• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej!
Jag är ny medlem. Hittade hit när jag letade efter ett forum som känns seriöst.
Vår pappa har gått bort. I hans förråd fann vi en Rolex Day Date linen och en Tissot.
Äkta eller fake?
/Anki
Rolexen är tokfejk tyvärr. Men Tissoten ser ut att var äkta från vad jag kan se, o den kan nog vara värd en slant!

Köpte en Camel i gruppen (vänster) trodde jag iallafall.
När jag fick den känns den väldigt lätt och saknar märkning vad jag kan se, har jag köpt en fake Camel?

20250723_093150.jpg

Är det änns möjligt att köpa en kopia av en av dom billigaste klockorna?

När jag fick den känns den väldigt lätt och saknar märkning vad jag kan se, har jag köpt en fake Camel?

20250723_093150.jpg

Mycket möjligt, tyvärr. Och ja, konstigt nog finns det faktiskt kopior på Camel Trophy. Just om din är det vet jag inte säkert, en snabb googling så hittar jag liknande som din utan Camel på tavlan.

Antingen en ren kopia eller någon form av ”homage” där man inte skrivit Camel. Men någon annan i tråden kanske kan bringa mer klarhet 😊

20250723_093150.jpg

Då den inte är märkt Camel så är det en legal hommage snarare än en fake. Men säljaren är ju en fuling som skrivit Camel i annonsen. Vägras retur så häng ut och skriv det i dennes GG-tråd.

Har kontakt med säljaren så det löser sig säkert, skulle tror att säljaren var ovetande om detta.
Jag skulle tro att han chansade. Han har en lång historia av krångel både här och på Tradera. Systematiskt efterprutande och andra märkligheter. Jag tror att det bör betraktas som en varningssignal när någon känner sig tvungen att inkludera "Håll god ton" i starten av sin referenstråd. :D

Jag skulle tro att han chansade. Han har en lång historia av krångel både här och på Tradera. Systematiskt efterprutande och andra märkligheter. Jag tror att det bör betraktas som en varningssignal när någon känner sig tvungen att inkludera "Håll god ton" i starten av sin referenstråd. :D
Instämmer! Säljaren har inte svarat här ens, tycker det är skumt? ”Senast sedd 11:15” dessutom…

Tyckte det från 2019 bara var goda referenser sen såg jag det fanns en diskussion där det var meningsskiljaktigheter.

Vi får se hur denna historia sluta.

Tyckte det från 2019 bara var goda referenser sen såg jag det fanns en diskussion där det var meningsskiljaktigheter.

Absurdt om han medvetet säljer en fejkklocka för 450 spänn här på KS och väljer att inte ens bemöta situationen överhuvudtaget. Vad är det för fel på folk är den eviga frågan?

Han har en badguytråd också som är låst av någon anledning. Känns som ett misstag i modereringen att låsa dylika och låta användaren starta en ny. En merge kanske vore bra för att fixa det nu i efterhand gissar jag.

Nu ser jag att det skrivits en hel del. Är på bilresa med familjen så nu känns det dock som det spårat ur lite. Jag har sålt och köpt i mina ögon mängder med klockor här och blocket samt tradera. Allt från billiga klockor till rolexklockor. Anledningen till att jag har en ”bad guy ” tråd var en försäljning där jag hade först till kvarn och då en personen sa att han skulle köpa klockan men sen inte svarade på över en timme mitt i diskussion så då såldes den efter jag skrev att om jag inte hör något inom x tid så säljer jag den till nästa . Var en klocka till ett bra pris så då skrev många. Då valde personen att skapa en bad guy tråd . Sen skapade jag en good guy tråd med de som gjort affärer med mig där personen. Jag hade då inte en good guy eller bad guy tråd .Att man prutar är väll en självklarhet ibland . Sen har jag också betalat överpriser och ibland exakt vad saker är värda . Köpt tisso klocka för 10k av betrodda människor som han mcguyver kunniga personen. Sen har jag också köpt rolexklockor som visar sig inte hålla standard samt även också trasiga m.m . Nu är jag absolut inte en expert på Camel Trophy klockor och trodde inte ens det fanns kopior av dessa. Jag har talat med personen som köpt klockan. Men nu har jag också bilat i 8 timmar på autobahn med gravid fru så inte hunnit skriva . Det måste finnas rim och reson i att man ska hinna svara under semetertider. Nu var det en klocka för 500 spänn som var bytt batterier på. Har 155 positiva omdömen på Tradera och ett enda negativt och säljaren fick negativt av mig för jag inte fick klockan jag köpt och betalat. Som vanligt så får man självklart komma och kolla på en klocka innan. Jag skrev också att självklart är det retur om varan skiljer sig från beskrivningen. Så retur är inga problem. Nu när han sa att det är en kopia så kan och får jag självklart inte sälja den på något annat ställe eller skriva den som en Camel Trophy klocka . Har säkert sålt 100 klockor men är ingen butik och är som många andra människor här kunnig på vissa klockor och andra är det mer man provar själv och flippar för de inte passar. Kommer självklart aldrig tvinga någon att köpa något av mig och som med alla andra köp så är det inte så att jag tvingar till mig att någon ska sälja till mig . Men självklart få jag ta till mig att det kom fram att det inte var en äkta Camel trophy klocka. Eftersom jag inte bytte batterier själv så såg jag inget verk eller har aldrig tänkt på vikten av den heller . Rätt svårt på en Quartz klocka som är lika i vikten som en swatch eller casio etc. Jag ville också bara kika så han inte skickade en klocka i retur när jag är på semester så den inte kan hämtas ut . Den skickades med spårbart.

@elitelit du var aktiv senast 4 minuter sedan men vägrar bemöta detta? Det är ok om du inte visste men du får ju bemöta det. Dessutom snackar vi 450 spänn. Kan väl

@elitelit du var aktiv senast 4 minuter sedan men vägrar bemöta detta? Det är ok om du inte visste men du får ju bemöta det. Dessutom snackar vi 450 spänn. Kan väl knappast förstöra din ekonomi?
Jag skrev precis men tar några minuter att skriva…

Anmäl båda trådarna så fixar jag
Du/ ni får gärna ta de samman men vore då också tacksamt om den inte bara hette bad guy tråden som en missnöjd köpare skapade och inte jag själv för han inte vann sitt köp. Jag skrev som sagt svaret nedan då jag är på semester och suttit i bil 8 timmar. Jag ska självklart göra rätt för mig med Camel klockan som jag inte hade en aning om att det ens fanns homage klockor av. Det är en reklam klocka så förstår inte värdet av de som ens orkar kopiera den. Vad jag minns med min första sån var att jag fick en sån av min farfar som hade en kiosk i gamla stan. Men ni får självklart moderera och ni vet bäst hur ni vill ha sidan.

Klart han inte var ovetandes, den lyftes tidigare i "tokiga annaonser tråden" och annonsen togs då ned såg jag. Men uppenbarligen valde säljaren att kränga den ändå. Eller vad säger @elitelit ?

Posta i tråden 'Blocket (och andra tokiga annonser)' https://klocksnack.se/threads/blocket-och-andra-tokiga-annonser.1680/post-5038599
Den togs inte ner , jag la upp den och eftersom den såldes inom kort tid markerade jag den endast som avslutad. Visste inte ens om att man kan radera sina säljtrådarhur som helst . Men jag pratade med köparen senast igår och bad honom skicka bilder för jag inte visste att det ens fanns fake klockor och han var osäker själv. Fick bilderna imorse och suttit 8 timmar i bil med gravid fru och två barn så fått köra själv för att hinna ner till södra Tyskland . Men jag har skrivit till köparen, jag visste inte som sagt att det fanns fake modeller av den här . Så den kommer inte heller säljas på ks eller blocket vilket inte är rätt och dessutom olagligt sen när man har vetskap att det är en fake att sälja igen. Men vill också göra upp med köparen när han kan skicka den då jag är på semester så den inte försvinner på PostNord. För även om den är fake så får han skicka tillbaka den och först ska han få swishen såklart. Men man kan inte alltid lösa allt på 5 min.

Den togs inte ner , jag la upp den och eftersom den såldes inom kort tid markerade jag den endast som avslutad. Visste inte ens om att man kan radera sina säljtrådarhur som helst . Men jag pratade med köparen senast igår och bad honom skicka bilder för jag inte visste att det ens fanns fake klockor och han var osäker själv. Fick bilderna imorse och suttit 8 timmar i bil med gravid fru och två barn så fått köra själv för att hinna ner till södra Tyskland . Men jag har skrivit till köparen, jag visste inte som sagt att det fanns fake modeller av den här . Så den kommer inte heller säljas på ks eller blocket vilket inte är rätt och dessutom olagligt sen när man har vetskap att det är en fake att sälja igen. Men vill också göra upp med köparen när han kan skicka den då jag är på semester så den inte försvinner på PostNord. För även om den är fake så får han skicka tillbaka den och först ska han få swishen såklart. Men man kan inte alltid lösa allt på 5 min.
Bra!

ja han skrev till mig 11 igår och jag svarade direkt att han skulle skicka bilder då han själv var osäker om äkthet. Men skrev redan då att självklart om den är oäkta så är det bara returnera och så swishar jag. Där skrev vi fram och tillbaka innan jag kastade mig in i bilen och kört 8 timmar . Är som sagt semester så var tur att jag såg att han skrev sms och då skrev att han skrivit på ks . Men man vill svara utförligt då. Inte alltid lätt när man kör bil. Skickade mitt nummer direkt till honom så inte försökt ducka något alls .

Köpt tisso klocka för 10k av betrodda människor som han mcguyver kunniga personen.
Ok...

Har säkert sålt 100 klockor men är ingen butik ...
Men jag pratade med köparen senast igår och bad honom skicka bilder för jag inte visste att det ens fanns fake klockor och han var osäker själv.
Vet inte om jag missuppfattar något, men menar du på fullt allvar att du efter att ha handlat med klockor på diverse plattformar i minst sex år behöver fler bilder än dina egna i annonsen för att begripa att det inte är en Camel Trophy? Det ligger nära till hands att misstänka att du försöker krångla till det så mycket som möjligt för att @Lappenking ska ledsna och behålla den.

Men vill också göra upp med köparen när han kan skicka den då jag är på semester så den inte försvinner på PostNord.
Du gör ju som du vill såklart. Men överstiger inte fraktkostnaden klockans värde? Jag har lämnat kvar en identisk på någon loppis trots att den inte ens kostade en femtiolapp. Att bara sluta krångla och swisha tillbaka är nog det alternativ kostar minst, och som stjäl minst tid från roligare semesteraktiviteter. Om det nu finns några sådana.

VIKTIGT

Nu ser jag att det skrivits en hel del. Är på bilresa med familjen så nu känns det dock som det spårat ur lite. Jag har sålt och köpt i mina ögon mängder med klockor här och blocket samt tradera. Allt från billiga klockor till rolexklockor. Anledningen till att jag har en ”bad guy ” tråd var en försäljning där jag hade först till kvarn och då en personen sa att han skulle köpa klockan men sen inte svarade på över en timme mitt i diskussion så då såldes den efter jag skrev att om jag inte hör något inom x tid så säljer jag den till nästa . Var en klocka till ett bra pris så då skrev många. Då valde personen att skapa en bad guy tråd . Sen skapade jag en good guy tråd med de som gjort affärer med mig där personen. Jag hade då inte en good guy eller bad guy tråd .Att man prutar är väll en självklarhet ibland . Sen har jag också betalat överpriser och ibland exakt vad saker är värda . Köpt tisso klocka för 10k av betrodda människor som han mcguyver kunniga personen. Sen har jag också köpt rolexklockor som visar sig inte hålla standard samt även också trasiga m.m . Nu är jag absolut inte en expert på Camel Trophy klockor och trodde inte ens det fanns kopior av dessa. Jag har talat med personen som köpt klockan. Men nu har jag också bilat i 8 timmar på autobahn med gravid fru så inte hunnit skriva . Det måste finnas rim och reson i att man ska hinna svara under semetertider. Nu var det en klocka för 500 spänn som var bytt batterier på. Har 155 positiva omdömen på Tradera och ett enda negativt och säljaren fick negativt av mig för jag inte fick klockan jag köpt och betalat. Som vanligt så får man självklart komma och kolla på en klocka innan. Jag skrev också att självklart är det retur om varan skiljer sig från beskrivningen. Så retur är inga problem. Nu när han sa att det är en kopia så kan och får jag självklart inte sälja den på något annat ställe eller skriva den som en Camel Trophy klocka . Har säkert sålt 100 klockor men är ingen butik och är som många andra människor här kunnig på vissa klockor och andra är det mer man provar själv och flippar för de inte passar. Kommer självklart aldrig tvinga någon att köpa något av mig och som med alla andra köp så är det inte så att jag tvingar till mig att någon ska sälja till mig . Men självklart få jag ta till mig att det kom fram att det inte var en äkta Camel trophy klocka. Eftersom jag inte bytte batterier själv så såg jag inget verk eller har aldrig tänkt på vikten av den heller . Rätt svårt på en Quartz klocka som är lika i vikten som en swatch eller casio etc. Jag ville också bara kika så han inte skickade en klocka i retur när jag är på semester så den inte kan hämtas ut . Den skickades med spårbart.

Jag skrev precis men tar några minuter att skriva…

Du/ ni får gärna ta de samman men vore då också tacksamt om den inte bara hette bad guy tråden som en missnöjd köpare skapade och inte jag själv för han inte vann sitt köp. Jag skrev som sagt svaret nedan då jag är på semester och suttit i bil 8 timmar. Jag ska självklart göra rätt för mig med Camel klockan som jag inte hade en aning om att det ens fanns homage klockor av. Det är en reklam klocka så förstår inte värdet av de som ens orkar kopiera den. Vad jag minns med min första sån var att jag fick en sån av min farfar som hade en kiosk i gamla stan. Men ni får självklart moderera och ni vet bäst hur ni vill ha sidan.

Det är ingen fejk då det inte står Camel på den. Det är en helt legal ”hommage” om man säger så, helt ok att sälja bara man är tydlig med det dvs inte skriver Camel Trophy utan Trophy 2000 i annonsen och är tydlig med att det inte är en äkta Camel. Sen är den kanske inte säljbar alls men det är en annan sak. Be om bilder är ju bara trams då det finns blider som säger allt på både fram- och baksida i annonsen.

Den här härvan framstår fortfarande som lite osmidig även efter det långa inlägget. Ett tips om du vill framstå som ännu mer seriös, ansvarstagande och smidig att ha o göra med - swisha bara tillbaka pengarna direkt och be honom skicka tillbaka klockan efteråt när du kommit hem från din resa, särskilt när det bara rör sig om en 500-ing, är på ett klockforum och din köpare har fullsmetad GG-tråd. Vad är det värsta som kan hända? Att du inte får tillbaka din typ osäljbara klocka? Du tänkte väl ändå inte sälja den igen?

Tillbaka
Topp