• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lilla mopedtråden

Försvinner inte poängen med moped som entusiastfordon när man trimmar dem? Då kan man ju lika gärna köra motorcykel…
Hel rätt, har aldrig förstår det där jagandet av effekt, möjligen korrekt för en eventuell kompensering för den lät överviktiga mopedryttaren?! :bookworm:

För övrigt så har en riktig moped trampor och pys, det är sedan gammalt! :cigar:
...allt annat måste falla in under benämningen nymodigheter eller plastraketer! 🚀

Per definition:
IMG_6193.jpg
IMG_1460.JPG
 
Såg den här i ett skyltfönster i julas.
Någon som har data kring moppen?
Förutom att det är en Puch.
1D511038-637D-4F63-AE3B-5F5855655FFF.jpeg
Puchs snyggaste modell någonsin! 😍
Har en bekant som renoverade två stycken av dessa till exakt det där skicket, kan vara en av dom! 🤪

Så här skrivs på Puchverkstans sida:

MC 50 KF - Puch Moto-cross​

Treväxlad fotväxel med länkarmar (cric-craclåda), 1 hk motor med kickstart. Helnav, teleskopgaffel, långsadel, kromade skärmar som är gulmålade på insidan och kedjeskydd i grått plastmaterial. Tank fastsatt med bruna läderremmar.

En ganska ovanlig modell, fast lokalt kan det förekomma en hel del, beroende på den lokale Puchhandlaren. För många femtonåringar på sextiotalet var crossen en ouppnåelig dröm, många fick nog en Crescent i stället, och man kan förstå om det blev en besviken min.

Denna är nu komplett. Den sista detaljen, hållaren för vajrarna på styrkronan, sitter på plats.

Svensk typbeteckning VoV 1458.
 
Puchs snyggaste modell någonsin! 😍
Har en bekant som renoverade två stycken av dessa till exakt det där skicket, kan vara en av dom! 🤪

Så här skrivs på Puchverkstans sida:

MC 50 KF - Puch Moto-cross​

Treväxlad fotväxel med länkarmar (cric-craclåda), 1 hk motor med kickstart. Helnav, teleskopgaffel, långsadel, kromade skärmar som är gulmålade på insidan och kedjeskydd i grått plastmaterial. Tank fastsatt med bruna läderremmar.

En ganska ovanlig modell, fast lokalt kan det förekomma en hel del, beroende på den lokale Puchhandlaren. För många femtonåringar på sextiotalet var crossen en ouppnåelig dröm, många fick nog en Crescent i stället, och man kan förstå om det blev en besviken min.

Denna är nu komplett. Den sista detaljen, hållaren för vajrarna på styrkronan, sitter på plats.

Svensk typbeteckning VoV 1458.
Stort tack! Viva Vov 1458 !!
Jag körde Vicky, Ruch och Puch när jag var toppluva i slutet på 50talet.
Och, kom jag på nu, en vass Kreidler.
 
Hel rätt, har aldrig förstår det där jagandet av effekt, (snip)

Nej, det är väl därför du kör med en Turbo-Thrift six i din Camaro...!? Annars hade du väl satsat på en 427 ZL1... ;)

Jag gillar Mahle... I damcykelram. Den som inte har åkt över 90 på en Crescent 2000 och sett livet passera revy har inte levt på riktigt!

4160565001_0b2950fa15_h.jpg

51986908686_2566f1aa25_b.jpg


En moped ska gå så fort att insekter säger "schmatt" och dör på ens solglasögon när man kör på dem.

51986979333_9929ec0aab_h.jpg


Men puttra på ni! ;) Jag fortsätter under tiden att vara en patetisk överårig tonåring.
 
Nej, det är väl därför du kör med en Turbo-Thrift six i din Camaro...!? Annars hade du väl satsat på en 427 ZL1... ;)

Jag gillar Mahle... I damcykelram. Den som inte har åkt över 90 på en Crescent 2000 och sett livet passera revy har inte levt på riktigt!

4160565001_0b2950fa15_h.jpg

51986908686_2566f1aa25_b.jpg


En moped ska gå så fort att insekter säger "schmatt" och dör på ens solglasögon när man kör på dem.

51986979333_9929ec0aab_h.jpg


Men puttra på ni! ;) Jag fortsätter under tiden att vara en patetisk överårig tonåring.
Hehe, lite känsligt det där märker jag! :happyhappy:

Solglasögon i alla ära men självklart kör man med det mycket manliga attributet strut till sitt vurp-ollon och då vet man att man lever på riktigt när getingen kommer innanför ögonlocket när man färdas fram i överljudsfart! :facepalm:
 
Senast ändrad:
Hehe, lite känsligt det där märker jag! :happyhappy:

Solglasögon i alla ära men självklart kör man med det mycket manliga attributet strut till sitt vurp-ollon och vet man att man lever på riktigt när getingen kommer innanför ögonlocket när man färdas fram i överljudsfart! :facepalm:

Haha! Nej, inte känsligt utan roligt - jag ville bara peka på det ironiska i att någon med en helaluminium big block på sju (7) liter i sin bil skriver "har aldrig förstår det där jagandet av effekt"... ;);)
 
Haha! Nej, inte känsligt utan roligt - jag ville bara peka på det ironiska i att någon med en helaluminium big block på sju (7) liter i sin bil skriver "har aldrig förstår det där jagandet av effekt"... ;);)
Finns ingen ironi i det, den motorn kunde beställas till min bil, punkt!👊🏻
…men din motor kunde tex INTE beställas till ”din moped”, punkt!👊🏻

Allt sagt med kärlek till oss entusiaster och kom ihåg att det ALLTID finns någon som har värre grejer än dig! 😂👊🏻🙏🏻🤗

…för övrigt jagar jag inte effekt utan övervikt! 😂
 
Angående effekt så är väl Sverige ganska ensamma om 1kw regeln. Dom gamla klass 2 mopparna gick betydligt bättre utomlands.
 
Hel rätt, har aldrig förstår det där jagandet av effekt, möjligen korrekt för en eventuell kompensering för den lät överviktiga mopedryttaren?! :bookworm:

För övrigt så har en riktig moped trampor och pys, det är sedan gammalt! :cigar:
...allt annat måste falla in under benämningen nymodigheter eller plastraketer! 🚀

Per definition:
IMG_6193.jpg
IMG_1460.JPG

Tycker du ska sluta posta bilder på den där då det gör ont.
Brorsan hade precis en sån där vid fritidstugan som sommarmoppe och jag beundrade alltid gummifjädringen, pysen var kul också.
Men sen när mina föräldrar städade ur friggeboden för ett antal är sen så kastade dom moppen på tippen.
Jag sa något upprörd, VAD GJORDE NI, KASTADE NI EN FIN MOPPE!!!!
Men den gick inte att starta, hade ingen gnista sa farsan.
Svårt för det än idag trots att flera är gått.
 
Tycker du ska sluta posta bilder på den där då det gör ont.
Brorsan hade precis en sån där vid fritidstugan som sommarmoppe och jag beundrade alltid gummifjädringen, pysen var kul också.
Men sen när mina föräldrar städade ur friggeboden för ett antal är sen så kastade dom moppen på tippen.
Jag sa något upprörd, VAD GJORDE NI, KASTADE NI EN FIN MOPPE!!!!
Men den gick inte att starta, hade ingen gnista sa farsan.
Svårt för det än idag trots att flera är gått.
Sorry för bilderna, not, och ledsen att er moppe gick hädan....lät som ett banalt och enkelt fel at lösa?! ;)
Den här gick som stugmoppe hos oss med innan jag tog över och restaurerade den.
 
Få saker är så tillfredsställande som en fullgastur på släta grusvägar - under en kväll med hög luftfuktighet. 10 500 varv på mätaren, grus i munnen och insekter i ansiktet! De nya vita Stan Smith-dojjorna prickiga av Castrol R och Aspen.

52147048568_a77ab560ec_3k.jpg

52146008342_3527f67001_k.jpg
 
Få saker är så tillfredsställande som en fullgastur på släta grusvägar - under en kväll med hög luftfuktighet. 10 500 varv på mätaren, grus i munnen och insekter i ansiktet! De nya vita Stan Smith-dojjorna prickiga av Castrol R och Aspen.

52147048568_a77ab560ec_3k.jpg

52146008342_3527f67001_k.jpg
Sjukt ball, hemsnickrade kylflänsar på toppen?
 
Sjukt ball, hemsnickrade kylflänsar på toppen?

Tackar!
Ja och nej... Det är en Sachs/Mahle solfjädertopp med mittstift och dessa har inte något fäste för ramen. De sitter ju normalt på en Sachs S-motor med helt andra motorfästen och utan behov av ett fäste i toppen. Så det jag har gjort är att svetsa dit ett vanligt "moppe-topp-fäste" på solfjädertoppen och sedan slipat ur på vardera sidas kylflänsar för att få i och kunna dra bult och mutter (syns mer i inlägg 159 en bit upp på sidan).
 
Nej, det är väl därför du kör med en Turbo-Thrift six i din Camaro...!? Annars hade du väl satsat på en 427 ZL1... ;)

Jag gillar Mahle... I damcykelram. Den som inte har åkt över 90 på en Crescent 2000 och sett livet passera revy har inte levt på riktigt!

4160565001_0b2950fa15_h.jpg

51986908686_2566f1aa25_b.jpg


En moped ska gå så fort att insekter säger "schmatt" och dör på ens solglasögon när man kör på dem.

51986979333_9929ec0aab_h.jpg


Men puttra på ni! ;) Jag fortsätter under tiden att vara en patetisk överårig tonåring.

Sällar mig till samma patetiska skara! Något upphottad Dax-replika. 147cc, högkomp-kolv, planad topp, vassare kam och en väl tilltagen förknasare. Topphastighet drygt 45 😅

IMG20221001151331.jpg
 
Sällar mig till samma patetiska skara! Något upphottad Dax-replika. 147cc, högkomp-kolv, planad topp, vassare kam och en väl tilltagen förknasare. Topphastighet drygt 45 😅

IMG20221001151331.jpg

Jag har också en äkta Honda Nice-motor liggande som ska i. Den har längre slag och starkare växellåda en z50-motorn, original 110cc. Den ska få ungefär samma volym som denna (fast med kortare slag och större cylinder), wiseco-kolv, oljekyl och fyrventilstopp. Kommer bli ett riktigt varv-monster 😁
 
Satt o bläddra lite i burken här.. Hittade bilder på när vi använde Apollon som står undangömd i garaget som (H)julskyltnings-tillbehör för en massa år sen..🎅
Närmare bestämt 2003😁
DSC01596.JPG

DSC01597.JPG

DSC01598.JPG
 
Tillbaka
Topp