• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Den bästa" Cognac -tråden

johpe

Panerai
2-Faktor
Det finns en cognacstråd ändå! (hittade ingen förut så spred en cognacs bild i whiskytråden istället)
Men här kommer den i rätt tråd då:
cognac.jpg

Mycket bra! Köpt på plats utanför La Rochelle efter en avslutad rundtur och cognacsprovning på slottet.

Annars kan jag bara hålla med många att Delamain Pale & Dry är riktigt bra och det var den som fick mig att börja med cognac.

När det gäller budgetcognac tycker jag De Luze XO Très Vieille Réserve är riktigt prisvärd.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Vilken XO skulle ni säga är bäst från de fyra stora (Hennessy, Martell, Rémy Martin och Courvoisier)? Provade Hennessy XO under en resa i våras och fastnade för dess mjukhet. Sugen på att köpa en flaska till mig själv i julklapp, men funderar hur den ställer sig gentemot de andra tre.
 

mikjon

Omega
Vilken XO skulle ni säga är bäst från de fyra stora (Hennessy, Martell, Rémy Martin och Courvoisier)? Provade Hennessy XO under en resa i våras och fastnade för dess mjukhet. Sugen på att köpa en flaska till mig själv i julklapp, men funderar hur den ställer sig gentemot de andra tre.
Hennessy XO ganska kraftfull med ekfatskaraktär, dock lite för mycket socker tillsatt.
Martell mer nötig och elegant i stilen.
Remy Martin elegant, ganska mjuk i stilen, lite mer feminim stil.
Courvoisier mjuk stil, saknar lite djup i de billigare varianterna.
Men som sagt smaken är......

Rekommenderar Delamain cognac, så elegant, perfekt balans, aldrig sträv eller vass i stilen. Mycket njutbar.
Prova Vesper du kommer inte att ångra dig
 

majsch

Omega
Hennessy XO ganska kraftfull med ekfatskaraktär, dock lite för mycket socker tillsatt.
Martell mer nötig och elegant i stilen.
Remy Martin elegant, ganska mjuk i stilen, lite mer feminim stil.
Courvoisier mjuk stil, saknar lite djup i de billigare varianterna.
Men som sagt smaken är......

Rekommenderar Delamain cognac, så elegant, perfekt balans, aldrig sträv eller vass i stilen. Mycket njutbar.
Prova Vesper du kommer inte att ångra dig
Ska testa en Vesper! Vesper mkt godare än kelt?
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Hennessy XO ganska kraftfull med ekfatskaraktär, dock lite för mycket socker tillsatt.
Martell mer nötig och elegant i stilen.
Remy Martin elegant, ganska mjuk i stilen, lite mer feminim stil.
Courvoisier mjuk stil, saknar lite djup i de billigare varianterna.
Men som sagt smaken är......

Rekommenderar Delamain cognac, så elegant, perfekt balans, aldrig sträv eller vass i stilen. Mycket njutbar.
Prova Vesper du kommer inte att ångra dig

Tack för svar! :)

Visste ej att socker tillsattes i cognac. Sökt lite kring att Hennessy XO ska ha "extra" mycket socker tillsatt, men hittar ej info om det? Provat Delamain Pale & Dry några gånger tidigare - gillar den!
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tänkte ge bort en bra cognac och ett par lämpliga glas. Vad föredrar ni, klassiska kupor eller högre smala, typ snifterglas?
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Jag tänkte ge bort en bra cognac och ett par lämpliga glas. Vad föredrar ni, klassiska kupor eller högre smala, typ snifterglas?

Klassiska stora kupor kanske uppfattas som trevligast av "gemena man".
Har dock sina negativa sidor.
Stora kupor ger en stor yta på spriten något som gör att förångning och doft blir i överkant kraftfull.
Föredrar själv ofta standard ISO vinprovningsglas eller en mindre kupa som ger en mera kontrollerad och "lagom" intensitet på doften.
 

DrDre

Patek

Niclas

Omega
Håller med @MortenH om mindre kupa. Min favoritkupa är rätt liten i förhållande till vad som är vanligast.
Alltså storleksmässigt mitt i mellan Svenssons Cognacskupa och ett Whisky-tumblerglas.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Cognactråden har vaknat till liv igen 😊
Hade helt glömt bort att den fanns.
Vad dricker alla Cognacgubbar nu för tiden?

Själv har jag snöad in på Limited editions, single cask, single estate och dylikt.
Lite axplock av vad som just nu finns i skåpet

1000022252.jpg


1000022253.jpg


Frapin Cellar Master edition n1 var ok men hade förväntat mera. Köpte några stycken och har en oöppnad flaska kvar. No 126/360.
Raymond Ragnaud 2001 är mycket bra med väl utvecklad och balanserad smak. Kraftfull såklart med sina 47%

Störta positiva överraskningen var Paul Giraud 12 ans d`age single cask.
Superbra brut-cognac. 12 års lagring räcker långt om saker görs bra

Edit: Michel Forgeron reserve 96.
Vilken extremt prisvärd Cognac till att vara nästan 30 år.
Går att beställa direkt från Frankrike för den som vill prova.
 
Senast ändrad:
Topp