Just 27mm/2.8 - både gamla och nya versionen - är den enda gluggen jag inte skulle rekommendera. De har nämligen kända problem där nånting i autofokusen brakar ihop ibland och kameran säger "Turn off the camera and turn on again" gång på gång. Om felet uppträder kan man ibland få igång det genom att manuellt trycka in frontgluggen så långt det går (det rör ju på sig när det fokuserar) och sen starta kameran igen... men jag tror att det helt enkelt är något mekaniskt därinne som till slut går sönder.
Eftersom frontgluggen rör sig när man fokuserar är det nog lätt komma åt den så den går sönder, det förvärras ju av den rörliga delen har gängan där man kan sätta filter och motljusskydd. OK, jag har bara själv upplevt det på gamla versionen och mitt exemplar hamnade till slut i soptunnan. Var jag har läst gäller dock samma sak nya versionen också. Läs t.ex. här:
For the very first time, a Fujifilm Fujinon XF lens has stopped working, displaying the error message “Turn off the camera and turn on again” and we’ve done exactly that over and …
creativityinnovationsuccess.wordpress.com
Det är inte ofta jag pratar skit om mitt kära Fujifilm-system men just 27mm-gluggen gjorde mig besviken när jag insåg att många andra haft samma problem.
Nu har jag ett TT-artisan 27mm/2.8 för att täcka behovet av ett superlitet objektiv i den brännvidden. Långt ifrån det bästa objektivet jag har ur andra aspekter, men det är i alla fall litet och det kostade nästan ingenting på Blocket.
Och 27mm på Fujifilm motvarar inte direkt 28mm på Q3:s större sensor. Personligen föredrar jag 35mm-ekvivalent vilket på Fujifilm blir 23mm och det finns i både litet och läcker 2.0 och ett större och tekniskt bättre 1.4 nu (och en äldre version 1.4 som kan hittas begagnad). Andra vill ha bredare. Kanske kan man då titta på 18mm som finns i både 2.0 och 1.4 från Fujifilm som motsvarar Q3:s 28mm.
Fujifilm X-T5 med ett Fujinon XF 23mm f/1,4 R LM WR är min absoluta favoritkombination sen ett par år tillbaka, och är nog den kombination jag tagit bäst bilder med just för att jag gillar kombinationen.