• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den inkluderande tråden om open source!

Absolut, det gör man också ibland, väljer att bra bli mailad om jobbet inte går bra.
Men problemet kvarstår att du inte kan vara helt säker på om det fungerar hela vägen eftersom du inte får mail om inte jobbet går bra, men du får inte heller mail om ex.vis mailsystemet på den servern inte fungerar som det skall, eller scheduleraren lägger av helt.

Det förstås, den biten tänkte jag faktiskt inte på. Borde känt till den när jag var på ett ställe där alla anställda fick mail vid varje körd backup och diskkontroll. Det var fyra-fem per dag som serveransvarige tyckte att alla behövde, eller inte orkade lägga om från en maillista till sin personliga mail :)

Jag lastade ner ett par 10 timmars mp4 filer med syrsor och fågelsång från Youtube och konverterade dem till mp3 med ffmpeg och så bytte jag bakgrundsbild. Det är skitväder ute men här inne har jag sommarfeeling :)
Screenshot_20200222_140203.png

Det förstås, den biten tänkte jag faktiskt inte på. Borde känt till den när jag var på ett ställe där alla anställda fick mail vid varje körd backup och diskkontroll. Det var fyra-fem per dag som serveransvarige tyckte att alla behövde, eller inte orkade lägga om från en maillista till sin personliga mail :)
Jag samlar allt jag vill ha koll på till ett och samma mail som jag får en gång om dagen. I detta mail står då antal lyckade / misslyckade jobb, samt en summering av dom misslyckade (om något). Får jag inget mail alls blir jag riktigt nervös. :hilarious:

Jag samlar allt jag vill ha koll på till ett och samma mail som jag får en gång om dagen. I detta mail står då antal lyckade / misslyckade jobb, samt en summering av dom misslyckade (om något). Får jag inget mail alls blir jag riktigt nervös. :hilarious:
Jag konsultar, har många mindre företag som kör Linux/BSD på ett eller flera system, kan inte hålla ordning på alla mail som skall/inte skall komma in. Därför gillar jag såna här system som kan fånga en "silent failure".
Typ vecko/månadsbackuper, slutar det komma är det riktigt lätt att det faller i glömska fullständigt.

Yo,
Är på gång att uppgradera min stationära burk med fräscha prylar.
Rubbet egentligen (mobo, processor, ram osv), förutom disken som innehåller OpenSuse.
Nu till frågan : Hur är det med diskar med befintligt OS? Är det bara tuta och köra eller måste man konfigurera så att GUID hittas av systemet?
Startfilerna på min disk finns på GUID partition table, inte MBR.
Vill inte ominstallera OS'et i onödan.

* Det blir en AMD denna gång! Lite trött på Intels säkerhetsbrister och hur illa de prissatt sina processorer innan AMD tog upp kampen. 12 kärnor / 24 ht och 32 gb ram blir najs. :)

Senast ändrad:
Jag hade gjort en nyinstallation och eventuellt endast behållit /home. Det är ju en hel del hårdvaruspecifikt som kommer med det nya moderbordet. Jag kör själv rsync bu mappvis av mitt system som jag enkelt kan överföra till en ny dator vid behov. Då slipper jag trassla till det med gamla konfigfiler.

Jag hade gjort en nyinstallation och eventuellt endast behållit /home. Det är ju en hel del hårdvaruspecifikt som kommer med det nya moderbordet. Jag kör själv rsync bu mappvis av mitt system som jag enkelt kan överföra till en ny dator vid behov. Då slipper jag trassla till det med gamla konfigfiler.

Ja.. en nyinstallation tar ju inte många minuter egentligen men det är alla finjusteringar som tar låång tid.
Allt från hur skrivbordet ska se ut till diverse databaser och konfigfiler som instruerar hur program ska bete sig.
Om alla finjusteringar hänger med om jag gör backup på /home är det ju klart värt en nyinstallation!
Jag gör normalt speglingar på hela disken så jag har aldrig gjort backup och återställt endast /home. Följer permissioner osv med?

Ja.. en nyinstallation tar ju inte många minuter egentligen men det är alla finjusteringar som tar låång tid.
Allt från hur skrivbordet ska se ut till diverse databaser och konfigfiler som instruerar hur program ska bete sig.
Om alla finjusteringar hänger med om jag gör backup på /home är det ju klart värt en nyinstallation!
Jag gör normalt speglingar på hela disken så jag har aldrig gjort backup och återställt endast /home. Följer permissioner osv med?
EDIT: Tankevurpa

Tror att strulet med windows är att man kan bli tvunge att återaktivera windows om mn byter för mycket hårdvara, och det går inte alltid helt smärtfritt.
Sen tror jag att vissa windowsversionner är låsta till datortillverkaren, ex. Dell, HP, så det går inte att återaktivera dessa.
Skönt med ny dator.
Jag kör Lightroom på en Mac, för bildbehandling, men skulle vilja köpa en snabbare. Dom är tyvärr sjukt dyra. Försökte mig på projektet "Hackintosh", för att installera MacOS på en PC, men gav upp efter ett par timmar, det var allldeles för struligt, tror inte att all min hårdvara funkade.
Nu är jag lite inne på att byta till programmet Darktable som är OS-oberoende (kör Linux till vardags), men det är en hyfsad tröskel och man är lite slö :)

Kul att den här tråden vaknat till liv. Har nyligen installerat Lineage 16 på min Xiaomi Mi A2 Lite. Jösses vilken tid det tog att få ordning på allt, som t.ex. vilken specialversion av TWRP som just jag behövde.

Nu när jag har fått det att fungera funderar jag faktiskt på att backa tillbaka till stock. Gav inte så många fördelar och jag har blivit tvungen att sideloada Netflix.

Finns det någon annan custom rom jag bör prova innan jag ger upp? Ressurection Remix t.ex?

Kul att den här tråden vaknat till liv. Har nyligen installerat Lineage 16 på min Xiaomi Mi A2 Lite. Jösses vilken tid det tog att få ordning på allt, som t.ex. vilken specialversion av TWRP som just jag behövde.

Nu när jag har fått det att fungera funderar jag faktiskt på att backa tillbaka till stock. Gav inte så många fördelar och jag har blivit tvungen att sideloada Netflix.

Finns det någon annan custom rom jag bör prova innan jag ger upp? Ressurection Remix t.ex?
Har själv en xiaomi pocophone f1 som jag kör lineage os på. Tycker den är lättare än roota än min MI A1 som jag hade förut. Det enda man får tänka på att ha rätt twrp version för den och rätt firmware som skall uppdateras innan man uppdaterar med nyaste nightly av lineage OS.
Har tyvärr inte provat någon annan version, men man får nästan bara acceptera att vissa appar inte går att installera från appstore. Jag kör netflix från apkmirror. Tror netflix blockerar alla icke officiella romar.

Har själv en xiaomi pocophone f1 som jag kör lineage os på. Tycker den är lättare än roota än min MI A1 som jag hade förut. Det enda man får tänka på att ha rätt twrp version för den och rätt firmware som skall uppdateras innan man uppdaterar med nyaste nightly av lineage OS.
Har tyvärr inte provat någon annan version, men man får nästan bara acceptera att vissa appar inte går att installera från appstore. Jag kör netflix från apkmirror. Tror netflix blockerar alla icke officiella romar.
Ah. Jag fegade ur och tog LOS16 enbart baserat på att min lur blev alldeles för slö med stock android 10.

Tog många försök innan jag förstod att jag var tvungen att nedgradera telefonen till stock pie innan det gick att installera LOS16...

Kör du med gapps? Verkar krångligt att köra google-fritt.

Ah. Jag fegade ur och tog LOS16 enbart baserat på att min lur blev alldeles för slö med stock android 10.

Tog många försök innan jag förstod att jag var tvungen att nedgradera telefonen till stock pie innan det gick att installera LOS16...

Kör du med gapps? Verkar krångligt att köra google-fritt.
Jag kör med gapps ja. Insåg att det har hopplöst att köra utan. Har en gammal mobil som testlur som jag kör utan gapps. Man blir ju hyfsat begränsad.
Frustrationen i att köra Google fritt kändes inte värd det. Allt tog längre tid.

Vad är fördelen med att byta ROM i telefonen? Flera app-stores? Nyare Androidversion?
Så många projekt, så lite tid :)

Vad är fördelen med att byta ROM i telefonen? Flera app-stores? Nyare Androidversion?
Så många projekt, så lite tid :)
Finns nog väldigt många olika skäl, för mog var det att jag ville ha fler inställningar att pilla med som t.ex. hur notifieringslampan blinkar alt lyser för olika appar.

Annars tror jag mest att det är ett bra sätt att få nyare android till en övergiven telefon. Vissa vill bli av med alla google-appar o.s.v.

Hårdvaran installerad och Linux skötte allt automatiskt och exemplariskt :)
Nu kan jag hänga på ks ännu effektivare.
Nice!
Vilken webbläsare avänder du?
Jag kör nästan uteslutande Firefox, med synkning av inloggningar mellan enheter. Ibland blir det Chrome när man måste surfa in
mot någon server med gamla certifikat som inte accepteras av Firefox längre.

Nice!
Vilken webbläsare avänder du?
Jag kör nästan uteslutande Firefox, med synkning av inloggningar mellan enheter. Ibland blir det Chrome när man måste surfa in
mot någon server med gamla certifikat som inte accepteras av Firefox längre.

Ja det är skönt. Var lite orolig att nätagget skulle ha coil whine eller liknande men den är knäpptyst än så länge.
Jag kör uteslutande FF. Vissa sajter kräver dock chromium.

Tror att strulet med windows är att man kan bli tvunge att återaktivera windows om mn byter för mycket hårdvara, och det går inte alltid helt smärtfritt.
Sen tror jag att vissa windowsversionner är låsta till datortillverkaren, ex. Dell, HP, så det går inte att återaktivera dessa.
Skönt med ny dator.
Jag kör Lightroom på en Mac, för bildbehandling, men skulle vilja köpa en snabbare. Dom är tyvärr sjukt dyra. Försökte mig på projektet "Hackintosh", för att installera MacOS på en PC, men gav upp efter ett par timmar, det var allldeles för struligt, tror inte att all min hårdvara funkade.
Nu är jag lite inne på att byta till programmet Darktable som är OS-oberoende (kör Linux till vardags), men det är en hyfsad tröskel och man är lite slö :)

Det var längesen jag flyttade win disken till ny hw men jag minns vagt att man var tvungen att manuellt ändra i registret för att systemet inte skulle få spel när den upptäckte det nya mobot. Minns inte om det var licensen som var problemet eller att systemet inte ville kännas vid ett helt nytt system av andra orsaker.

Lightroom finns även till Windows och kan förmodligen köras utan problem genom VM om man så vill. :)

Phoronix verkar vara rätt brett och bra men tyvärr ingen gui som jag föredrar.
Programmet kraschar tyvärr lite ofta men jag lyckades se hur många kärnor som klarar av boost under relativt tung belastning (4k video samtidigt med benchmark i veracrypt) och åtminstone 11 kärnor är och sniffar vid +4k MHz men den högsta låg på 4250 MHz (enbart 4k youtube) vilket är en bit från officiella boost klock på 4,6 ghz. Det tycks vara ganska få som når max boost enligt en del tech sajter.
Max temp under den korta tid det tar att köra veracrypt bench några ggr är ca 87 grader. Vågar nog inte pressa med Prime95 i en halvtimme eller liknande. :)
Har en noctua NH U12s med en fläkt och föredrar tystnad framför max prestanda.
Älskar att man inte hör skillnad när datorn är av och på.
Vidare har jag läst att chipset och liknande för ryzen fungerar mkt bättre /mer opti med Linux än med Windows. Så i många avseenden är Linux verkligen kung.

7-zip har en benchmark feature inbyggd :
----------------
AMD Ryzen 9 3900X 12-Core Processor (870F10)
CPU Freq: 4601 4594 4590 4597 4601 4595 4596 4601 4607

RAM size: 32045 MB, # CPU hardware threads: 24
RAM usage: 5295 MB, # Benchmark threads: 24

Compressing | Decompressing
Dict Speed Usage R/U Rating | Speed Usage R/U Rating
KiB/s % MIPS MIPS | KiB/s % MIPS MIPS

22: 83846 2204 3701 81566 | 1050273 2372 3775 89559
23: 75075 2145 3566 76493 | 1033735 2378 3762 89445
24: 71730 2166 3561 77124 | 1011999 2381 3731 88826
25: 70859 2221 3643 80904 | 989986 2379 3703 88107
---------------------------------- | ------------------------------
Avr: 2184 3618 79022 | 2378 3743 88984
Tot: 2281 3680 84003
--------------

MIPS säger mig inte så mycket då jag inte har något att jämföra med. Men nu ser man iaf att kärnan kör boost i 4,6 ghz :)
Ändrade fläktkurvan lite i bios och körde stress-ng och maxtemp ligger på 80 C efter ca 8 min stresstest.

Hittade en länk om hårdvarumigration på befintligt linux-system men det verkar ju vara krångligt?
Nu har jag förvisso några diskar i datorn som jag kommer att behålla (dual-boot med bl a Windows 7) men varför behöver man manuellt lägga till paths till UEFI? Borde dessa inte detecteras automatiskt under första booten?

https://askubuntu.com/questions/563795/do-i-need-to-reinstall-os-if-changing-motherboard
Jag vet inte om det är att rekommendera, men jag flyttar regelbundet hårddisk mellan stationära och laptopen. Har en 2.5-slot i fronten på stationära, så drar ut och trycker in i ThinkPad:en när jag ska resa. Inte haft några problem än så länge, men jag får erkänna att det känns lite tveksamt... :D
Det enda jag ändrar är att jag kör i3 när disken sitter i laptopen och Gnome i stationära.

Tillbaka
Topp