• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den lagom stora hälsotråden, kost och träning.

Hah. Bänk spelar mindre roll, ta mer hänsyn till helheten. Böj, mark, chins & dips, och lite bänk på det va.
Låt höra nu. :)

Haha, skulle aldrig våga yppa först. Lättare att prata om målen :angel::D
Men skämt å sido, visst är helheten viktigast och känslan.

Har du sagt A får du också säga B.
Utveckla gärna, därför vi har denna tråden.
leben borde utveckla varför kolhydrater är dåligt på kvällen. Låter bara som broscience.

Att SL5x5 skulle vara dåligt med motiveringen att nybörjaren inte har tekniken är bara befängt. Det är bättre att lära sig en bra teknik än att skippa några av de bästa övningarna som finns. Vid träning, för utveckling, så är det viktigate progression. Vad skulle då inte vara bättre ett program med just detta? Att hålla på och experimentera med fyrsplits osv är ett större misstag. Som många andra gjorde jag själv det.

Har du sagt A får du också säga B.
Utveckla gärna, därför vi har denna tråden.

Jag är en som sagt "5x5 dåligt för nybörjare". MEN inte att det var dåligt att köra 5x5 utan att rekommendera en nybörjare att köra övningar som marklyft och knäböj. Det är grymma övningar när dessa är korrekt utförda. Vet inget annat än just träning där det finns så många självutnämnda experter. Alla människors kroppar är annorlunda och man behöver bygga upp olika muskler och göra olika övningar för att få samma resultat. T.ex en person som har problem med ryggen kanske ska börja med stabiliserande övningar först innan man står som en fällkniv över stången?

Jag är en som sagt "5x5 dåligt för nybörjare". MEN inte att det var dåligt att köra 5x5 utan att rekommendera en nybörjare att köra övningar som marklyft och knäböj. Det är grymma övningar när dessa är korrekt utförda. Vet inget annat än just träning där det finns så många självutnämnda experter. Alla människors kroppar är annorlunda och man behöver bygga upp olika muskler och göra olika övningar för att få samma resultat.

Jag önskar att någon sagt åt mig att köra SL5x5 eller liknande när jag började träna. Då hade jag förmodligen varit bra mycket starkare idag.

leben borde utveckla varför kolhydrater är dåligt på kvällen. Låter bara som broscience.

Nu är ju iof leben rippad som en 17 åring trots att han närmar sig 40, talar då lite för sig självt.

Sen är det ju ingen hemlighet att tunga mål innan läggdags är kontraproduktivt för viktnedgång och då speciellt kolhydrater som är fiende nummer ett.

Nu är ju iof leben rippad som en 17 åring trots att han närmar sig 40, talar då lite för sig självt.

Sen är det ju ingen hemlighet att tunga mål innan läggdags är kontraproduktivt för viktnedgång och då speciellt kolhydrater som är fiende nummer ett.

Varför skulle det vara kontraproduktivt för viktnedgången? Kolhydrater är absolut ingen fiende.

Precis och vad spelar det då för roll när jag trycker i mig dem och hur mycket jag trycker i mig?

Människan har en cirkadisk dygnsrytm och människans ämnesomsättning fungerar olika på natten kontra dagen. På ljusa dagen är ämnesomsättningen högre och kroppen inställd på arbete och aktivitet. Under natten är kroppen inställd på återhämtning, sämre glukos- och insulinmetabolism om man äter under nattetid t.ex. Och störd dygnsrytm har visat samband med sämre hälsa i många studier.

Och vad gäller kolhydraters påverkan och omvandling till fetter behöver jag säkert inte gå in på.

Dock är jag långt ifrån någon expert, utan får lov att hänvisa till de som vet eller bara sunt förnuft.

Jag är en som sagt "5x5 dåligt för nybörjare". MEN inte att det var dåligt att köra 5x5 utan att rekommendera en nybörjare att köra övningar som marklyft och knäböj. Det är grymma övningar när dessa är korrekt utförda. Vet inget annat än just träning där det finns så många självutnämnda experter. Alla människors kroppar är annorlunda och man behöver bygga upp olika muskler och göra olika övningar för att få samma resultat. T.ex en person som har problem med ryggen kanske ska börja med stabiliserande övningar först innan man står som en fällkniv över stången?
Nu är jag långt ifrån ett träningsorakel men funderar ändå lite löst. Om det är fel att köra 5x5 som nybörjare pga att man inte kan tekniken, vilka övningar ska man då köra som nybörjare, man kan ju inga övningar.

Visst det är mjöligt att man kan säga att benspark och annat jox är lättare att förstå sig på men om man har lite intresse och läggning för det så lär man sig ganska ok teknik av att läsa och kika lite filmer på nätet. Annars kan man ju gå till en PT och be dem lära en övningarna. Man kommer ju inte magiskt att kunna böja för att man suttit och gjort benspark ett år.

Men välj PT med omsorg för det finns ofantligt många som är okunniga och knappt böjt själva. Jag skulle leta på styrkelyftgym efter någon som ser stor och stark ut :) eller en PT med dokumenterad erfarenhet av att ha tränat och gärna länge.

Att gå till första bästa SATS och träffa någon tomte med ett par tighta byxor som är lika klent byggd som en själv skulle jag passa mig riktigt noga för!

Precis tillbaka från gymmet. Ett hel gäng böjar samt kompletterande mage.
Mycket mark och böj med strulande axlar.

Du kunde inte ha valt en lite bättre period att starta tråden på Chrisse? Nu lyckas du övertyga ännu mer folk att gå till gymmet än vad det redan är med tanke på alla dessa jäkla nyårslöften(med all respekt men väldigt många slutar efter ett par månader).

Du kunde inte ha valt en lite bättre period att starta tråden på

;)

Lite ironiskt att du Chrisse startade tråden under just den här perioden. Nu lyckas du övertyga ännu mer folk att gå till gymmet än vad det redan är med tanke på alla dessa jäkla nyårslöften(med all respekt men väldigt många slutar efter ett par månader).

;)

Så är det precis.

Men precis som med alla andra tillfälliga trender är det ändå skoj så länge det varar... DD-trenden håller på ebba ut nu, men även det var ju skoj ett tag :)

Sevärd film om hälsa:
image.jpg

Food inc är också en rätt bra film om mat med mera, rätt sjuk om jag minns rätt. Drygt att vara sjuk förresten, vill vara tillbaka i gymmet och börja köra lite mark, böj & bänk..

Någon samt har sagt att lättaste sättet att börja om är att aldrig sluta, och det är fan sant... För fem år sedan var jag fem kilo tyngre än nu, kettlebellinstruktör och rimligt "vardagsvältränad". Nu väger jag 85 och får ont i ryggen för att jag är så jävla svag i coren.

Hur fan ska man hitta motivationen att göra den träning som jag trots allt pular in i vardagen till rutin? Jag vet ju såklart att det handlar om motivation och inte tidsbrist, man kan uträtta storverk med tre timslånga pass i veckan och det hinner ALLA med. Men, att hitta rutinerna...

Någon samt har sagt att lättaste sättet att börja om är att aldrig sluta, och det är fan sant... För fem år sedan var jag fem kilo tyngre än nu, kettlebellinstruktör och rimligt "vardagsvältränad". Nu väger jag 85 och får ont i ryggen för att jag är så jävla svag i coren.

Hur fan ska man hitta motivationen att göra den träning som jag trots allt pular in i vardagen till rutin? Jag vet ju såklart att det handlar om motivation och inte tidsbrist, man kan uträtta storverk med tre timslånga pass i veckan och det hinner ALLA med. Men, att hitta rutinerna...

Motivationen är väl alltid svår, träning är ju alltid jobbigt och tungt (om man går in ordentligt för den). Jag ser istället på det som en slags prioritering; vill jag köra ett pass på gymmet, eller vill jag se en film i soffan? Soffan är skönare vid första tanken, men gymmet är betydligt skönare när det är klart och man kommit hem! :). Bara en tanke..

Mim räddning är att jag kam träna på lunchen samt aktivt liv med barnen (skridskor, simning, pulka, cykel osv). Trots detta har vikten skenat, säker plus 10 sen i somras.
Hade jah inte tränat hade jag nog varit invalid. Motivation?

Träna aldrig när du är sjuk.. Kände mig OK igår, varit sjuk sen fredags så drog iväg för lite bänk igår em. Det kommer jag ångra långt framöver. Styrkan var okej, blev en 10a på 100 och sen typ 30 på 80kg. Somnar hemma och vaknar under kvällen med typ hortons huvudvärk och frossa, aldrig varit med om något liknande. Trodde jag seriöst skulle dö eller få en stroke i sömnen och aldrig vakna. Aldrig mer träna om jag inte är 100% frisk.

Tillbaka
Topp