• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Som jag svarade dig i officiella rolextråden så ser det ut som en typisk fake folk blivit blåsta på nyligen där det syns på manual, cert och certhållare. Även index kl 12 linjerar inte med kronan, insert är off och kronsskydden likaså. Inte helt hundra men känner mig relativt säker. @Bas kanske kan bekräfta?
Håller med dig angående manual cert och hållaren är identiska med dom fejks som florerar. Bilden på klockan var lite för dålig, men samma där flera saker som ser off ut.
Även handlare och pantbanker har blivit blåsta på dessa modeller så det är inte skitkopior.

Om inte TS återkommer med lite fakta så får vi nog lägga den här till lådan med personer som vill kolla om de kan sälja sin fake riskfritt. (Lite därför jag inte ville ge någon kvalificerad gissning från början)
Det verkar onekligen som du har rätt. Rekommenderar därför @fragger att ta klockan till den där pantbanken på Södermalm som sålde en indisk "Oris" med 17 juveler och behov av batteribyte. Det skulle kunna gå vägen... :D

Tycker att man kan se det på rolexrolexrolex runt rehaut, texten är för skarp och klumpig. Kronan är också i fel dimension, för hög och det fattas lite i diameter.

min pappa hittade en rolex bland sina gamla grejer i förrådet som han inte rört på kanske mer än 15 år. Den har varit ”trasig” (se bilder) då den kastats runt ett antal gånger medans den legat i verktygsväskan då det städats en del i förrådet.

Jag kände på klockan och kvalitetsmässigt så känns den väldigt gedigen och finslipad. Safirglaset, bezeln som numera roterar åt båda hållen låter jättefint när den roterar åt rätt håll, alla texter och siffror på tavlan ser någgranna ut, rolex lasermärke vid 6slaget är omöjligt osynlig tills man lyser med ljus från en del vinklar. Guldet känns väldigt äkta. Sedan undrar jag hur det legat med kopior av denna kvalitet för så länge sedan?

Saken är att länken verkar vara någon aftermarketlänk? Den känns ganska lätt och går inte att minska eller förstora som de nyare med hjälp av claspen.

Innuti klockan låter det (den är igång) när man låter rotatorn snurra eller när man laddar med manual winding på kronan. Dock så är ju sekundvisaren och 12ans pil lösa och flyter fritt i klockan. Inne i klockan låter det en del när jag skakar den. Misstänker att ”springen” är lös och hoppat pga tappskadorna medans den legat i väskan.

Pappa säger att han fått den av en vän som ”minnesgåva” som var/är affärsman i dubai. Nu har jag många frågor kring ”billig” länk, äkthet av själva klockan samt kostnad för att renovera den till en välfungerande rolex.

Är tacksam för alla sorters svar.

Bilagor

• 0CCE972F-6FFA-4180-9079-DAE6FFA5633A.jpeg
    0CCE972F-6FFA-4180-9079-DAE6FFA5633A.jpeg
    102.7 KB · Visningar: 18
  • 0BBF921E-B099-488D-94E1-5F28A839F845.jpeg
    0BBF921E-B099-488D-94E1-5F28A839F845.jpeg
    91.3 KB · Visningar: 17
  • 3C8D5271-36E1-49C0-924D-02DC6C67AB92.jpeg
    3C8D5271-36E1-49C0-924D-02DC6C67AB92.jpeg
    154.5 KB · Visningar: 16
  • FB5E4FCB-0D9A-402C-8583-4EDBD3932651.jpeg
    FB5E4FCB-0D9A-402C-8583-4EDBD3932651.jpeg
    88.1 KB · Visningar: 18
  • 8C8B96BB-1903-449E-8CF0-0A19C7022AC7.jpeg
    8C8B96BB-1903-449E-8CF0-0A19C7022AC7.jpeg
    147.3 KB · Visningar: 20
  • 25E61D3C-D0E4-48E6-92BA-1DB3EF9025E5.jpeg
    25E61D3C-D0E4-48E6-92BA-1DB3EF9025E5.jpeg
    189.1 KB · Visningar: 20
  • C6B789B4-7CEC-4EBB-983F-109DDDE5A71F.jpeg
    C6B789B4-7CEC-4EBB-983F-109DDDE5A71F.jpeg
    96.9 KB · Visningar: 20
min pappa hittade en rolex bland sina gamla grejer i förrådet som han inte rört på kanske mer än 15 år. Den har varit ”trasig” (se bilder) då den kastats runt ett antal gånger medans den legat i verktygsväskan då det städats en del i förrådet.

Jag kände på klockan och kvalitetsmässigt så känns den väldigt gedigen och finslipad. Safirglaset, bezeln som numera roterar åt båda hållen låter jättefint när den roterar åt rätt håll, alla texter och siffror på tavlan ser någgranna ut, rolex lasermärke vid 6slaget är omöjligt osynlig tills man lyser med ljus från en del vinklar. Guldet känns väldigt äkta. Sedan undrar jag hur det legat med kopior av denna kvalitet för så länge sedan?

Saken är att länken verkar vara någon aftermarketlänk? Den känns ganska lätt och går inte att minska eller förstora som de nyare med hjälp av claspen.

Innuti klockan låter det (den är igång) när man låter rotatorn snurra eller när man laddar med manual winding på kronan. Dock så är ju sekundvisaren och 12ans pil lösa och flyter fritt i klockan. Inne i klockan låter det en del när jag skakar den. Misstänker att ”springen” är lös och hoppat pga tappskadorna medans den legat i väskan.

Pappa säger att han fått den av en vän som ”minnesgåva” som var/är affärsman i dubai. Nu har jag många frågor kring ”billig” länk, äkthet av själva klockan samt kostnad för att renovera den till en välfungerande rolex.

Sjukt vanligt att visare och index lossnar på Rolex. :rolleyes: Vad tror du själv? Brukar man glömma bort 200000kr i förrådet?

En Helguld sub med serti tavla, kan lätt gå för 200k+ vore ny eller 3 tusen år gammal :p
Jo, jag förstår det med dagens värdering och med min lilla kunskap kring rolexs priser. Men farsan som tycker att en rado är världens bästa och dyraste lyxklocka samt att han tycker att en casio är bättre än en seiko förklarar hans kunskap kring klockor. Och för 15 år sedan kostade väl inte en sub 200k?

Men jag blir nog världens gladaste om klockan är äkta och har en renoveringskostnad betydligt lägre än värdet. Lämnar då gärna in hos någon rolexåterförsäljare/urmakare som renoverar/fixar klockor:)

Det är bilder i två olika förhållanden och skick. Kanske skiljer sig årsmodellerna med men ser att det är en helt annan text där under på den högra bilden. Jag ska nog ta mig till en urmakare på måndag och kolla upp klockan.
Diamanter brukar inte bli mjölkiga med tiden och innfattningen är helt olika. Men om du bortser från tavlan så kolla texten på vridringen. 50 ser ju inte helt kosher ut va?

Men kan någon förklara för en okunnig typ som mig om varför och hur den är fake med detaljerad skillnad på en äkta?

Det blir ju lite som att posta en paj-bild på nätet och folk ska säga att den inte är god.

Det är bara att titta på jämförelsebilderna. Finishen är helt off, stenarna ser konstiga ut, infattningarna är helt off. Det är en dålig fake.

Det är bilder i två olika förhållanden och skick. Kanske skiljer sig årsmodellerna med men ser att det är en helt annan text där under på den högra bilden. Jag ska nog ta mig till en urmakare på måndag och kolla upp klockan.
Du ser även att index är helt olika. Tror även att tavlan har frästa index platser och inte fästa som på din tavla. @Per vet nog exakt hur det ligger till med tavlorna. Är index ramar dit lagda eller är det frästa/gjutna tavlor?

Ser vrålfake ut. Bara att gå till en butik och fråga om du tvivlar på vår feedback.

Sorry om det är en besvikelse.

Schysst minnesgåva. En falsk Rolex :(

Tillbaka
Topp