• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den meningslösa tråden om vad vi vill köpa för klockor

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej!
Jag är ingen flippare som byter klockor varje vecka, men varje vecka kommer det tankar på klockor jag vill köpa. Som tur var så har jag separationsångest från de klockor jag har så det blir inte så mycket action av tankarna. Jag vet att många av er har betydligt närmare mellan tanke och handling så det vore kul att bli inspirerad av era klockplaner. Tre helt olika klockor som jag har varit sugen på länge är dessa:

Rolex DJ 116234. Klassisk, lite blingig och allround. Ljus eller blå tavla. Roulettdatum.


JLC Reverso. En klassiker.


Breitling Navitimer 806. Snyggt utan datum. Bland de snyggaste referenserna. En klassiker som inte har dragit iväg så mycket i pris. På bilden med AOPA tavlan. Hade den varit lite mindre hade jag köpt den för länge sen.
 

Hugii

Audemars
JLC Reverso (på KS även känd som reServo) står högt upp på min lista. Tror det bli svårt att undvika köpet om rätt objekt dyker upp.

Eftersom jag inte är impulsiv får alla klockor stannar på klockfarmen. :) Det tar sin lilla tid att bestämma och välja ut objekten, men sen är de välkommen att stanna på gården. :)
 

joca

Patek
2-Faktor
6-siffrig DJ vore trevligt.
Gmt pepsi/Coke vore ännu trevligare och med största sannolikhet blir det nästa köp :)
 

Vince

Omega
Också varit sugen på en rolex datejust. De är riktigt snygga.! Men räcker det.? Är det jag.? Köpte en seiko som liknade rolexen ganska mycket. Gillade inte glittret och blanka visare. skickade tillbaka. Bra lärdom. Jag ska inte ha den rolex klockan.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Då jag också har svårt att skiljas från mina klockor så blir det mycket funderingar men lite verkstad

Speedmaster med stepdial, helst från 1969 (årsklocka) SKA IN i lådan men sen blir det inga fler med mindre än att något försvinner, mina planer på sikt är att gå

från Omega SMP 2254.50 till Sub (Rolex eller Tudor med målad tavla)
från några gulddoublédressare till Helguld Rolex DJ el DD
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag tänker ha en Explorer, brukar fastna i bildsökningar på just den klockan.. Denna bilden från fratellowatches till exempel, vilken skönhet!
RolexExplorer14270-1.jpg


Tyckte att den var tråkig och alldaglig innan. Men nu har jag helt vänt om och vill ha den! Är sugen på tvåan med, men känner att en Explorer I kan bli en keeper.
friday-4.jpg


Köper jag tvåan så måste jag i så fall ha två tavlor, älskar båda. Så då blir det som att ha två klockor :)
Rolex

explorer2_0006_840x77013350130311517FDZ


Målet får nog vara en kombination av ettan och tvåan! Men det ligger en bit in i framtiden!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg

Har ju skrivit detta 300 gånger men jag känner att jag måste ha en JLC till. Har velat ha en Master Calendar i över ett år nu så det lär bli nästa "riktiga klocka". Slutmålet är en JLC Perpetual i stål.

Jag kan tänka mig mellanlanda en 14060 eller exp II (40mm) tills jag har öppet mål för en Master Calendar.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Yeeees vilken bra tråd... Här kan man verkligen prata ut om sina "problem"!

Just nu har jag en 114060 Sub, en underbar klocka verkligen. Älskar hur den känns i handen, hur välbalanserad den känns, och hur underbar den känns i både krona, länk, clasp och vridring. Köpte den ny, och tanken är att jag ska behålla den resten av livet. Tråkigt, kanske, men kul på sätt och vis också. Att under många tiotals år slita in den ordentligt med bara mina egna repor och ha den som "bas" i min samling. Tidlös är den också, så ser ingen som helst svårighet i att behålla den under en lååååång tid. Tror aldrig jag skulle tröttna på att knäppa fast den på morgonen.

Men...jag har en gnagande känsla nånstans i bakhuvudet, fan, jag skulle verkligen prova en Grand Seiko. Detaljnivån, kvalitén, den "mystiska" känslan kring den lilla avdelningen av Seiko där dem tillverkas borta i Japan, att dem i princip smäller alla på fingrarna vad gäller specs på pappret (tightare gångprecisionskrav, längre gångreserv, många hi-beat verk etc)... Åh. Fan vad jag vill ha en GS. Men jag älskar även min Sub, älskar historian, utseendet och hur bra den faktiskt är.

Hjälp mig. Hur skulle ni resonera? Känns som jag på något sätt sviker mig själv, då jag lovade (mig själv) att den aldrig ska lämna. Skulle göra mycket för en sån här:
image.jpeg
 
JLC Reservo, I need it. Även en speedmaster, som faktiskt just nu står högst på inköpslistan
speedy.jpg

Men, jag är som ett jäkla ekg så om nån vecka har jag garanterat en helt annan inställning. Planen för några veckor sedan var att införskaffa en longines/smp/oris men fick ett infall och tryckte hem en aqualand från cw istället :D Billigare, ja, men argument för ännu en dykare känns nu svårt att stamma fram. Så speedy it is!
 

Loshin

Panerai
Yeeees vilken bra tråd... Här kan man verkligen prata ut om sina "problem"!

Just nu har jag en 114060 Sub, en underbar klocka verkligen. Älskar hur den känns i handen, hur välbalanserad den känns, och hur underbar den känns i både krona, länk, clasp och vridring. Köpte den ny, och tanken är att jag ska behålla den resten av livet. Tråkigt, kanske, men kul på sätt och vis också. Att under många tiotals år slita in den ordentligt med bara mina egna repor och ha den som "bas" i min samling. Tidlös är den också, så ser ingen som helst svårighet i att behålla den under en lååååång tid. Tror aldrig jag skulle tröttna på att knäppa fast den på morgonen.

Men...jag har en gnagande känsla nånstans i bakhuvudet, fan, jag skulle verkligen prova en Grand Seiko. Detaljnivån, kvalitén, den "mystiska" känslan kring den lilla avdelningen av Seiko där dem tillverkas borta i Japan, att dem i princip smäller alla på fingrarna vad gäller specs på pappret (tightare gångprecisionskrav, längre gångreserv, många hi-beat verk etc)... Åh. Fan vad jag vill ha en GS. Men jag älskar även min Sub, älskar historian, utseendet och hur bra den faktiskt är.

Hjälp mig. Hur skulle ni resonera? Känns som jag på något sätt sviker mig själv, då jag lovade (mig själv) att den aldrig ska lämna. Skulle göra mycket för en sån här:
image.jpeg
Du har tänkt tanken på att flippa, då är det bara att köra på. Ångrar du dig i framtiden så är ju en ny 114060 lätt att fixa igen.

Testa en GS!
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
En AP Royal Oak, har lite ångerkänslor varje dag. Grymt nöjd med min SD men det är ingen AP. Det var denna klocka som fick mig intresserad av klockor.

En 15202. Svårt, jag vet.
 
Senast ändrad:

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Du har tänkt tanken på att flippa, då är det bara att köra på. Ångrar du dig i framtiden så är ju en ny 114060 lätt att fixa igen.

Testa en GS!
Tänker lite så jag med, en 114060 kommer aldrig vara svårhittad... Som studerande och utan jobb för tillfället vill jag dock helst tappa så lite som möjligt i klockaffärer, det är en av grejerna som håller mig tillbaka från att våga ta steget till en GS (eller till någon annan klocka för den delen).
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor
Drömmer om en Submariner 116610ln nästa år när jag fyller jämnt. Tills dess är jag sugen på en Omega Seamaster Professional :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänker lite så jag med, en 114060 kommer aldrig vara svårhittad... Som studerande och utan jobb för tillfället vill jag dock helst tappa så lite som möjligt i klockaffärer, det är en av grejerna som håller mig tillbaka från att våga ta steget till en GS (eller till någon annan klocka för den delen).
Vad gäller just GS så behåller de sitt begvärde väldigt bra om man köper till ett bra pris, speciellt en LE-modell som den du visar ovan.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
79180 alt 79280 med panda tavla lär bli nästa.
image.jpeg

Men är lite sugen på att sälja allt och gå för en
image.jpeg

Men då hade jag nog ångrat mig för jag inte gillar att vara owg. Minst två måste man ha.
Sen har tankarna spretat på..
image.jpeg

16800. Målade index men safirglas, mycket trevligt och bra beater. Men en tråkig sub? Hmm..
Men vintage Breitlings har också lockat länge.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Framförallt så har ju klockan som startade mitt intresse varit på min vill ha lista länge. Men vågar aldrig köpa den. Känns fel att köpa klockan man alltid velat ha. Tänk om man tröttnar?
Optimalt vore en 1675 med chapterring men en helt annan prisnivå och skulle jag våga vara owg med en sån? 16710 med SEL har allt jag söker men skulle jag tröttna, vad händer med mitt intresse om jag skulle flippa byggstenen i det och framförallt är verkligen värd 55k när man kunde köpt för 30k nyligen.
image.jpeg
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    87.6 KB · Visningar: 31

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag tänker ha en Explorer, brukar fastna i bildsökningar på just den klockan.. Denna bilden från fratellowatches till exempel, vilken skönhet!
RolexExplorer14270-1.jpg


Tyckte att den var tråkig och alldaglig innan. Men nu har jag helt vänt om och vill ha den! Är sugen på tvåan med, men känner att en Explorer I kan bli en keeper.
friday-4.jpg


Köper jag tvåan så måste jag i så fall ha två tavlor, älskar båda. Så då blir det som att ha två klockor :)
Rolex

explorer2_0006_840x77013350130311517FDZ


Målet får nog vara en kombination av ettan och tvåan! Men det ligger en bit in i framtiden!

Explorer 1 har varit på min lista också. Älskar bilder på den till casualklädsel.
 

aspo

Cartier
Har precis fått hem min Omega PO som jag suktat länge efter. Min hjärna påstår att de här två hade passat bra in i min samling nu....
image.jpg
image.jpg
 
Topp