika, men ibland är det så här.

Jag har inget emot detta fallet, men jag har lärt mig att om man snackar den här typen av modifieringar på en del andra märken så blir man utskälld och nästan bannad på KS. Eller? :)

Ja, då är det en annan femma. Det är i 90% av fallen en replika, men ibland är det så här.

Jag har inget emot detta fallet, men jag har lärt mig att om man snackar den här typen av modifieringar på en del andra märken så blir man utskälld och nästan bannad på KS. Eller? :)
Säkerligen. Vanligtvis är jag inget fan av modiferingar, men när jag såg denna tyckte jag att den var så pass välgjord att den kändes som någon bortglömd specialare.

Limiterade pannor, hade de ibland limiterade band med? Vill minnas att jag hade ett ljusblått canvas till en 933 men verkar inte finnas i panerai utbudet nu, fanns bara ett mörkblått canvas.

Ärligt talat så saknar jag Panerais Ferrari-kollektion, med sina Heuer Camaro-inspirerade boetter. Jag vet att jag är ganska ensam bland ristis, det var inte en populär period av Panerais historia. Men jag hade önskat att kollektionen var kvar, för då hade den idag fått bort de enda problem jag såg med den, nämligen dimensionerna - den vanliga 45mm-modellen är 17mm tjock och 56mm lång och den lite mer ovanliga 40mm är närmare 15mm tjock och runt 50mm lång. En 42mm-variant med dagens tunnare urverk, det hade varit perfekt.

Min gamla FER00019 40mm:
1749733440762.png

Svårt att bestämma mig mellan dessa två så ber om forumets input:
hexagon= 1595
kslike= 1371
Screenshot 2025-06-12 at 09.37.55.png

Screenshot 2025-06-12 at 09.37.21.png

Edit: kan ju passa på att fråga vad skillnaden på 1595 och 1226 är?
1595 och 1226 har olika band bara, tror jag...

Suben är bäst, för övrigt. Fast jag föredrar 1229 eller vad nu den nya svarttavlade heter. :)

Tillbaka
Topp