• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

D

Deleted member 21289

Guest
Fast det är ju inte konsekvent med att man måste ha t ex 50 inlägg för att annonsera/skriva i Lifestyle. Vissa har ju bara 20 och får behörighet att skriva där.
?!!!

Är det skillnad på folk och folk eller. @Leben eller @Hook får gärna förklara
 

Buckshot

Panerai
Kanske med ett tillägg att man kan använda den så länge man är på Level 1 så att säga. Tror att det finns risk annars att den spammas med frågor av folk som vill ha snabba svar för att den ligger som sticky.

Men väldigt bra initiativ. Tyvärr är det ju ett par medlemmar som har avregistrerat sig den senaste tiden av olika anledningar men gemensamt på grund av stämningen.
Hur gör man för att avregistrera sig?
 

ETMC

Omega
Passar på att ställa en till fråga, denna gången om regelverket som @Leben hänvisar till ovan då jag inte finner något förtydligande rörande min fråga. Om detta istället skulle tas via PM får admin gärna ta bort posten.

Vad är motiveringen rörande 50 poster för att kunna posta i Lifestyle? Följer avdelningen dagligen och hade gärna varit med i diskussioner rörande film, kläder, mat, mm. men vill inte posta en massa strunt för att komma upp i postcounten. Även om det är ett klockforum är det ju en lysande plattform för att diskutera en rad olika ämnen med olika fantaster.

Finns det en anledning till att begränsningen är högre än för att posta annonser på forumet?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Passar på att ställa en till fråga, denna gången om regelverket som @Leben hänvisar till ovan då jag inte finner något förtydligande rörande min fråga. Om detta istället skulle tas via PM får admin gärna ta bort posten.
Vad är motiveringen rörande 50 poster för att kunna posta i Lifestyle? Följer avdelningen dagligen och hade gärna varit med i diskussioner rörande film, kläder, mat, mm. men vill inte posta en massa strunt för att komma upp i postcounten. Även om det är ett klockforum är det ju en lysande plattform för att diskutera en rad olika ämnen med olika fantaster.
Finns det en anledning till att begränsningen är högre än för att posta annonser på forumet?
Åter igen utan att veta svarar jag vad jag tror. Se Lifestyle som en bonusavdelning till klockforumet. Först är du här för att du är klockintresserad och bidrar i trådarna, sedan kan du gaffla annat... Att bara lurka lite ger alltså inte full tillgång, tror jag :)
 

HebbeM3

Omega
Ny fråga.
En nyare sportrolle i stål komplett set men utan stämpel i certet? Vad har det för betydelse? Garanti? Något man ska akta sig för?
 

baremo

Breitling
Oklart om detta är rätt tråd att fråga i, men som nybörjare gör jag ett försök.
Det är så att jag inom kort ska till Stockholm och tänker då besöka någon lämplig klockbutik. Är ute efter en Omega Seamaster antingen nya 42mm eller föregångaren
41mm. Först och främst vill jag kunna prova dessa två modeller då jag har relativt tunna handleder 16,5cm, se om jag kan bära dessa helt enkelt.

Är dock inte helt bekväm i situationen att kliva in dessa exklusiva butiker, har ni några tips på butik eller bara generellt till nybörjaren?
Om postat i fel tråd får ni ta bort detta inlägg :)
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Oklart om detta är rätt tråd att fråga i, men som nybörjare gör jag ett försök.
Det är så att jag inom kort ska till Stockholm och tänker då besöka någon lämplig klockbutik. Är ute efter en Omega Seamaster antingen nya 42mm eller föregångaren
41mm. Först och främst vill jag kunna prova dessa två modeller då jag har relativt tunna handleder 16,5cm, se om jag kan bära dessa helt enkelt.

Är dock inte helt bekväm i situationen att kliva in dessa exklusiva butiker, har ni några tips på butik eller bara generellt till nybörjaren?
Om postat i fel tråd får ni ta bort detta inlägg :)
Tycker du kan kliva in i vilken butik du vill, exklsiv eller inte.

Tänk så här: de ska vara glada att ha mig som kund
 

Makkanxd

Rolex
Oklart om detta är rätt tråd att fråga i, men som nybörjare gör jag ett försök.
Det är så att jag inom kort ska till Stockholm och tänker då besöka någon lämplig klockbutik. Är ute efter en Omega Seamaster antingen nya 42mm eller föregångaren
41mm. Först och främst vill jag kunna prova dessa två modeller då jag har relativt tunna handleder 16,5cm, se om jag kan bära dessa helt enkelt.

Är dock inte helt bekväm i situationen att kliva in dessa exklusiva butiker, har ni några tips på butik eller bara generellt till nybörjaren?
Om postat i fel tråd får ni ta bort detta inlägg :)
Klart du ska in och testa :) såg att Krons hade flera i lager igår iallafall :)
 

baremo

Breitling
Tycker du kan kliva in i vilken butik du vill, exklsiv eller inte.

Tänk så här: de ska vara glada att ha mig som kund
Tack!:)

Klart du ska in och testa :) såg att Krons hade flera i lager igår iallafall :)
Spännande, får kika vart det ligger så blir det en tur förbi där och en förhoppning om ett bra bemötande.

Ska ju inte sticka under stolen med att jag är ytterst tveksam till att det blir ett köp direkt på plats, för mig känns det helt naturligt
att man behöver tid att överlägga ett inköp av denna kalibern, trots allt en hel del pengar för oss dödliga :D
Men kan tänka mig att en säljare kanske uppfattar det rakt av som att det inte blir någon affär? Hur brukar det gå till :)
 

Makkanxd

Rolex
Tack!:)


Spännande, får kika vart det ligger så blir det en tur förbi där och en förhoppning om ett bra bemötande.

Ska ju inte sticka under stolen med att jag är ytterst tveksam till att det blir ett köp direkt på plats, för mig känns det helt naturligt
att man behöver tid att överlägga ett inköp av denna kalibern, trots allt en hel del pengar för oss dödliga :D
Men kan tänka mig att en säljare kanske uppfattar det rakt av som att det inte blir någon affär? Hur brukar det gå till :)
Det ligger centralt och bra :)
Bara säga som det är! Tror de flesta går in och testar innan de bestämmer sig :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack!:)


Spännande, får kika vart det ligger så blir det en tur förbi där och en förhoppning om ett bra bemötande.

Ska ju inte sticka under stolen med att jag är ytterst tveksam till att det blir ett köp direkt på plats, för mig känns det helt naturligt
att man behöver tid att överlägga ett inköp av denna kalibern, trots allt en hel del pengar för oss dödliga :D
Men kan tänka mig att en säljare kanske uppfattar det rakt av som att det inte blir någon affär? Hur brukar det gå till :)
Du oroar dig helt i onödan. Bara för att en butik säljer dyra klockor betyder det inte att du inte skulle vara välkommen. Om du dessutom pratar med säljaren och förklarar hur dina tankar går kring köpet kommer du säkert få den hjälp du behöver. Bra säljare har nöjda kunder, med allt vad det innebär :)
 

Admm

KS Explorers Club
Oklart om detta är rätt tråd att fråga i, men som nybörjare gör jag ett försök.
Det är så att jag inom kort ska till Stockholm och tänker då besöka någon lämplig klockbutik. Är ute efter en Omega Seamaster antingen nya 42mm eller föregångaren
41mm. Först och främst vill jag kunna prova dessa två modeller då jag har relativt tunna handleder 16,5cm, se om jag kan bära dessa helt enkelt.

Är dock inte helt bekväm i situationen att kliva in dessa exklusiva butiker, har ni några tips på butik eller bara generellt till nybörjaren?
Om postat i fel tråd får ni ta bort detta inlägg :)
Förstår vad du menar!
Kan kännas exklusivt bara att gå igenom en sluss för att då titta på ett par dinkor ( Nymans, LWS, Rob).
Som andra redan skrivit ska de vara glada om de får dig som kund, och de som jobbar där begriper mycket väl att många som kommer in bara vill titta och/eller göra sitt första köp och är lite nervösa.
Mitt tips om du endast vill kika på Omegan är att gå till NKs klockbutik, den som ligger bredvid Krons, då jag varit där 2 gånger och aldrig mer igen eftersom jag tyckte de var oerhört okunniga. Så vill du endast testa och inte fråga om tekniska funktioner skulle jag gå dit och höra ifall de har den nya Seamastern inne :) De 2 jag pratat med har varit väldigt vänliga, men okunniga.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Förstår vad du menar!
Kan kännas exklusivt bara att gå igenom en sluss för att då titta på ett par dinkor ( Nymans, LWS, Rob).
Som andra redan skrivit ska de vara glada om de får dig som kund, och de som jobbar där begriper mycket väl att många som kommer in bara vill titta och/eller göra sitt första köp och är lite nervösa.
Mitt tips om du endast vill kika på Omegan är att gå till NKs klockbutik, den som ligger bredvid Krons, då jag varit där 2 gånger och aldrig mer igen eftersom jag tyckte de var oerhört okunniga. Så vill du endast testa och inte fråga om tekniska funktioner skulle jag gå dit och höra ifall de har den nya Seamastern inne :) De 2 jag pratat med har varit väldigt vänliga, men okunniga.
Jag vill inte förringa din upplevelse, men jag tycker det är lite i överkant att kalla alla säljare i en butik okunniga. Tänk dig att du arbetar i en butik som säljer låt säga 8-10 olika märken där varje märke har minst 15 olika modeller. Det är i runda slängar 150 olika klockor som du då skulle förväntas ha detaljkunskaper om. Jag vet många gånger mer om klockan jag besöker butiken för att klämma på än vad säljaren gör, men det är för att jag endast behövt fördjupa mig i just den modellen, jag skulle inte kalla säljaren för okunnig av den anledningen. Då tycker jag det är värre när säljaren kommer med rena felaktigheter istället för att erkänna att hen bara har grundläggande kunskap om just det uret. Men annars var det ju ett bra tips på ställe att gå om man vill klämme först :)
 

Makkanxd

Rolex
Förstår vad du menar!
Kan kännas exklusivt bara att gå igenom en sluss för att då titta på ett par dinkor ( Nymans, LWS, Rob).
Som andra redan skrivit ska de vara glada om de får dig som kund, och de som jobbar där begriper mycket väl att många som kommer in bara vill titta och/eller göra sitt första köp och är lite nervösa.
Mitt tips om du endast vill kika på Omegan är att gå till NKs klockbutik, den som ligger bredvid Krons, då jag varit där 2 gånger och aldrig mer igen eftersom jag tyckte de var oerhört okunniga. Så vill du endast testa och inte fråga om tekniska funktioner skulle jag gå dit och höra ifall de har den nya Seamastern inne :) De 2 jag pratat med har varit väldigt vänliga, men okunniga.
Kan väl bara smyga in och säga att de inte hade nya seamastern igår. Annars är NK ett smidigt och avslappnat ställe att testa på, det håller jag med om!
 

Admm

KS Explorers Club
Jag vill inte förringa din upplevelse, men jag tycker det är lite i överkant att kalla alla säljare i en butik okunniga. Tänk dig att du arbetar i en butik som säljer låt säga 8-10 olika märken där varje märke har minst 15 olika modeller. Det är i runda slängar 150 olika klockor som du då skulle förväntas ha detaljkunskaper om. Jag vet många gånger mer om klockan jag besöker butiken för att klämma på än vad säljaren gör, men det är för att jag endast behövt fördjupa mig i just den modellen, jag skulle inte kalla säljaren för okunnig av den anledningen. Då tycker jag det är värre när säljaren kommer med rena felaktigheter istället för att erkänna att hen bara har grundläggande kunskap om just det uret. Men annars var det ju ett bra tips på ställe att gå om man vill klämme först :)
Det förstår jag också, pratade med 2 olika asiater vid tillfällena och vill inte dra några slutsatser men misstänker att dem finns där för att underlätta kommunikationen för asiatiska kunder som besöker Stockholm.
Såklart det inte gäller alla som jobbar där, men jag lyckades få 2 okunniga, och med okunniga menar jag inte att det ska veta vilken Caliber som tickar inuti klockan. Det var mer att de inte visste att det fanns en blå tavla till motsvarande modell ( seamaster ) när jag frågade efter en.
 

baremo

Breitling
Förstår vad du menar!
Kan kännas exklusivt bara att gå igenom en sluss för att då titta på ett par dinkor ( Nymans, LWS, Rob).
Som andra redan skrivit ska de vara glada om de får dig som kund, och de som jobbar där begriper mycket väl att många som kommer in bara vill titta och/eller göra sitt första köp och är lite nervösa.
Mitt tips om du endast vill kika på Omegan är att gå till NKs klockbutik, den som ligger bredvid Krons, då jag varit där 2 gånger och aldrig mer igen eftersom jag tyckte de var oerhört okunniga. Så vill du endast testa och inte fråga om tekniska funktioner skulle jag gå dit och höra ifall de har den nya Seamastern inne :) De 2 jag pratat med har varit väldigt vänliga, men okunniga.
Kommer definitivt att ta en tur förbi NK's klockbutik (visste inte om att den fanns), är nog det perfekta stället för att "klämma och känna" på uren och få en känsla, tack för den :)
 
Topp