Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Inte många hundralappar tyvärrHar kommit till den tråkiga insikten att nästa Panna kommer dröja några år då det är husköp på gång, så funderar på att avyttra några band. Vad är rimligt betalt för dessa? De är 26mm allihop.
Ajdå, där rök handpenningen!Inte många hundralappar tyvärr
Sjukt bra!
Riktigt bra band! Har @oddface börjat leverera i Mayspåsar?Fick leverans från @oddface idag! Sjukt nöjd med mitt första canvas. Tanken var att köra oem-spännet till men det trycker ihop bandet lite. (jag som inte tänkte helt klart när jag beställde)
Har ett pvd spänne som passar perfekt, dock ej skruvat men det är ingen risk att det lossnar va?
Färgen, känslan och längden var helt perfekt Trevlig helg risti
Riktigt bra! Haha nej brukar använda påsen som "underlägg" när jag byter band samt för att förvara band.Riktigt bra band! Har @oddface börjat leverera i Mayspåsar?
Snyggt! Har aldrig testat Corrigia men många pratar gott om dom, skulle du säga att dom lever upp till den väldigt höga prisbilden (ord.pris)?Namn: L10 Regia Marina
Tillverkare: Corrigia
Länk (URL) till bandet: https://corrigia.com/en/in-stock-sa...intage-fold-5-5mm-thick-with-steel-sew-in-gpf
Specifikation på detta exemplar: 26mm True Vintage Fold - 5,5mm Thick - with steel sew-in GPF
Varför du köpte detta band: sökte ett redigt band till min 47mm panna och ville gärna pröva ett lite kraftigare band. Gillade också färgen. Bandet var också NGT nedsatt och jag hade fått en bra rabattkod så priset blev riktigt bra.
Hur det är och känns: bandet är väldigt välgjort och var förvånansvärt mjukt och fint direkt när det kom. Nu använt det en månad och det har mjuknat lite till samt format sig efter klockan.
Betyg (skala 0 till 10): 9
Bilder (obligatoriskt!)
Ordinarie på detta skulle enligt deras hemsida vara 340 dollar och då med deras trevliga insydda spänne. Det är ju typish 2800 sek. Jag tycker det är för mycket. Skulle kunna tänka mig runt 2k för kvaliteten är det verkligen god både på band och spänne. Priset var ju sänkt och sedan hade jag en rabattkod så jag betalde 168 dollar alltså 1400 sek och det känns grymt prisvärt. Några gånger per år brukar det dyka upp koder som ger 30 eller 40% och då blir det prisvärt. Ska försöka dela koderna när jag får bästa gång. Köpt två band från dem och det är alltid fin kvalitet och snabb respons samt leverans.Snyggt! Har aldrig testat Corrigia men många pratar gott om dom, skulle du säga att dom lever upp till den väldigt höga prisbilden (ord.pris)?
Exakt den nyansen jag vill beställa Tack!Namn: Vinage Mustard Masterpiece
Tillverkare: Mr Tip Top Leather
Länk: http://www.mrtiptopleather.com (enklast att kontakta honom via instagram : https://www.instagram.com/mrtiptopleather/ )
Spec: 26/26mm, 130/80mm
Jag har kört detta band i några veckor nu på både 587an och 382an och tänkte att jag skriver en recension nu när det är lite färskt. Innan jag köpte detta strap hade jag även samma strap i lite rödare nyans till 911:an, så denna recension gäller även det strapet.
Strapet är ganska mjukt men ändå tjockt, robust och välgjort. Jag bad de köra lite ljusare sömmar (nästan vita) för att få en mer "vintage-feel", vilket jag nu i efterhand ångrar lite då jag tror det hade blivit ännu snyggare med sömmar i en lite mer krämigare nyans som matchar guldvisare och index bättre. Med rätt färg på sömmarna tror jag inte jag hade bytt band på 587:an på vääldigt länge.
Trots att jag säkert testat över 50 (eller kanske närmare 100) straps har jag fortfarande dålig koll på tekniska detaljer när det kommer till straps, så jag kan endast ge mina intryck av hur jag tycker det känns och hur det ser ut. Jag gillar straps med en sliten look, så min plan är att köra rätt hårt med detta strap tills det blir ännu mer slitet.
Betyg: X/10 - Svårt att sätta en siffra, men jag är supernöjd. Kvalitén känns inte sämre än straps jag provat från lite dyrare straptillverkare. Funderar redan på att beställda ett likadant med lite krämigare sömmar så det matchar index bättre. Eventuellt lite mörk-brunare så man får lite variation också.
.. och här är det lite rödare till 911an:
Är det "snabb fäste på banden från Mays Berlin om man klickar i ett fint i webshopen hos dem? eller måsta jag kontakta den om det?Namn: Mays Dark Grey 74 - White
Tillverkare: Mays Berlin
Länk: https://www.mays-berlin.com (fast just Dark Grey-versionen av 74 är slutsåld)
Spec: 24/24mm 125/75mm, med tuber och polerat skruv-Pre-v-spänne
På Panerai-museet i Florens hängdes det upp en gammal 6152/1 (med Angelus 8-dagarsverk) sittandes på ett band med 74 skrivet på. Det är lite oklart varför den siffran stod där, men teorin är att det helt enkelt är ett katalogiseringsnummer för muséet. Det har sedermera dykt upp fler klockor med siffror på.
Jag har haft ett par andra 74-band, men hade hört att Mays gjorde ett jäkligt bra. Dock hade jag redan köpt många ljusbruna band, så det fick bli ett mörkgrått istället.
Bandet är egentligen snarare ljusgrått än mörkgrått. Det är jämntjockt, mjukt, följsamt, men ändå med tillräcklig stuns för att passa på en panna. Jag kan även förtälja att det luktar gott. Mays (och hans käresta/kollega Anna) är verkligen duktiga på att få till hög kvalitetskänsla på band och hantverk. Stygnen är awesome, limningen stabil, hålen på rätt ställe, etc. Det som möjligen drar ner är att jag har några andra Mays-band som till och med är bättre. Mer om det längre ned i tråden
Betyg 8/10
Nu bilder!
Jag tror inte de gör snabbfäste enligt due. Jag tror ingen mer än Panerai gör det.Är det "snabb fäste på banden från Mays Berlin om man klickar i ett fint i webshopen hos dem? eller måsta jag kontakta den om det?
Det är den här varianten du menar va?Är det "snabb fäste på banden från Mays Berlin om man klickar i ett fint i webshopen hos dem? eller måsta jag kontakta den om det?
Förlåt om jag låter dum, det är jag säkert! men då monterar jag armbandet som på en vanlig klocka?Jag tror inte de gör snabbfäste enligt due. Jag tror ingen mer än Panerai gör det.
Yes!Det är den här varianten du menar va?
Ja, precis. Gör det istället. Köp vilket band från vilken tillverkare som helst till din due, och ta bort stången för snabbfäste.Förlåt om jag låter dum, det är jag säkert! men då monterar jag armbandet som på en vanlig klocka?
Ja, precis. Gör det istället. Köp vilket band från vilken tillverkare som helst till din due, och ta bort stången för snabbfäste.
Och om du handlar av Mays eller andra typiska Panerai-band-tillverkare, räkna med att bandet är tjockt, så kolla upp det ...
Yes uppfattade när jag var inne på deras hemsida. någon rekommendation för due 38? lite tjockare armbad kanske får klockan att se lite mer manlig ut?Ja, precis. Gör det istället. Köp vilket band från vilken tillverkare som helst till din due, och ta bort stången för snabbfäste.
Och om du handlar av Mays eller andra typiska Panerai-band-tillverkare, räkna med att bandet är tjockt, så kolla upp det ...
tror att ett tjockare band får klockan att se mindre utYes uppfattade när jag var inne på deras hemsida. någon rekommendation för due 38? lite tjockare armbad kanske får klockan att se lite mer manlig ut?
Det låter inte bra, vill ju att klockan ska ser maskulint ut. någon mer som kan bekräfta detta eller har något supertips till mig?tror att ett tjockare band får klockan att se mindre ut
Jag håller med Videll. Jag tycker dock att om du vill att klockan ska se stor ut, köp en stor klocka.Det låter inte bra, vill ju att klockan ska ser maskulint ut. någon mer som kan bekräfta detta eller har något supertips till mig?
Vill ju inte att det ska vara stor pga smala handleder, dock vill jag att utseendet på klockan ska se maning ut.Jag håller med Videll. Jag tycker dock att om du vill att klockan ska se stor ut, köp en stor klocka.
Tänk på att Panerai är gjorda för att vara stora. Precis som att en Hummer är och ska vara en stor bil, precis som att en Cooper mini ska vara en liten bil. Tänk dig tvärt om där, det kan se konstigt ut…Vill ju inte att det ska vara stor pga smala handleder, dock vill jag att utseendet på klockan ska se maning ut.
Säger inte att jag sitter inne med svaret. Men om jag tolkat vad du är ute efter rätt hade jag testat typ 3-3,5mm tjockt, inte avsmalnande utan 20/20. Men också se till att det inte är för tjockt vid bandhornen.Tror ni 3mm tjockt läderarmband på en Due 38 och för tjockt? Tacksam för svar. mvh kibo
Tror ni 3mm tjockt läderarmband på en Due 38 och för tjockt? Tacksam för svar. mvh kibo
Bra poäng. Så fort det är avsmalnande band så ser det mer dress ut.Säger inte att jag sitter inne med svaret. Men om jag tolkat vad du är ute efter rätt hade jag testat typ 3-3,5mm tjockt, inte avsmalnande utan 20/20. Men också se till att det inte är för tjockt vid bandhornen.
Klockan kanske inte ser större ut, men lite grövre look tror jag det kan bli.
Enig, fast ett avsmalnat band gör att klockan ser större ut enligt migBra poäng. Så fort det är avsmalnande band så ser det mer dress ut.