Någon som sitter på ett Lumix 20mm F/1.7 eller 14mm F/2.5 objektiv och vill sälja?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jahaja… Nu blir min x100v devalverad med typ 50%..
Lite som med klockor.. Man måste sälja i rätt tid…;-)
Du hade rätt, X100 IV är släppt nu:
![]()
20k för en X100, tycker prissättningen börjar balla ur faktiskt, hur snygga de än är
Kan bara hålla med. Looken var 80% när jag jagade denna förra året!!Vad svag jag är för deras design.![]()
Ladda up på nån bild-hostig och länka!Det var IBISen som fick mig att uppgradera från X-T3 till X-T5 inför förra sommarens resor. Jag gillar ju fasta objektiv så IBIS är välkommet i mörka lokaler.
Sen fick jag en del andra uppgraderingar med, inklusive 40 megaplupp. Den största egentagna bilden jag har printad på väggen är 35x50 cm och är i godkänd skärpa trots de begränsade 12 megapixels som min gamla Nikon D90 hade.... så just övergången från 26 till 40 megapixels är kanske inte den avgörande faktorn. Jag är dock mycket nöjd med bilderna den producerar, alla pixlar till trots.
Nu tänkte jag lägga in en fullstor bild här men det blev visst för stort för forummjukvaran. Hoppas. 40 megaplupp kanske funkar bra för mig men inte för forumet.![]()
vore intressant att veta vad/om det finns breddXhöjd limit, det är iaf 30mb per bild som är högsta storlek har jag experimenterat mig fram tillDet var IBISen som fick mig att uppgradera från X-T3 till X-T5 inför förra sommarens resor. Jag gillar ju fasta objektiv så IBIS är välkommet i mörka lokaler.
Sen fick jag en del andra uppgraderingar med, inklusive 40 megaplupp. Den största egentagna bilden jag har printad på väggen är 35x50 cm och är i godkänd skärpa trots de begränsade 12 megapixels som min gamla Nikon D90 hade.... så just övergången från 26 till 40 megapixels är kanske inte den avgörande faktorn. Jag är dock mycket nöjd med bilderna den producerar, alla pixlar till trots.
Nu tänkte jag lägga in en fullstor bild här men det blev visst för stort för forummjukvaran. Hoppas. 40 megaplupp kanske funkar bra för mig men inte för forumet.![]()
Då du verkar bo i Stockholm så kanske Wibergs på Karlavägen kan hjälpa dig.Jag har fått i uppdrag att värdera min farfars kamera, en Leica från 40-talet. Är det någon här som vet var jag ska vända mig för att få en bra värdering?
Tack. Ska kolla därDå du verkar bo i Stockholm så kanske Wibergs på Karlavägen kan hjälpa dig.
Leica Stockholm - Köp din Leicakamera hos Wibergs Foto
Leica i Stockholm | Specialbutiken för kameror, objektiv, kikare och tillbehör från Leicawww.leicacenter.se
Hör med LP Foto Auktioner. Auktionsfirma endast inriktade på äldre kameror. Ofta Leica. Sett några sjuka slutsummor där.Jag har fått i uppdrag att värdera min farfars kamera, en Leica från 40-talet. Är det någon här som vet var jag ska vända mig för att få en bra värdering?
Kolla upp och återkom gärnaÅ andra sidan får man väl mer än 10k för en x100v om man säljer privat? Eller har priserna störtat iom nysläpp?
Inte helt säker på vad du vill jag ska kolla ?..Kolla upp och återkom gärna![]()
Den är fantastisk
Misstänker att jag har, om inte DEN första, så bland de första Q2rna som kom loss från fabriken.
Var nere i Wetzlar (dedikerad resa för att besöka Leica med fabrikstour osv.) dagen den släpptes, och efter eventet på Leica Store Wetzlar så gavs det lov att få köpa kameran som stått under montern under eventet.
Lite kul.
![]()
![]()
Och en av de första bilderna med kameran, passande nog där den byggdes.
![]()
Tack!Hör med LP Foto Auktioner. Auktionsfirma endast inriktade på äldre kameror. Ofta Leica. Sett några sjuka slutsummor där.
LP FOTO AUKTIONER
Annars Leica center som nämnts ovan.
Jag har fått i uppdrag att värdera min farfars kamera, en Leica från 40-talet. Är det någon här som vet var jag ska vända mig för att få en bra värdering?
Har du x100v och din Sony?Kan bara hålla med. Looken var 80% när jag jagade denna förra året!!
![]()
Resterande 20% var för att tvinga mig själv att inte använda zoom
Den nya är snygg den också men hur tänkte de här?
![]()
Att ta bort den röda pluppen på spaken är ju som att göra GMT visare på Expy II:an i samma färg som övriga visare..
Darrhänt som jag är så är väl IBIS det enda som jag saknar… Den nya sensorn är säkert ett lyft den också men oklart om jag behöver 40?….
Stämmer, har en Sony a6700 också.Har du x100v och din Sony?
Ni som kan era Fujifilm. Har alla den (i mitt tycke) fina färgåtergivning rätt ut på jpeg?
Ni som kan era Fujifilm. Har alla den (i mitt tycke) fina färgåtergivning rätt ut på jpeg?
Tack, ska kika på länkarna vid tillfälle.Det finns två aspekter i det du frågar om: 1) kan man skruva till färger likadant på alla kameror i JPEG-konverteringen och 2) är de lila bra?
Svaret på första frågan är i alla fall på X-serien att du har fler filmsimuleringar och lite fler parametrar att skruva på i nyare kameror. Kolla t.ex. här för en sammanställning av filmsimuleringarna:
![]()
Supported Film Simulations For Each Fuji Camera - Fuji Resource
All film simulations for each Fuji X-series camera, organized into a table for easy comparison between cameras.fujiresource.com
Svaret på andra frågan.. tja, jag är ingen auktoritet eftersom jag utgår från råfilerna i första hand men jag tycker de är lika bra i det jag använt av JPEGarna. Det finns en del personer som uttrycker att de äldre modellerna hade lite mer personlighet och filmkänsla och att de nyare har blivit mer "mainstream". Kolla t.ex. här:
Om du tittar runt lite på recepten för de olika sensorgenerationerna på https://fujixweekly.com/ kanske du får en liten känsla för vad du kan göra och vad som skiljer mellan generationerna. Scrolla ned till "Film Simulation Recepies".
Men det är ju X-serien. Jag har inte riktigt hört samma sak om GFX men jag har inte letat efter sådan info heller.
Fotar ju raw med min Sony, så går säkert att få samma känsla, jag som bara inte vet hur man gör![]()
Kolla vad du får för din "V"... Är nämligen sugen på en sådan!Inte helt säker på vad du vill jag ska kolla ?..![]()