• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Du får säkert mycket snabbt många bra och proffsiga svar, denna har många på armleden här! Ingen Rolex expert, men visuellt vid första blicken, varför inte äkta?!
Blir onekligen lätt vid jämförelse med äkta varan samt inlägg ovan. Fejk :)!
downloadfile.jpg

Rolex DJ.png

Är det bara jag eller ska inte cyklopen förstora mer? :pompus: Vad säger ni?

Jag tycker den ser rätt off ut. Stenarna är inte centrerade mot index och swiss made känns skevt skrivet. Datumen centrerar inte heller som någon redan nämnde.

Säljs ju dock av en trusted dealer... men vet inte om det är att lita på.

Hur som så känns det inte genuint gjord, vilket man skulle förväntat sig av rolex.

Ja, den där ser väldig fake ut minst sagt :)

För två väldigt konkreta saker som syns tydligt så är index-markörerna för små, och "pärlan" vid 0 på bezelringen placerad off-center.

Verkar även saknas en del av nollan på 300m texten på urtavlan :D

Det är en hel del annat fel på den också, men ja alltså... den var inte så bra den där.

För att förtydliga storleken på indexen så verkar den där ha storleken på dem som på tidigare subs, typ 14060.

Bakklistermärket (och texten på urtavlan) antyder att de försökt fakea en 116610 dock. Där ska index-plupparna vara mycket större.
Se:
IaKK1N4.jpg

(bild från uret.se)

Det är som sagt långt ifrån det enda konstiga på klockan dock, men det är en ganska kass kopia :)

Denna känns märklig va?

IMG_5368.JPG
IMG_5369.JPG
IMG_5370.JPG
IMG_5371.JPG
IMG_5372.JPG
Blivit erbjuden många sådana av jobbiga gatusäljare i Kowloon (HK).
En gång tog jag mig tiden att titta närmare på deras bästa (AAA) fake's trot att jag avskyr fejk som koncept.
Var bara nyfiken på hur bra de lyckats.
IMHO: De har börjat få till ceramiska ringen, känskan i kronan och i/urskruvning, tyngden, symetri/relations och tavlorna något sådär.
Utöver det som redan påtalats av andra medlemmar tycker jag man ser att det är fake på:
* stålkvalitet på länken (titta närma på stålet, inte i närheten av glans och finish som 904L som Rolex använder)
* Kvalitet på och känslan när man knäpper upp dykförlängningen.
* Kvalitet och finish på skruvarna i länken.

Blivit erbjuden många sådana av jobbiga gatusäljare i Kowloon (HK).
En gång tog jag mig tiden att titta närmare på deras bästa (AAA) fake's trot att jag avskyr fejk som koncept.
Var bara nyfiken på hur bra de lyckats.
IMHO: De har börjat få till ceramiska ringen, känskan i kronan och i/urskruvning, tyngden, symetri/relations och tavlorna något sådär.
Utöver det som redan påtalats av andra medlemmar tycker jag man ser att det är fake på:
* stålkvalitet på länken (titta närma på stålet, inte i närheten av glans och finish som 904L som Rolex använder)
* Kvalitet på och känslan när man knäpper upp dykförlängningen.
* Kvalitet och finish på skruvarna i länken.

Retorisk fråga: Vem avgör när en fejk är "AAA"? Finns någon centralorganisation för fejk-klockor som graderar dem efter hur bra de är?

Retorisk fråga: Vem avgör när en fejk är "AAA"? Finns någon centralorganisation för fejk-klockor som graderar dem efter hur bra de är?
Jag är dålig på ironi men om frågan var ärligt ställd; ingen aningen men det är så de (säljarna av fake) brukar klassa dem. Sett nåt gradering på nätet nån gång men tror knappast det är någon erkänd officiell klassificering då fake är olagligt och straffbart att tillverka och sälja i många länder. Som jag fick det förklarat är det förutom aningen bättre inpassning och ceramik stället för målat stål etc, även bättre (läs japanska automatverk) i AAA mot billigare kinaverk i de lägre. Som sagt bara min bild, har inget faktastöd för detta utan bara vad jag sett/hört...

IMG_4653.PNG

Vad tror folk? Äkta eller fake?
Min misstanke uppstod när jag inte hittar info om modellen. Och jag såg att säljaren hade sålt en breitling som såg mer eller mindre likadan ut...

Kanske är bilden som luras, men hur ser kronskyddet ut? Rolex-kronan ser inte centrerad under index kl 12. Pärlan ska väl vara större?

Tillbaka
Topp