• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fega klocktråden - för oss som inte släppt sargen.

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Roligt tema för en tråd! GP är nog mina fegisfavoriter. Laureato och olika varianter av World time är inte alls dumma.
C50D54DC-5C02-4A6D-B85D-EF824273E06E.jpeg


113E702C-E199-4161-907B-CCE0E7ABB62B.jpeg
Med just Laureato känns det personligen som om jag hade saknat någon av de stora klassikerna lite för mycket (Nautilus, RO). Samtidigt vill jag väldigt gärna lägga vantarna på en VC Overseas innan det är dags att hamna i jorden, så jag är minst sagt ambivalent i dessa frågor. Samtidigt är Laureato otroligt snygg och jag hade inte tackat nej till den om jag fick ett bra erbjudande. Ja du ser ju hur det blir, total kortslutning i huvudet på mig... :banghead::D
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag kan känna mig lite besviken på min trista smak och jag undrar om det finns några andra där ute som vill bryta sig loss från det trygga men inte ännu lyckats?
Med tanke på likriktningen här på forumet borde du nog vara inte ensam. 91,7% (kräv ingen källa här, bara en enkel uppskattning från undertecknad:)) av posterna handlar om samma gamla klockmärken/modeller som folk vill ha för att andra har beskrivit för dem att de borde vilja ha dem/vill ha dem för att andra vill ha dem/tror att andra vill ha dem för att de tror att andra vill ha dem/tror att andra vill att de ska ha den/vill ha för att de tror att folk tror att andra tycker att de borde ha dem etc...:D
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Med just Laureato känns det personligen som om jag hade saknat någon av de stora klassikerna lite för mycket (Nautilus, RO). Samtidigt vill jag väldigt gärna lägga vantarna på en VC Overseas innan det är dags att hamna i jorden, så jag är minst sagt ambivalent i dessa frågor. Samtidigt är Laureato otroligt snygg och jag hade inte tackat nej till den om jag fick ett bra erbjudande. Ja du ser ju hur det blir, total kortslutning i huvudet på mig... :banghead::D
Fast det tycker jag inte att det är! Det verkar ju som att du vill ha en Laureato. ;)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Med tanke på likriktningen här på forumet borde du nog vara inte ensam. 91,7% (kräv ingen källa här, bara en enkel uppskattning från undertecknad:)) av posterna handlar om samma gamla klockmärken/modeller som folk vill ha för att andra har beskrivit för dem att de borde vilja ha dem/vill ha dem för att andra vill ha dem/tror att andra vill ha dem för att de tror att andra vill ha dem/tror att andra vill att de ska ha den/vill ha för att de tror att folk tror att andra tycker att de borde ha dem etc...:D
Haha, ja. När jag blev medlem här för snart två år sedan kändes Rolex uteslutet. Men sen hamnade jag i det träsket ändå.. man får se det som faser man går igenom.
Det börjar bli dags att testa något mer vågat. Kul att så många andra var liknande tankegångar att dela med sig av, det ger bra inspiration.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
7E7CBCAC-2A6D-40D6-AAD2-5A702029F435.jpeg
Jag ingår i WIS sfären numera, plöjt Rolex omega träsket men numera landat i vad jag verkligen vill ha och definierar mig och inte vad andra tycker är tha shit.

Men en klocka jag skrutit om att jag ska köpa, typ lika länge som SINN inte fått sålt sina 500 ex av är denna PantzerTiger hardt U1:an... Jag klarar bara inte köpa...hur myjjje jag än vill ha den på armen under en allvarlig förhandling i finrummet och bara tänka ” HAHA den passar inte min kavaj men i dont give faeck” :D
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Kul och uppfriskande tråd! Tänk bara på alla fina tyskar som är underrepresenterade här. Damasko, Sinn, Nomos, Mühle glashütte, Archimede etc. Det finns ju så sjukt mycket fina och prisvärda märken som inte alls är särskilt "udda" egentligen. Mer så att likriktning här är så stor. Så kör på så bjuder jag på en stulen bild på ett bra exempel på en galet snygg Sinn. Ej min tyvärr för jag gillar inte chronografer så värst. Men denna istf Speedmaster? Japp!
downloadfile-1.jpg
 

Stbg

Omega
Har väl från ett märkesperspektiv börjat försöka släppa sargen och komma in i matchen med införskaffandet av en VC overseas. Siktar mot att addera en Lange 1815 Chrono för att kunna känna mig modig på riktigt. Det stora dilemmat blir ju som tidigare nämnts värdeminskningen...

BAD1B6EA-678E-434F-93B7-F36D5664D2AA.jpeg
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Montblanc Heritage Spirit Orbis Terrarum är en ganska udda fågel jag är väldigt nöjd med. :)
IMG_20180929_152321_491.jpg

20181006_194525.jpg

IMG_20180929_181440_103.jpg
Nu börjar det bli bra på riktigt! Jag tycker själv att den är bland det bättre av vad Montblanc har gett ut. Förhoppniningsvis får jag tillfälle att prova den på handleden någon dag också!
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Kul och uppfriskande tråd! Tänk bara på alla fina tyskar som är underrepresenterade här. Damasko, Sinn, Nomos, Mühle glashütte, Archimede etc. Det finns ju så sjukt mycket fina och prisvärda märken som inte alls är särskilt "udda" egentligen. Mer så att likriktning här är så stor. Så kör på så bjuder jag på en stulen bild på ett bra exempel på en galet snygg Sinn. Ej min tyvärr för jag gillar inte chronografer så värst. Men denna istf Speedmaster? Japp!
downloadfile-1.jpg
Om man gillar den så är ju jubileumsmodellen den ultimata sargsläpparen. En rattrappante under 60000 kr (splitsecond som btw jag just hörde JC Biver ranka som den näst svåraste komplikationen efter minute repeater), helt sjukt egentligen.
910-Anniversary_V.jpg
 

Jey

Cartier
Rolig trådstart med tanke på att det har slagit mig det senaste att ev gå bort från det lite mer vanliga sorimentet men inte för lång utanför :angel:, utan funderar på Cartier Santos.
 

Mr A.M

Omega
2-Faktor
Kan inte säga annat om Laureato än, damn vilken klocka!
Äger den med blå tavla, och har ägt 7 st Rolex,2 st JLC, 2st Grand Seiko's, Zenith Chronomaster big date, mm mm.
GP Tickar alla boxar, (historia,byggkvalité,urverk,design)
Laureato står på egna designben, och följer sin design DNA sen 70talet.
Klockan är ute på "försiktig försäljning" då en Laureato Chronograph lockar, eller en Parmigiani F Tonda chronograph.

7FFDC929-BD40-42FE-A379-FAD4537B4CB4.jpeg

A70A7367-5100-4EE9-A045-A89EF8129735.jpeg

1D43EBF8-B2DF-4704-94A1-0DE52895798D.jpeg



Med just Laureato känns det personligen som om jag hade saknat någon av de stora klassikerna lite för mycket (Nautilus, RO). Samtidigt vill jag väldigt gärna lägga vantarna på en VC Overseas innan det är dags att hamna i jorden, så jag är minst sagt ambivalent i dessa frågor. Samtidigt är Laureato otroligt snygg och jag hade inte tackat nej till den om jag fick ett bra erbjudande. Ja du ser ju hur det blir, total kortslutning i huvudet på mig... :banghead::D
 
Senast ändrad:

Bezelman

Audemars
2-Faktor
830D915D-5CC8-45E2-AFEE-EF82D5C77668.jpeg
Kanon tråd, har hållt i sargen stenhårt i 25 år, minus ngn Hublot, som är hyfsat etablerade, skulle dock ej köpa en ny, bland Rolex och Omegor, så slog jag till med en Doxa som jag gillar stenhårt, blir nog fler :)
Doxa är ju ett lysande släppa sargen exempel. Är sunt sugen på en silver 300t aqualung men kan inte ta det precis nu. Har ju legat en fin sådan på sälj till riktigt bra pris också....
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
När det går upp för folk att man kan äga Omega, Tudor & främst Rolex utan att det ska kosta något så är det oftast ingen återvändo. Och om varken klockintresset eller fickorna är särskilt djupa så är det ju bara logiskt att köpa samma som andra liksom.

Men det är klart, det är ju alltid svårt att veta om ens smak/tycke förändrats enligt någon slags logik (typ att man blivit äldre och faktiskt börjar tycka att det är snyggt med skjorta&kavaj) eller om man bara är en s.k "död fisk".
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Härlig trådstart! Och i precis rätt läge för mig.
Om ganska precis 24 timmar är min förhoppning att ”komma ut” i den här tråden...
Ok, det blev knappt 24 timmar:)
Mitt klockliv har ungefär sett ut enligt följande,
Omega, Omega, Tag, Omega, Rolex, Rolex,Rolex, Rolex, Omega Rolex, Rolex, Zenith, Rolex, Rolex, Rolex, Rolex, Grand Seiko......
Slut på det nu, här kommer en....






76448EED-1F08-4B16-A854-7975734EBBCB.jpeg

Blancpain!!!
Ursäkta bildkvalitén (hotellobby)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har nog släppt sargen lite grann iaf även om jag äger en Speedy (som tillsammans med en Rolex sub ändå måste klassas som sargkramare)
Panerai är nog utanför komfortzonen för många och en färgglad Seiko Pouge är ju inte heller en dussinklocka.
46151216-29D8-4DB3-B96D-507842389675.jpeg
5B854AF1-F984-4787-8C6B-42D7667F89F8.jpeg


Vad jag skulle tänka mig att utmana mig med i framtiden är väl typ Ulysse Nardin, GP, Bell&Ross. En stor inspiration på området är ju @bbits
 
Topp