• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lilla mopedtråden

Nämen kolla denna tråd.

Här är min Suzuki K50 jag fick av farsan när jag var 12.
Den ser förjävlig och fungerar sjukt bra, jag älskar det!
Har en Yamaha FS1 på G som jag ska hämta till min son som för tillfället bara är 3,5 men de lär ju knappast bli billigare…

Notera min pakethållare av armeringsjärn 😍
46962D26-4A01-4BA5-8F05-2724DA92EC1D.jpeg
 
Kul! Bra modell att utgå i från kan jag tänka mig. Håll oss uppdaterade.

Personligen har mitt miljömoppande hitintills sträckt sig till E85 med delvegetabilisk olja. Avsevärt större munstycken och lite pyssel vid oljeinblandningen - samt regelbunden omrörning för att det inte ska separera. Sämre energiinnehåll kompenseras delvis av större mängd (högre förbrukning) och möjlighet till vansinnigt hög kompression.
 
  • Like
Reactions: Beo
Körde moppe igår för första gången på måååååånga år. Köpte en ny Invicta (mattsvart givetvis som alla kids ska ha nuförtiden) till dottern som fyller ”moppe” idag. Inte alls samma känsla som man minns från ungdomen med Zündapp ks50, Suzuki gs50 och Crescent compact. Man saknar att växla och fotbromsen. Det var bättre förr 😉
 
Körde moppe igår för första gången på måååååånga år. Köpte en ny Invicta (mattsvart givetvis som alla kids ska ha nuförtiden) till dottern som fyller ”moppe” idag. Inte alls samma känsla som man minns från ungdomen med Zündapp ks50, Suzuki gs50 och Crescent compact. Man saknar att växla och fotbromsen. Det var bättre förr 😉

Och den goda 2-taktslukten saknas ju på nya mopeder.
Kanske skönt för ungdomen att slippa gå runt och lukta moped som man gjorde på min tid med cross-mopederna Dt50 och Mt-5.
 
Kul! Bra modell att utgå i från kan jag tänka mig. Håll oss uppdaterade.

Personligen har mitt miljömoppande hitintills sträckt sig till E85 med delvegetabilisk olja. Avsevärt större munstycken och lite pyssel vid oljeinblandningen - samt regelbunden omrörning för att det inte ska separera. Sämre energiinnehåll kompenseras delvis av större mängd (högre förbrukning) och möjlighet till vansinnigt hög kompression.
Absolut!

Kort bakgrund

I somras såg jag ett roligt klipp med en kille som konverterat en veteranmoped till eldrift med hjälp av ett elcykel-kit. Tanken slog mig att det skulle vara kul att göra något liknande. Och låg det inte något vrak i en lada hemma hos mamma och pappa?

Jodå, en Monarped från 50-talet. Eftersom motorn saknas men den i övrigt verkar vara någorlunda komplett så är det ett, i mitt tycke, perfekt utgångsobjekt.

IMG_6296.jpeg


IMG_6297.jpeg


Vad jag kan minnas så har den alltid legat där (jag är 35 så det är några år). Eftersom jag redan har två fungerande veteranmopeder (raketare och compact) så har jag aldrig brytt mig om den.

Nåja, delarna plockades hem till mig och en lätt renovering påbörjades. Ambitionen är att behålla det patinerade skicket och spendera så få kronor som möjligt på nya delar. Mitt första mål är att para ihop ramen och gaffeln för att se att allt är schysst innan jag beställer något el-kit.

Bjuder avslutningsvis på en bild på hur dessa skall se ut.

IMG_0626.JPG


Fortsättning följer om intresse finns.
 
Körde moppe igår för första gången på måååååånga år. Köpte en ny Invicta (mattsvart givetvis som alla kids ska ha nuförtiden) till dottern som fyller ”moppe” idag. Inte alls samma känsla som man minns från ungdomen med Zündapp ks50, Suzuki gs50 och Crescent compact. Man saknar att växla och fotbromsen. Det var bättre förr 😉
Kommer man från klockvärlden in i moppevärlden har man med sig en aversion mot Invicta. Köpte du moppen först, sen kom klockintresset efter det?
 
Efter en snabb okulärbesiktning kunde jag konstatera att framgaffeln krävde en del jobb. Styrstammen satt fast 90 grader åt fel håll och den nedre gaffelkronan var ganska misshandlad.

Efter en hel del våld fick jag loss styrstammen och passade även på att knacka ur styrlagret.

02B810DC-6047-4A8E-8CE0-C992845F656E.jpeg


Styrlagret visade sig vara trasigt. Spännringen var sprucken vilket tydligen är mycket vanligt på dessa. Nytt lager beställdes.

07A88D11-C0CD-4B53-90FD-2CA5BCA6BEFB.jpeg


Misshandlad nedre krona före/efter uppriktning.
6DE2D290-CA3F-44A0-ACF2-F9BE00240B1B.jpeg
B0BF6AE5-D306-4B06-9767-483D4E31DB2E.jpeg
 
Nytt Styrlager hemma. Inte helt lätt att hitta en återförsäljare som hade det i lager.

DD787354-498F-472E-879F-46FA52640C92.jpeg


Lagerskålar pressade. Betydligt tightare passning än originalet.
87B2153F-12C7-4B6E-A18E-887EC580FB45.jpeg
A7D967E5-9B08-4FAD-BC12-2AA573FB0DFE.jpeg


Ramen och gaffel ihopparade igen efter mer än 50 (?) år isär.

1B248588-D0E2-45F2-9E38-1D2681DC2D78.jpeg


Lyckades även få i luft i de båda 70-åriga däcken efter byten av ventilgummin. Svensktillverkade däck och slangar är bra grejer.
5D7DD64B-D458-4CE4-BFAA-2185A54E1FBC.jpeg


Nu inväntar jag el-kittet innan jag kan fortsätta…
 
Ett paket kom från Tyskland.

CFDB079E-E85E-4D9D-9D69-2021134A4B70.jpeg


Det är alltså ett paket avsett för att bygga elcyklar. Navmotorn på 350 watt kommer att paras ihop med den gamla fälgbanan och ett batteri som jag använder till min lådcykel. Tumgas och display kommer att monteras.

Torrkör lite på marken för att se att allt funkar som det ska innan jag börjar riva hjulet. Egentligen skulle man kunna köra med hjulet som det är men jag tycker att stuket blir fel.
EE0B2641-D9CA-47D3-96FB-5F15478342E1.jpeg

AB62E2B0-83D8-4C0F-B473-A320F5FB1BCC.jpeg


Båda hjulen rivna. I helgen väntar uppmätning och beställning av ekrar.
695B9A67-31FA-45FC-AF16-AD37D4287820.jpeg
 
Letade lite i gömmorna och hittade sadel, sadelstolpe och en gammal koffert som jag har installerat. Alla kablar är dragna och första provkörningen är gjord. Otroligt häftig känsla att helt ljudlöst glida fram på en snart 70 år gammal moped (om än onödigt spännande pga inga bromsar).

Återstår en del småfix såsom handtag, bromsar (kanske skivbroms bak?) och fotsteg. Jag skulle även vilja montera något där motorn har suttit då det ser väldigt tomt ut just nu. Någon som har förslag? En original ILO-motor kostar en hel del pengar så det är inte ett alternativ…

7772C6B6-6A65-4BCA-A0F1-BFB93B3A9B13.jpeg
D9824DCE-B74C-4530-BF6C-5960B0925CEC.jpeg
 
1966-67

52409568535_098af3ab01_b.jpg


Nu ska bara den här på (och en fyrväxlad motor):

52404434568_0bee19a0c7_b.jpg


Samt äkta Borrani med riktigt fartklassade däck

52409633733_24e7413219_b.jpg


Och Grimeca med luftintag

53009295442_bd005086a2_b.jpg


Och en lagom graderad varvräknare...

52408621567_f031b98e71_b.jpg
Satan i gatan vad fränt, är den svensksåld från början??🤟🏻🙏🏻🤔

….men vad tusan är det för fabrisort??🤷🏼‍♂️

Jag gissar italienskt, för de kunde verkligen då till linjerna på sina fartvidunder! 🏍️ 🇮🇹
 
  • Like
Reactions: Beo
Satan i gatan vad fränt, är den svensksåld från början??🤟🏻🙏🏻🤔

….men vad tusan är det för fabrisort??🤷🏼‍♂️

Jag gissar italienskt, för de kunde verkligen då till linjerna på sina fartvidunder! 🏍️ 🇮🇹

Nej, hemtagen från Italien. Det är en Legnano T115 SS Sport. Tillverkades av Testi. Tänker mig en varsam renovering. Med lagom trim. Runt 85 kan få räcka för den här. Huvudsaken är egentligen att få bort originalhjulen. Avskyr plåtnav, plåtfälgar och moppedäck.
 
Nej, hemtagen från Italien. Det är en Legnano T115 SS Sport. Tillverkades av Testi. Tänker mig en varsam renovering. Med lagom trim. Runt 85 kan få räcka för den här. Huvudsaken är egentligen att få bort originalhjulen. Avskyr plåtnav, plåtfälgar och moppedäck.
Hehe, så då gissade jag helt rätt alltså! 🙏🏻
Blir spännande att följa..🤟🏻
 
Senast ändrad:
Hämtade den den här från sommarstugan, gissar på att den är från 70-talet nån ggn. Fick en ny sadel och nya pedaler, tanken är att putsa upp den lite. Den har mest rullat på gräsmattan eller stått i källaren i många år men den verkar fungera riktigt bra, utöver lite skit i förgasaren som behövde städas bort först. Fick upp den i hisnande 36 km/h idag, varvar på fint 🙂
PXL_20230630_163335633.jpg
Screenshot_20230703-172325_1.png
 
Letade lite i gömmorna och hittade sadel, sadelstolpe och en gammal koffert som jag har installerat. Alla kablar är dragna och första provkörningen är gjord. Otroligt häftig känsla att helt ljudlöst glida fram på en snart 70 år gammal moped (om än onödigt spännande pga inga bromsar).

Återstår en del småfix såsom handtag, bromsar (kanske skivbroms bak?) och fotsteg. Jag skulle även vilja montera något där motorn har suttit då det ser väldigt tomt ut just nu. Någon som har förslag? En original ILO-motor kostar en hel del pengar så det är inte ett alternativ…

7772C6B6-6A65-4BCA-A0F1-BFB93B3A9B13.jpeg
D9824DCE-B74C-4530-BF6C-5960B0925CEC.jpeg
Riktigt kul bygge. Var har du köpt elmotorn och batteri?
Är lite sugen på en själv faktiskt.
 
Tillbaka
Topp