Dags att liva upp tråden med den senaste uppdateringen jag gjort hemma. För 5 år sedan byggde jag min första FreeNAS server med ambition att bygga en ny 5 år senare eftersom 2 FreeNAS servrar med ZFS filsystem funkar bäst ihop. För ett par veckor sedan krashade min 2:a linux backup server och det var en bra signal att bygga FreeNAS server nr 2. Nuförtiden har FreeNAS bytt namn till TrueNAS så idag har jag äntligen 2 TrueNAS servrar som jobbar tillsammans. Jag tänkte sammanfatta fördelarna med detta bygge här. För den som endast tar bilder och video med sin telefon så är det mycket enklare och förnuftigare att köpa lagringsplats online och lagra sin data där men om man kräver lite mer av sitt system så kan detta vara ett bra alternativ.
TrueNAS använder ZFS filsystem och redan där har man en god anledning att använda detta system. ZFS är självläkande, det kan ta regelbundna snapshots av data och lagra detta på en annan server och det är skalbart i oändlighet. Med TrueNAS använder jag RAIDZ2 och RAIDZ på respektive server, S.M.A.R.T tester utförs regelbundet på diskarna, datan skrubbas (självläker) regelbundet och det tas regelbunden backup från master till slave server. Jag har installerat 3 jail på master server som kör Plex, Nextcloud och Unifi Controller. Med Plex så kan vi äntligen titta på dv filer från tidigt 2000-tal samt titta på gamla bilder, vi kan lyssna på vår gamla musik som jag har flacat från våra CD-skivor och vi kan också se på film. Med Nextcloud så har vi vår egna Dropbox i huset och jag har ställt in den så att bilderna från våra mobiltelefoner synkar dit istället för till iCloud. Det var för övrigt ganska så tidskrävande att föra över bilderna från frugans överfulla iCloud, döpa om den så att filnamnet reflekterar när bilden är tagen och kopiera dem till Nextcloud, men nu är det gjort. Med UnifiController så har jag nu kontroll på mina accesspunkter i huset. Regelbundet så tas det också snapshots på vår data till slaveservern så att vi förhoppningsvis alltid kan återskapa data om något går snett. Jag har också lyckats att koppla till en UPS till varje server så att de stängs ner efter 3 minuter om strömmen skulle gå. Det var inte så svårt som jag trodde.
Med en ny processor som blev över från den krashade linuxservern så tänker jag snart även uppdatera brandväggen som kör PFSense. Jag ska också installera en Docker server på TrueNAS slave så att vi dessutom kan köra PiHole i nätverket så att vi städar bort alla ads när vi surfar på nätet.
Jag tänkte skriva mer men tiden rinner iväg. Ställ gärna frågor om ni är intresserade av ett liknande bygge där hemma. Allt drivs såklart av open source mjukvara!
Wow, imponerande. Mycket at sätta sig in i.
Kör du Nextcloud som en docker container?
Jag kör docker fullt ut överallt där det är möjligt, både hemma och på jobbet. Supersmidigt att uppdatera installationer.
Hur synkar du datat mellan sevrarna?
Jag använder ofta rsync eller rsnapshot för att synka data.
Med rsync måste man vara lite försiktig så man inte råkar synka över en tom huvudkatalog, och allting försvinner på mottagarsidan.
Jag kör alltid en test innan jag startar rsync, det skall finnas minst xxx GB/TB hos "avsändaren" om synken skall starta överhuvudtaget.
Ibland har man en disk etc monterad under ex. "/backup", om denna inte monteras efter omstart (trasig etc) så blir katalogen /backup tom.
För er som är nyfikna på docker, docker finns för Linux, Mac och Windows.
Om man installerar docker kan man enkelt starta upp ex. Nextcloud:
"docker run nextcloud"
docker laddar ned en image, nextcloud, samt startar upp den (blir en sk. container).
imagen innehåller allt som behövs, OS, databas, PHP etc.
För hantering av docker-imagear i stor/gigantisk skala kan man använda ett kubernetes-kluster.