• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

baremo

Breitling
Enligt mig ganska mycket. Du behöver aldrig fundera på äkthet och skulle något mot förmodan vara fel med klockan så är det bara att föra dit den igen :) Jag har köpt alla klockor nya men endast en av den lokala AD:n. Jag kom ändå ner till ett väldigt bra pris och fick otroligt bra service. Ser det även som bra för framtiden, om något skulle hända med t.ex. min Tag Heuer skulle jag inte dra mig för att gå ner till dem och ha dem att åtgärda det på garantin då jag ändå är en betalande kund och främst (från och med detta köp) en återkommande kund.
Tack för svar.
Nej precis, att jag slipper fundera över äkthet eller hanteringen tiden efter köp vid ev. fel är definitivt värt mycket för en okunnig förstagångsköpare som mig. Därav kommer jag vara beredd att betala premium för detta gentemot andra typer av handlare/säljare. När jag blir mer världsvan i klockvärden så kommer jag säkerligen vara benägen att vidga mina vyer lite.

Detta blir lite Off Topic, men om du lär dig lite förhandlingsteknik har du nytta av det på många håll i livet. Det är förvisso mycket som skiljer en tuff affärsförhandling i näringslivet från att pruta på nattmarknaden i Thailand, men många saker är ganska lika och människor fungerar rätt lika på det stora hela. Så spana in en fem-tio Youtube-videos om förhandlingsteknik.

Allt detta sagt, det skadar aldrig att i en butik fråga "Kan du göra något på priset?". Om du får ett nej kan du alltid ställa frågan "Kan du göra något annat då? T.ex. skicka med en XXX". Detta annat kan vara löfte om billigare service första gången, ett billigt kvartsur till sambon/barnet eller ett fodral eller nåt. Du ska självklart inte vara jobbig eller påstridig - det är lättare att pruta om affärsbiträdet tycker du är en trevlig person. Sånt här funkar generellt bättre i små affärer där det är ägaren eller nån annan betrodd person som du pratar med. Men det är inte omöjligt i stora butiker heller - jag har förhandlat innehållet i ett paketpris på NetonNets lagershop. :)
Övning ger träning.

Kommer bli spännande detta, dels upplevelsen av klockaffärerna, klämma känna och ev. förhandling/prutning. Tar med mig dessa tips/råd och får kika på lite videos som förberedelse. Tack. Nu på lördag bär det av :D
 

Rivalen

Rolex
@baremo Jag skulle också vara beredd att betala mer hos AD än hos t ex uret.se, men som sagt frågan måste vara fri. Bara säljaren vet vad han vill göra för att få sälja. Det är inte säkert att han är så mycket dyrare. Han vet ju hur konkurrensen ser ut utan att du stavar det för honom. Som sagt, trevlig stämning är bra miljö för att samtala om priset. Lycka till!
Edit - dessutom lever vi ju i Black Friday eran, så bara det borde skapa stämning för bra erbjudanden.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag visste inte riktigt om frågan passade bäst här eller i Kobra Kai men chansar här med risk för en dum fråga med enkelt svar... :D

Vad fyller kompassen för funktion på Sarb017 a.k.a. Alpinisten och liknande modeller? Jag kanske har missförstått det hela men som jag uppfattat det är det en statisk kompass som man roterar manuellt mha kronan. Motverkar inte det hela syftet med en kompass...?

Bild skamlöst stulen från internet.

serveimage.jpg
serveimage
 

Vågen

Breitling
Enligt mig ganska mycket. Du behöver aldrig fundera på äkthet och skulle något mot förmodan vara fel med klockan så är det bara att föra dit den igen :) Jag har köpt alla klockor nya men endast en av den lokala AD:n. Jag kom ändå ner till ett väldigt bra pris och fick otroligt bra service. Ser det även som bra för framtiden, om något skulle hända med t.ex. min Tag Heuer skulle jag inte dra mig för att gå ner till dem och ha dem att åtgärda det på garantin då jag ändå är en betalande kund och främst (från och med detta köp) en återkommande kund.

Det här med äkthet från AD. Om man hittar en klocka utomlands hos en AD, kan man alltid vara säker på att klockan är äkta eller finns det länder där man bör vara på sin vakt? Tänker mig tex Thailand, Indien, Sri Lanka...
 

LI0N

Panerai
Det här med äkthet från AD. Om man hittar en klocka utomlands hos en AD, kan man alltid vara säker på att klockan är äkta eller finns det länder där man bör vara på sin vakt? Tänker mig tex Thailand, Indien, Sri Lanka...

Det där undrade jag också över när jag skulle köpa min första Breitling, jag var nojjig som fan! Det bästa du kan göra enligt mig är att gå in på tillverkarens hemsida och se om butiken är en auktoriserad återförsäljare, finns butiken där skall det inte vara några problem.
Det är alltid bra att gå på magkänsla också, känns butiken skum och personalen är skit så ska du inte handla därifrån.
 

baremo

Breitling
Tänkte att jag lite kort bara delar med mig av helgens besök på NK, KRONS, FRANKS UR och Rob Engström. Bör nämnas att just denna "black-friday helg" så var
stan helt övermättad med alla shoppingglada rea-jägare.

Både NK och KRONS hade vid tiden för mitt besök otroligt mycket kunder, så till deras försvar så var det inte konstigt att de inte hade möjligheten till
en bra service och bemötande. På båda dessa butiker blev det inte mer än ett besök i lokalen och kikade lite.

FRANKS UR - här fick vi ett trevligt bemötande och hjälp från första stund. Provade lite olika Seamasters och fick lyssna på en föreläsning i säljsnack. Blev positivt överraskad i denna butik. De började prata om att ge ett "bra pris" utan att jag gett sken av att det skulle bli affär där och då. Enda som blir ett litet minus är
att engelskan var något knackig från säljaren.

ROB ENGSTRÖM - Började allt annat än bra. Jag och sambon hade stora problem att klura ut hur denna säkerhetssluss fungerade. Innan vi förstod att vi båda
fick lov att stå, i princip på varandra, på den röda mattan i slussen för att det skulle gå att öppna nästa dörr. Lite lagom bra start då detta var första butiken vi besökte.
Efter att ha kikat lite i butiken så fick vi hjälp av en N**s som var mycket trevlig och proffsig. Höll diskussionen på min kunskapsnivå och jag fick prova det som fanns inne av Seamasters (endast den äldre modellen). Han skulle undersöka vilken upplaga av urverket 2500x som satt i klockan som jag blev intresserad av. Den svarta äldre modellen. På väg ut så fick vi lite skämtsamt en liten påminnelse av vakten att vi inte skulle glömma att hålla oss på mattan i slussen för att ta oss ut.
Kortfattat - väldigt bra besök hos ROB.

Slutsats - Efter att ha provat nya och gamla Seamastern så har jag konstaterat att den äldre passar mina smala handleder mycket bättre. Den svarta känns även som den passar till nästan alla tillfällen. Den nya var större och något klumpigare. Vågorna var inget som föll mig i smaken direkt, var inte riktigt lika stilren som föregångaren.
Nu blir nästa steg att hitta rätt objekt beg eller ny. Det får tiden utvisa.

Ursäkta den långa texten :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Finns det något standardmått för skruvarna i den här typen av länk? Jag kikade lite hos diverse järnaffärer och det minsta i deras sortiment verkar vara 2.5mm. Kan det räcka tro eller behöver man köpa någon typ av specialverktyg?
 

Bilagor

  • serveimage.jpg
    serveimage.jpg
    58.2 KB · Visningar: 6

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Finns det något standardmått för skruvarna i den här typen av länk? Jag kikade lite hos diverse järnaffärer och det minsta i deras sortiment verkar vara 2.5mm. Kan det räcka tro eller behöver man köpa någon typ av specialverktyg?

Det minsta jag hittade i vanliga affärer var för stort. Köpte istället ett skruvmejselkit med räta mejslar från 0,5 mm och upp från https://www.cousinsuk.com/ .. men det finns säkert många billigare butiker med, inklusive Ali Express.

Edit: Den jag köpte var https://www.cousinsuk.com/product/bergeon-chromium-plated-9-pieces-rs
 
  • Like
Reactions: HSK

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Finns det något standardmått för skruvarna i den här typen av länk? Jag kikade lite hos diverse järnaffärer och det minsta i deras sortiment verkar vara 2.5mm. Kan det räcka tro eller behöver man köpa någon typ av specialverktyg?

Mer info:

Läs gärna lite i forumet om fixande: https://klocksnack.se/forums/hemslöjd-modd-och-fix.12/

Den här tråden har många bra tips: https://klocksnack.se/threads/börja-mecka-beställa-verktyg-mm.57023/
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Finns det något standardmått för skruvarna i den här typen av länk? Jag kikade lite hos diverse järnaffärer och det minsta i deras sortiment verkar vara 2.5mm. Kan det räcka tro eller behöver man köpa någon typ av specialverktyg?
Jag förstår det som att det är skruvar du är ute efter och inte mejslar? Små skruvar (1 mm, 1,3 mm osv) brukar gå att få tag på i hobbyaffärer. Testa annars skomakaren. Finns också nåt vettigt här: https://www.fyndare.se/hemmet/verkt...oH-Yl0AOK9SoqDuRFaNJ9bv0AH6NaE90aAoShEALw_wcB
 
Bör man oroa sig över om klockhållaren i windern sträcker länken på längre sikt? Tycker det är ganska ordentlig spänst i fjädern. Windern är en modalo saturn mv3.
20181130_072820.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag förstår det som att det är skruvar du är ute efter och inte mejslar? Små skruvar (1 mm, 1,3 mm osv) brukar gå att få tag på i hobbyaffärer. Testa annars skomakaren. Finns också nåt vettigt här: https://www.fyndare.se/hemmet/verkt...oH-Yl0AOK9SoqDuRFaNJ9bv0AH6NaE90aAoShEALw_wcB
Ursäkta, det var jag som uttryckte mig lite klumpigt. Jag har en klocka på ingång som har den här typen av länk och skulle behöva en passande mejsel men det minsta som verkar gå att hitta i butik är 2.5mm.
 

Puryeah

Panerai
Är det något speciellt man ska tänka på vid köp av klocka från Chrono24? Sett att ni rört ämnet lite i tråden. Inget som säger att jag kommer handla en dyrare klocka därifrån men känns lockande på många sätt pga utbudet och att priserna kan vara väldigt fördelaktiga. Trusted checkout kollar jag endast på. Ska man försöka hålla sig inom EU pga moms och tull eller kan man ibland ändå spara pengar oavsett om man tar den ”smällen” via ett köp från t. ex USA?

De flesta på trusted checkout verkar vara företag, är det endast gråhandlare det handlar om då eller?

Ska dock ta en liten runda i Göteborg med omnejd och kolla runt hos några AD’s snart så som en annan här i tråden gjorde. Har handlat hos Jälmers ur i Borås förra året och den butiken gillade jag skarpt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är det något speciellt man ska tänka på vid köp av klocka från Chrono24? Sett att ni rört ämnet lite i tråden. Inget som säger att jag kommer handla en dyrare klocka därifrån men känns lockande på många sätt pga utbudet och att priserna kan vara väldigt fördelaktiga. Trusted checkout kollar jag endast på. Ska man försöka hålla sig inom EU pga moms och tull eller kan man ibland ändå spara pengar oavsett om man tar den ”smällen” via ett köp från t. ex USA?

De flesta på trusted checkout verkar vara företag, är det endast gråhandlare det handlar om då eller?

Ska dock ta en liten runda i Göteborg med omnejd och kolla runt hos några AD’s snart så som en annan här i tråden gjorde. Har handlat hos Jälmers ur i Borås förra året och den butiken gillade jag skarpt.
Nästan allt på c24 är gråhandlare. ADs säljer inte stora märken online. Min bild av USA-köp är att det inte lönar sig när man räknar in moms+tull, valutakursen är för dålig just nu. Inget "slinker igenom" från USA heller om det är deklarerat korrekt (vilket det måste vara för att försäkringen ska gälla för frakten).
 

Puryeah

Panerai
Nästan allt på c24 är gråhandlare. ADs säljer inte stora märken online. Min bild av USA-köp är att det inte lönar sig när man räknar in moms+tull, valutakursen är för dålig just nu. Inget "slinker igenom" från USA heller om det är deklarerat korrekt (vilket det måste vara för att försäkringen ska gälla för frakten).


Tack för svar! Blir nog ett köp genom AD. Lite roligare upplevelse dessutom.
 

Ludenhus

Breitling
Är det något speciellt man ska tänka på vid köp av klocka från Chrono24? Sett att ni rört ämnet lite i tråden. Inget som säger att jag kommer handla en dyrare klocka därifrån men känns lockande på många sätt pga utbudet och att priserna kan vara väldigt fördelaktiga. Trusted checkout kollar jag endast på. Ska man försöka hålla sig inom EU pga moms och tull eller kan man ibland ändå spara pengar oavsett om man tar den ”smällen” via ett köp från t. ex USA?

De flesta på trusted checkout verkar vara företag, är det endast gråhandlare det handlar om då eller?
Mitt tips är att alltid starta en konversation i chatten med säljaren, och försök få ut så mycket information av klockan och dess historia som möjligt. Då kan du också se om säljaren verkar seriös eller inte och att bygga en relation är aldrig fel om du skulle vilja reklamera klockan eller annat problem skulle uppstå.
 

Puryeah

Panerai
Mitt tips är att alltid starta en konversation i chatten med säljaren, och försök få ut så mycket information av klockan och dess historia som möjligt. Då kan du också se om säljaren verkar seriös eller inte och att bygga en relation är aldrig fel om du skulle vilja reklamera klockan eller annat problem skulle uppstå.

Låter väldigt vettigt! Tack
 

umeåac

Cartier
2-Faktor
Som nybliven klockentusiast har jag börjat samla på mig några klockor, fler än jag kan omsätta i användning. Tänkte lägga bort en eller två en period och funderar på hur man gör det smartast. Är både kvarts och automatare. Bara låta dem gå tills dess de stannar, ta ur batteriet, skruva ut kronan?
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Som nybliven klockentusiast har jag börjat samla på mig några klockor, fler än jag kan omsätta i användning. Tänkte lägga bort en eller två en period och funderar på hur man gör det smartast. Är både kvarts och automatare. Bara låta dem gå tills dess de stannar, ta ur batteriet, skruva ut kronan?
Automaten låter du bara gå tills den stannar :) kvartsarna kan du dra ut kronan på för att spara batteri, men tänk i så fall på att inte låta dem vistas i fuktiga miljöer då fukt mycket enklare kan tränga in när kronan inte är inskruvad.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Som nybliven klockentusiast har jag börjat samla på mig några klockor, fler än jag kan omsätta i användning. Tänkte lägga bort en eller två en period och funderar på hur man gör det smartast. Är både kvarts och automatare. Bara låta dem gå tills dess de stannar, ta ur batteriet, skruva ut kronan?
Som tidigare sagts, låt automaterna stanna bara. Kvartsarna kan bero på tycker jag. Vet du med dig att det är ett tag sedan batterierna byttes så skulle jag låta dom ligga tills dom stannar innan jag plockade ur batterierna. Är dom nybytta så drar du ut kronan och låter dom ligga i klocklådan (vilken vi hoppas har en bra miljö inuti)
 

umeåac

Cartier
2-Faktor
Som tidigare sagts, låt automaterna stanna bara. Kvartsarna kan bero på tycker jag. Vet du med dig att det är ett tag sedan batterierna byttes så skulle jag låta dom ligga tills dom stannar innan jag plockade ur batterierna. Är dom nybytta så drar du ut kronan och låter dom ligga i klocklådan (vilken vi hoppas har en bra miljö inuti)
Ok, tack. Man skulle kunna lägga ned klockorna tillsammans med såna där små påsar med kulor i som drar åt sig ev fukt.
 
Topp