Tack för svar.Enligt mig ganska mycket. Du behöver aldrig fundera på äkthet och skulle något mot förmodan vara fel med klockan så är det bara att föra dit den igen Jag har köpt alla klockor nya men endast en av den lokala AD:n. Jag kom ändå ner till ett väldigt bra pris och fick otroligt bra service. Ser det även som bra för framtiden, om något skulle hända med t.ex. min Tag Heuer skulle jag inte dra mig för att gå ner till dem och ha dem att åtgärda det på garantin då jag ändå är en betalande kund och främst (från och med detta köp) en återkommande kund.
Nej precis, att jag slipper fundera över äkthet eller hanteringen tiden efter köp vid ev. fel är definitivt värt mycket för en okunnig förstagångsköpare som mig. Därav kommer jag vara beredd att betala premium för detta gentemot andra typer av handlare/säljare. När jag blir mer världsvan i klockvärden så kommer jag säkerligen vara benägen att vidga mina vyer lite.
Detta blir lite Off Topic, men om du lär dig lite förhandlingsteknik har du nytta av det på många håll i livet. Det är förvisso mycket som skiljer en tuff affärsförhandling i näringslivet från att pruta på nattmarknaden i Thailand, men många saker är ganska lika och människor fungerar rätt lika på det stora hela. Så spana in en fem-tio Youtube-videos om förhandlingsteknik.
Allt detta sagt, det skadar aldrig att i en butik fråga "Kan du göra något på priset?". Om du får ett nej kan du alltid ställa frågan "Kan du göra något annat då? T.ex. skicka med en XXX". Detta annat kan vara löfte om billigare service första gången, ett billigt kvartsur till sambon/barnet eller ett fodral eller nåt. Du ska självklart inte vara jobbig eller påstridig - det är lättare att pruta om affärsbiträdet tycker du är en trevlig person. Sånt här funkar generellt bättre i små affärer där det är ägaren eller nån annan betrodd person som du pratar med. Men det är inte omöjligt i stora butiker heller - jag har förhandlat innehållet i ett paketpris på NetonNets lagershop.
Övning ger träning.
Kommer bli spännande detta, dels upplevelsen av klockaffärerna, klämma känna och ev. förhandling/prutning. Tar med mig dessa tips/råd och får kika på lite videos som förberedelse. Tack. Nu på lördag bär det av