• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den helt rimligt nördiga Panerai-fokuserade bandrecensionstråden

Caravelle33

Vacheron
Sedan 5 minuter finns det haj hos @oddface. Skynda att fynda. Jag har redan beställt ett rött och ett mörkbrunt.
IMG_2750.jpeg
 

Ådi

Cartier
2-Faktor
Då var det min tur att beställa ett strap från allas vår gode @oddface
Som tur var så jobbar jag kväll idag, så jag var hemma när det skrällde till i brevlådan.
Fick i vanlig ordning hjälp med bandbyte…

IMG_4007.jpeg


IMG_4006.jpeg


Vad ska man säga då? Hög internationell klass säger jag, underbart hantverk!

IMG_4010.jpeg


IMG_4009.jpeg


Stort tack, Jonas, vi lär nog höras snart igen…

IMG_4014.gif
 

Caravelle33

Vacheron
Då var det min tur att beställa ett strap från allas vår gode @oddface
Som tur var så jobbar jag kväll idag, så jag var hemma när det skrällde till i brevlådan.
Fick i vanlig ordning hjälp med bandbyte…

IMG_4007.jpeg


IMG_4006.jpeg


Vad ska man säga då? Hög internationell klass säger jag, underbart hantverk!

IMG_4010.jpeg


IMG_4009.jpeg


Stort tack, Jonas, vi lär nog höras snart igen…

IMG_4014.gif
Snyggt! Kul att det finns andra som kollar runda hål.
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Då var det min tur att beställa ett strap från allas vår gode @oddface
Som tur var så jobbar jag kväll idag, så jag var hemma när det skrällde till i brevlådan.
Fick i vanlig ordning hjälp med bandbyte…

IMG_4007.jpeg


IMG_4006.jpeg


Vad ska man säga då? Hög internationell klass säger jag, underbart hantverk!

IMG_4010.jpeg


IMG_4009.jpeg


Stort tack, Jonas, vi lär nog höras snart igen…

IMG_4014.gif
Bra kombo 😎
IMG_4136.jpeg
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Har förstått det som att det är stört svårt att sy pga strukturen, men "side stitch" osv ska ju gå..
Rockan har sitt kalk-lager i huden, därav texturen. Kan liknas med skelett. Det är ingenting jag vill sätta mina dyra verktyg i.

Det finns säkert någon maskin som kan sy i det, men så ska man sy runt prickarna och stygnen blir ojämna. Träffar nålen en depo är det antingen nålen eller depon som spricker, och jag vet inte vad som skulle vara mest fördelaktigt.

Även krokodil/alligator har kalklager i sina fjäll - men inte i samma grad, och det mesta försvinner vid garvningen.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Rockan har sitt kalk-lager i huden, därav texturen. Kan liknas med skelett. Det är ingenting jag vill sätta mina dyra verktyg i.

Det finns säkert någon maskin som kan sy i det, men så ska man sy runt prickarna och stygnen blir ojämna. Träffar nålen en depo är det antingen nålen eller depon som spricker, och jag vet inte vad som skulle vara mest fördelaktigt.

Även krokodil/alligator har kalklager i sina fjäll - men inte i samma grad, och det mesta försvinner vid garvningen.
TIL something new. Tack för info.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ping @metamorfos - din tur att skina. 😄
Det här med band till Panerai är ju kul på riktigt.
Funderar på nästa band. Hade en trevlig och intressant dialog med @oddface som gav många nyttiga tips.

Om man är lite nördig, för det får man vara här tänker jag. Vad anses som ”mest DNA”?
Längd, tapered eller jämbrett, tjocklek, insytt spänne eller annat osv?
IMG_5547.jpeg
IMG_5548.jpeg

Det är batsignalen för mig - prata om band och DNA uppenbarligen!

Om man är lite nördig, för det får man vara här tänker jag. Vad anses som ”mest DNA”?
Längd, tapered eller jämbrett, tjocklek, insytt spänne eller annat osv?

Det finns olika skolor och mål med vad DNA betyder gör dig i Panerai-svängen-
1. Är det band liknande som de som satt på 6152-1 eller 3436 på 40talet?
2. Är det band linnande de som satt på PreV klockorna när Panerai kom till att bli kommerciellt i början av 90 talet.

Svarar på båda och ger lite exempel

1. 1940 talet. Då vill du ha band som kan fungera som en livremm, jag har haft turen att kika på orginal-paneraier med band från den tiden och banden är kort sagt - enorma. Här är ett orginal för att ge en bild, för det är alltid kul.

IMG_3805.jpeg


Bäst i klass här skulle jag säga är Kostas Straps i England - https://www.instagram.com/kostas.straps
Spännena är insydda, platta, och relativt tjocka. Kallas GPF spännen och är oftast graverade med det på baksidan, även kopiorna - och det får man tycka som man vill om.

2. 1990 talet. Det finns en mängd PreV band ute på marknaden, de har insydda spännen av en mindre modell än de GPF spännen som sitter i Vintage modellerna. Längden är ~80 / ~130 mm. Och ~ är med flit för de var inte exakta i hur banden gjordes, kunde vara 131mm eller 134mm. Berodde lite på hur de kände antar jag. En stark DNA grej där är hajband, och något jag vurmar starkt för.

Bäst i klass för sådan (mer än vår kära @oddface som har lite haj inne) - är Oleg Stephenko.

Både Kostas och Oleg kan hjälpa dig guidea vad du vill ha, och det du får klura på är vilken typ av DNA du vill ha.

Happy hunting, det är nu det roliga börjar!
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Det är batsignalen för mig - prata om band och DNA uppenbarligen!



Det finns olika skolor och mål med vad DNA betyder gör dig i Panerai-svängen-
1. Är det band liknande som de som satt på 6152-1 eller 3436 på 40talet?
2. Är det band linnande de som satt på PreV klockorna när Panerai kom till att bli kommerciellt i början av 90 talet.

Svarar på båda och ger lite exempel

1. 1940 talet. Då vill du ha band som kan fungera som en livremm, jag har haft turen att kika på orginal-paneraier med band från den tiden och banden är kort sagt - enorma. Här är ett orginal för att ge en bild, för det är alltid kul.

IMG_3805.jpeg


Bäst i klass här skulle jag säga är Kostas Straps i England - https://www.instagram.com/kostas.straps
Spännena är insydda, platta, och relativt tjocka. Kallas GPF spännen och är oftast graverade med det på baksidan, även kopiorna - och det får man tycka som man vill om.

2. 1990 talet. Det finns en mängd PreV band ute på marknaden, de har insydda spännen av en mindre modell än de GPF spännen som sitter i Vintage modellerna. Längden är ~80 / ~130 mm. Och ~ är med flit för de var inte exakta i hur banden gjordes, kunde vara 131mm eller 134mm. Berodde lite på hur de kände antar jag. En stark DNA grej där är hajband, och något jag vurmar starkt för.

Bäst i klass för sådan (mer än vår kära @oddface som har lite haj inne) - är Oleg Stephenko.

Både Kostas och Oleg kan hjälpa dig guidea vad du vill ha, och det du får klura på är vilken typ av DNA du vill ha.

Happy hunting, det är nu det roliga börjar!
Stort tack 🙏

Hur gärna man gillar all-in inser jag att ett band o spänne som livrem kanske är ett väl stort steg att ta. I vart fall inledningsvis.
Får sikta in mig på alternativ 2. Haj har varit utanför min comfort zone men kanske är dags att testa.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Stort tack 🙏

Hur gärna man gillar all-in inser jag att ett band o spänne som livrem kanske är ett väl stort steg att ta. I vart fall inledningsvis.
Får sikta in mig på alternativ 2. Haj har varit utanför min comfort zone men kanske är dags att testa.
Ett alternativ är att göra som @metamorfos säger men beställa bandet i en längd som passar din handled. Då får du alla detaljer, förutom flärpen då...
 
Topp