bluetrain
Silver
Hade en kombinerad Huskvarna (E-lux) kyl/frys som packade ihop nu i somras efter typ 7 år. Så fick börja sondera, en jäkla djungel med alla märken (och framförallt modeller). Läste på rätt mycket och kan väl konstatera att det vi vunnit på högre energieffektivitet och minskad miljöpåverkan med dagens kyl/frys, betalar vi i form av mindre volym (gäller främst frys), de låter mer och kanske är inte kvalitetstänket inte längre prioriterat så att det ska hålla någon längre tid. Inte så mycket att göra åt kanske men är tveksam till att man verkligen får så mkt mer livslängd odag om man köper det "rätta" fabrikatet egentligen. Har nu bytt i princip alla vitvaror i köket till Siemens (och Bosch, men de är ju samma) och tycker de är helt ok. En del smarta lösningar, design som går att leva med och känns hyggligt gedigna. Hur länge de håller sen får man väl se...
Vad som däremot aldrig kommer in i köket är Samsung eller LG. Spelar ingen roll hur bra grejer de gör. Inga rationella tankar bakom det egentligen (de gör ju bra elektroniksaker generellt) men nånstans är känslan att det bara är fel på ett sätt jag inte kan förklara...
Men för övrigt! Den bästa investeringen var nog att köpa en kombinerad mikro/ugn (dvs ha två ugnar). Först tänkte jag att det är onödigt att lägga extra kostnad på det, har klarat mig utan två ugnar i alla tider så varför denna "lyx"... Kan dock konstatera att det verkligen underlättat avsevärt när man har bjudningar osv så detta rekommenderar jag starkt!
Vad som däremot aldrig kommer in i köket är Samsung eller LG. Spelar ingen roll hur bra grejer de gör. Inga rationella tankar bakom det egentligen (de gör ju bra elektroniksaker generellt) men nånstans är känslan att det bara är fel på ett sätt jag inte kan förklara...
Men för övrigt! Den bästa investeringen var nog att köpa en kombinerad mikro/ugn (dvs ha två ugnar). Först tänkte jag att det är onödigt att lägga extra kostnad på det, har klarat mig utan två ugnar i alla tider så varför denna "lyx"... Kan dock konstatera att det verkligen underlättat avsevärt när man har bjudningar osv så detta rekommenderar jag starkt!